رشد صادرات منجر به پیشرفت فناوری می شود

پیشرفت فناوری، بهره‌گیری از صرفه‌های ناشی از مقیاس و افزایش تخصص نیروی کار از جمله اثرات جانبی رشد صادرات بر رشد تولید است.

در شرایط کنونی علاوه بر مشکلات ناشی از تحریم ها موانع دیگری نیز مانع از تحقق جهش صادراتی شده است. مشکلاتی چون پایین بودن نرخ سرمایه‌گذاری در کشور و عدم بهره‌گیری از سرمایه‌های خارجی، بالا بودن نرخ تورم داخلی، افزایش مستمر هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده ، پایین بودن کیفیت و بالا بودن قیمت تولیدات داخلی، نامطلوب بودن شرایط سیاسی کشور از نظر سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، عدم وجود راهبرد و برنامه مدون و اجرایی برای تولید و توسعه صادرات، وابستگی به مواد اولیه وارداتی و نیز تاسیس صنایع کشور با نگاه به بازارهای داخلی که موجب شده  صادرات به مازاد مصرف داخلی بستگی داشته باشد.

برای دستیابی به جهش صادراتی از دیدگاه کلان لازم است از افزایش قیمت‌های داخلی که موجب کاهش حاشیه سود صادرکنندگان و در نتیجه کاهش انگیزه برای صادرات می‌شود جلوگیری شود ضمن اینکه جلب سرمایه‌گذاری خارجی با هدف تولید و صدور کالا و ایجاد هماهنگی در سیاستهای کلان اقتصادی (پولی ،مالی، ارزی، تجاری و …) لازم است.

نکته دیگر شناسایی صنایع منتخب بر مبنای سیاست راهبردی تجاری و هدایت منابع به سوی آنها است برای تحقق این امر لازم است نوسازی صنایع کشور با تاکید بر قابلیت صادراتی آنها صورت گیرد نکته دیگر محور قرار دادن صنایع صادراتی و شناسایی و طبقه‌بندی بنگاه های موفق صادرات و نیز ایجاد پیوند زنجیره‌ای تولید بین صنایع کوچک، متوسط و بزرگ است.

از طرفی حمایت نهادی و تشکیلاتی از صادرات در کنار حمایت مالی یکی از ارکان جهش صادراتی می باشد استفده از تسهیلات ارزی و ریالی به طرح های صادراتی با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، اعطای اعتبارات و تضمین های مالی به صادرکنندگان، پرداخت خسارت های احتمالی صادرکنندگان ناشی از تحولات داخلی و تغییر سیاست های کشور مقصد از جمله عواملی است که در مرتفع کردن منابع مورد نیاز صادرکنندگان بسیار کمک می نماید.

ضمن اینکه اعمال مقررات خاص در زمینه صادرات نظیر جلوگیری از صادرات کالاهای نامرغوب، ‌ممنوعیت تدریجی صدور مواد خام و پردازش نشده ، الزامی کردن نصب برچسب و نام صادرکننده (Brand) بر روی کالاهای صادراتی و تاکید بر استاندارد کردن کالاهای صادراتی در ارایه تصویر خوبی از کالاهای صادراتی ایران به کشورهای دیگر بسیار کمک می نماید.

در خاتمه باری دیگر تأکید می‌و‌رزد آنچه که امروز به عنوان مهمترین مشکل صادرات غیرنفتی احساس می‌شود، پایین بودن کارآیی در تولید و در نتیجه کیفیت پایین و هزینه‌های بالای محصولات تولید کشور و عدم وجود زیربناهای لازم در بخش صادرات است.

ضرورت پرداختن به بخش واقعی اقتصاد و تولید رقابتی زیربنایی‌ترین اقدام برای جهش صادرات غیرنفتی است که امید می‌رود این رویکرد با اهمیت هرچه بیشتر در دستور کار بخش های تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری، سیاستگذاری و اجرایی کشور قرار گیرد.

امیر رضا سوری کارشناس اقتصادی


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.