رشد دو برابری صنعت مکمل ها نسبت به دارو

فروردین ۱۴۰۳

در همایش بین المللی مکمل های دارویی عنوان شد؛

در حال حاضر رشد صنعت مکمل های دارویی غذایی نسبت به دارو در دنیا دو برابر شده و این نشان دهنده این است که باید تمرکزی خاص روی این صنعت صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران ؛ حاضر در محل باشگاه خبرنگاران دکتر کبریایی زاده رئیس شورای سیاست گذاری همایش بین المللی مکمل های غذایی رژیمی و دارویی امروز ۲۸ مرداد در نشست خبری این همایش گفت: همانطور که از عنوان نمایش برمی آید این همایش در رابطه با مکمل ها و فرآورده هایی است که امروزه به عنوان تکمیل کننده چرخه سلامت مورد استفاده قرار می گیرد باید توجه داشت تا زمانی که بشر در محیط طبیعی زندگی می کرد و بخش قالب جمعیت در روستاها از طریق مواد غذایی طبیعی نیاز خودشان را به مواد مغذی مورد نیاز تامین می کردند با کمبود مواد مغذی روبرو نبودیم ولی به سبب گذر جمعیتی و شهرنشینی و کاهش استفاده مردم از فرآورده های طبیعی در حال حاضر نیاز ضروری سلول های بدن به مواد مغذی افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: آمارهای جهانی نشان می دهد که جمعیت سالمندان در جوامع مختلف در حال تغییر است و نسبت جمعیت در حال حاضر نسبت به سال ۶۵ دو برابر شده است و پیش بینی ما هم نشان می دهد که تا افق ۱۴۰۴ جمعیت سالمندان کشورمان به دو برابر برسد به همین خاطر کشورهای صنعتی و داراری برنامه بلند مدت برای پاسخگویی به نیاز سالمندان نیاز به موادی دارند که تامین کننده این نیازها باشند که در این بین استفاده از مکمل ها دو چندان شده و برنامه ریزی برای تولید و فرهنگ سازی استفاده درست از آن مورد نیاز است.

کبریایی زاده با بیان اینکه گروه های ویژه همچون سالمندان کودکان زنان به ویژه زنان باردار گروه های عمده نیازمند به مکمل های غذایی می باشند اظهار کرد: باید توجه داشت که صنعت مکمل های دارویی در سال های اخیر در کشور شکل گرفته و این صنعت پا به پای دارو سازی در حال توسعه است و شرکت های بسیاری منابع خود را روی این نوع مکمل ها معطوف می کنند بنابراین ما در سال های آتی با صنعت این نوع مکمل های که با پدیده ای فرموله و آماده سازی اشکال مختلف در بازار روبرو خواهیم بود.

وی عنوان کرد: در طی سال های قبل نیز متوجه شدیم که نیاز بدن به ویتامین و املاح در حال تغییر است به طوریکه بعضی از بیماران همچون بیماران کلیوی قلبی عروقی دیابت سرطان و هر نوع بیماری خاص نیاز به مکمل های ویژه ای با توجه به نوع بیماری شان دارند که در حال حاضر در بازار مکمل های امروزی ما شاهد وجود مکمل های ویژه برای این نوع بیماران هستیم.

* اختصاص ده درصدی مکمل ها از ۵۵ میلیارد داروی مصرفی 
کبریایی زاده در بخشی دیگری از سخنان خود گفت: به سبب نیاز بازار در سال های اخیر و به خصوص در یک دهه قبل توجه ویژه ای به مکمل های دارویی و غذایی کرده است و سیاست های خاصی هم را برای آن انجام شده است باید توجه داشت که ما در چشم انداز ۲۰ ساله پیش بینی کردیم که شاخص های ما باید در حوزه سلامت مطلوب ترین شاخص ها در منطقه باشد. آمارها نشان می دهد که تا افق ۱۴۰۴ پیش بینی می گردد که ما بیش از ۵۵ میلیارد دارو مصرف خواهیم کرد که بیش از ۱۰ درصد این مقدار معطوف به مکمل های غذایی و دارویی است.

وی افزود: رشد قابل توجه بیماری های قلبی عروقی و به خصوص رشد ۲ برابری سرطان تا سال ۲۰۲۰ نیاز ما را به مکمل ها چند برابر می کند بنابراین از جمله استراتژی های ما در حوزه سلامت باید این باشد که از ابزارهایی که می توانند سبب کاهش بیماری های مزمن شوند استفاده درست و لازم را داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: متوسط رشد صنعت داروسازی در دنیا ۶ درصد و این رشد برای مکمل های حدود ۱۱ درصد که این آمار نشان دهنده افزایش تمرکز برای بهبود این صنعت است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.