رشد اقتصادی و چالش های سیاسی در آفریقا

به گزارش روز سه شنبه خبرگزاری آسوشیتدپرس، ‘بانک توسعه آفریقا’ ۴٫۵ درصد رشد اقتصادی برای امسال و ۴٫۸ درصد رشد برای سال ۲۰۲۴ را پیش بینی می کند. رشد اقتصادی در منطقه زیرصحرای آفریقا حتی از این هم بیشتر خواهد بود.

لیبی نیز با عادی سازی تولید و صادرات نفت، احتمالا رشدی حدود ۱۴٫۸ درصد را تجربه خواهد کرد.

با این حال، بی ثباتی سیاسی و قیام ها در کشورهای عربی، اقتصاد شمال آفریقا را با دردسرهایی رو به رو خواهد ساخت. کودتا در مالی هم موید این واقعیت است که ناآرامی حتی مردم سالارترین کشورهای آفریقایی را هم تهدید می کند.

پیش بینی ها از اقتصاد آفریقای جنوبی به عنوان کشور پیشگام در قاره نیز چندان امیدوارکننده نیست. رشد اقتصادی در این کشور احتمالا ۲٫۹ درصد خواهد بود و این در حالی است که آفریقای جنوبی با مشکل نرخ بیکاری ۲۵ درصدی رو به رو است. حتی بانک جهانی به تازگی با توجه به کاهش صادرات و معدنکاری در آفریقای جنوبی، رشد ۲٫۵ درصدی را برای سال ۲۰۲۴ در این کشور پیش بینی کرده است.

از سوی دیگر، بحران اقتصادی در غرب باعث شده که گردشگران کمتری برای سفر به آفریقا رغبت کنند و دولت ها نیز تمایلی به ارایه کمک های مالی نداشته باشند. وضعیت اقتصادی غرب، ممکن است فرستادن ارز از سوی آفریقاییان مقیم خارج را نیز با بحران رو به رو کند. هم اینک سالانه ۵۰ میلیارد دلار ارز از همین راه وارد آفریقا می شود.

به علاوه، کاهش رشد اقتصادی چین به معنای کاهش بهای نفت خواهد بود که این روی اقتصاد کشورهای آفریقایی صادر کننده نفت، مانند نیجریه، تاثیر خواهد گذاشت.

اما شاید بدترین تهدید از جنبه اشتغال متوجه آفریقا باشد. برآورد کارشناسان حاکی است که بیش از نیمی از دویست میلیون جوان آماده به کار در آفریقا بیکار هستند. در حالی که جمعیت آفریقا همچنان افزایش می یابد، اقتصاد فعلی در این قاره، به معنای گسترش مشکل بیکاری خواهد بود. دانشگاه ها، افراد تحصیل کرده بیشتری را به جامعه عرضه خواهند کرد که هیچ فرصت شغلی ندارند و این بر تنش ها و فشارهای سیاسی در این کشور می افزاید.

مترجمام**۹۱۶۳** ۱۵۰۶

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۵۵۵۵۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.