رشد شش برابری ایران در کسب مدال المپیک

به گزارش ایرنا، علاوه بر این ایران با کسب ۴طلا، ۵ نقره و ۳ برنز بالاتر از سایر کشورهای مسلمان در جهان از نظر مدال آوری قرار گرفت و تعداد مدال های بدست آمده کشورمان به تنهایی از مجموع مدال های بدست آمده کشورهای حاشیه خلیج فارس بیشتر بوده است.

از سوی دیگر طلسم مدال آوری در سایر رشته ها به استثنای کشتی، وزنه برداری و تکواندو شکسته شد و دوومیدانی با تک مدال نقره احسان حدادی در پرتاب دیسک مثلث مدال آوری ایران در بازی های المپیک را به مربع تبدیل کرد.

البته بانوان محجبه و تیرانداز کشورمان هم با درخشش در روزهای نخست رقابت ها نشان دادند که آنان نیز لیاقت پیوستن به ورزشکاران مدال آور را دارند چرا که الهه احمدی در تفنگ بادی ۱۰ متر پس از رسیدن به فینال رقابت ها به مقام ششمی جهان اکتفا کرد و این امید را در ورزش ایران زنده کرد که در المپیک بعدی بانوان تیرانداز می توانند مدال آور باشند.

کاروان ایران در سی امین دوره بازی های المپیک ۲۰۱۲ لندن با ۵۲ نماینده در رشته های انفرادی در بازی های المپیک شرکت کرد اگر چه در این میان جای رشته های تیمی خالی بود اما عملکرد برخی از ورزشکاران کشورمان در رشته های انفرادی به قدری زیبا بود که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برای پخش مدال آوری ها و قهرمانی های ورزشکاران شایسته کشورمان در برخی از شب های بازی ها، در گزینش قهرمانان با مشکل روبرو شده بود.

حمید سوریان، امید نوروزی، قاسم رضایی، بهداد سلیمی طلایی های ایران، سجاد انوشیروانی، نواب نصیرشلال، احسان حدادی، صادق گودرزی و محمد باقری معتمد مردان نقره ای ایران و کیانوش رستمی، احسان لشگری و کمیل قاسمی برنزی های ایران در المپیک ۲۰۱۲ لندن بودند تا ایران در پایان این رقابت ها بالاتر از کشورهایی همچون برزیل و اسپانیا در رده هفدهم جهان بایستد.

در میان کشورهای اسلامی رده بندی به شرح زیر است:

۱- ایران/ ۴ طلا، ۵ نقره ، ۳ برنز

۲- آذربایجان/ ۲ طلا، ۲ نقره ، ۶ برنز

۳- ترکیه/ ۲ طلا، ۲ نقره /۱ برنز

۴- ازبکستان/ ۱ طلا، ۳ نقره

۵- مصر/ ۱طلا، ۱ نقره، ۱ برنز

۶- الجزایر/۱ طلا

۷- مصر/ ۲ نقره

۸- اندونزی/ ۱ نقره/ ۱ برنز

۹- مالزی/ ۱ نقره/ ۱ برنز

۱۰- قطر/ ۲ برنز

۱۱- افغانستان، بحرین، عربستان، کویت، مراکش، تاجیکستان/ یک برنز

کشتی‌فرنگی با ۳ مدال طلا بدون تردید بهترین عملکرد را در میان سایر رشته ها داشت.

وزنه برداری یک طلا، دو نقره و یک برنز به دست آورد.

کشتی آزاد به یک نقره و دو برنز رسید.

باقری معتمد در تکواندو به مدال نقره دست یافت و احسان حدادی در ماده پرتاب دیسک به نقره رسید.

تمامی این افتخارات در شرایطی در اواسط عمر دولت دهم بدست آمده است که کاروان ورزشی ایران در سال ۱۳۸۸ با تک طلای ساعی و برنز محمدی در رده‌ پنجاه و یکم جهان قرار گرفته بود.

از مجموع ۲۹ دوره بازی‌های ادوار گذشته المپیک، ورزش ایران در ۱۵ دوره آن حضور داشت و به غیر از المپیک ۱۹۰۰ در سایر ادوار آن صاحب مدال شده است.

بیشترین تعداد مدال المپیکی ایران در بازی‎های ۱۹۵۲ فنلاند بدست آمد. در این دوره از بازی‌های المپیک کاروان ۲۲ نفره ورزش ایران ۷ مدال (سه نقره و چهار برنز) بدست آورد و در رده سی‌ام قرار گرفت.

از نظر تعداد مدال این دوره از بازی‌ها بهترین حضور ایران در المپیک به حساب می آمد.

از نظر مرغوبیت مدال، کاروان ورزش ایران در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی بهترین عملکرد را تا پیش از لندن با سه طلا و ۱ برنز و کسب جایگاه بیست و نهمی با ۳۵ ورزشکار ثبت کرده بود.

از نظر جایگاه هم تا پیش از لندن، بهترین حضور ایران مربوط به بازی‎های ۱۹۶۸ مکزیک بود که طی آن کاروان ایران با پنج مدال در رده نوزدهم قرار گرفت.

بنابراین در المپیک سی ام در لندن، بهترین نتیجه کاروان المپیکی ایران در طول ادوار این بازی ها رقم خورد.

ورزشی ** ۱۳۴۶ **۱۵۵۳

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۸۵۶۸۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.