رشد سرطان مسری و کشنده در میان شیطان‌های تاسمانی

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ ۵ شنبه ۱۸ آبان ۹۱،

Tasmanian.jpeg

گروهی از دامپزشکان و کارشناسان حیات وحش در استرالیا در گزارش تفسیری تازهی اخطار دادند: نوعی سرطان کشنده و مسری که چند سالی‌ است به جان گونه‌ای از پستانداران استرالیایی موسوم به «شیطان تاسمانی» افتاده همچنان در حال رشد و تکامل است.

به گزارش تفسیری سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هرچند این سرطان مرگبار تاکنون جان تعدادی از شیطان‌های تاسمانی استرالیایی را گرفته اما کارشناسان هنوز نمی‌دانند که این بیماری چگونه فرآیند رشد و تکامل خود را طی می‌کند.

به گزارش تفسیری لایوساینس، این بیماری تحت عنوان «تومور چهره شیطان» از سال ۱۹۹۶ میلادی تاکنون بیش از ۸۰ درصد از جمعیت شیطان‌های تاسمانی را نابوده نموده و می‌تواند به انقراض نسل این پستانداران منحصر به فرد استرالیایی ظرف چند دهه آینده منجر شود.

هم اکنون کارشناسان ژنتیک جانوری در دانشگاه سیدنی در تلاش می باشند تا روش خاص تکامل این تومورها را شناسایی نمایند و هرچه سریعتر جلوی شیوع بیشتر این بیماری را بگیرند.

به گزارش تفسیری ایسنا، شیطان تاسمانی، پستاندار کیسه‌داری است که در جنگل‌های تاسمانی زندگی می‌کند. در قبل این جانور در سراسر خاک استرالیا و تاسمانی یافت می‌شد اما با ورود انسانها، نسل آنها در استرالیا منقرض شد و پس از آن «تاسمانی» که جزیره‌ای بسیار کوچکتر از استرالیا واقع در جنوب شرق این کشور است، به تنها زیستگاه آخرین بازمانده‌های این حیوان کمیاب

تبدیل شد.

شیطان تاسمانی با بدنی به اندازه یک سگ کوچک و وزنی کمتر از ۱۰ کیلوگرم، بزرگترین کیسه دار گوشت خوار در جهان به شمار می‌آید.

به گفته کارشناسان استرالیایی این بیماری اولین بار در یک شیطان ماده در شمال شرق تاسمانی ملاحظه شد. هرچند این ماده شیطان تاسمانی مدت‌ها پیش تلف شد اما سلول‌های سرطانی بدن وی زنده ماندند و به سایر حیوانات این گونه منتقل شدند.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.