رشد نگران کننده توتیای دریایی در خلیج فارس/ نابودی مرجانها با افزایش بی رویه توتیای دریایی

فروردین ۱۴۰۳

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ؛

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از انجام تحقیقات برای روشن شدن سبب رشد بی رویه توتیای دریایی در زیستگاه های مرجانی خلیج فارس خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  کرباسی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست  اظهار داشت: از حدود ۱۰ سال پیش رشد بی رویه توتیای دریایی در خلیج فارس آغاز شده و همچنان این وضعیت نگران کننده ادامه دارد
وی ادامه داد: هنوز برای ما روشن نشده است که سبب این رشد بی رویه چیست آیا به سبب جهش اکولوژیک خود این گونه است یا به سبب فعالیتهای انسانی این رشد بی رویه ایجاد شده است.
وی تاکید کرد: تا زمانی که این موضوع مشخص نشود نمی توانیم هیچگونه اقدامی در راستای جلوگیری از رشد توتیای دریایی داشته باشیم.
کرباسی با اشاره به اینکه حجم بسیار توتیای دریایی در اطراف جزیره خارک در مقایسه با سایر قسمتهای خلیح فارس دیده می گردد، گفت: بنابراین یک احتمال وجود دارد که این رشد بی رویه ناشی از عدم توازنی باشد که توسط کشتیهای نفتکش در آبهای اطراف جزیره خارک ایجاد می گردد
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: در هر صورت ما به دنبال این نیستیم که به صورت فیزیکی جمعیت توتیای دریایی را در خلیج فارس کنترل کنیم چرا که کشتن آنها به هیچ وجه مورد تایید مجامع بین المللی محیط زیست نخواهد بود.
وی ادامه داد: همچنین نمی توانیم موجوداتی که خوراکشان توتیای دریایی است را وارد آبهای خلیج فارس کنیم تا به این ترتیب موفق به کنترل جمعیت آنها شویم چرا که ممکن است وارد کردن این موجودات پس از کنترل جمعیت توتیای دریایی، عواقب بدتری برای محیط زیست خلیج فارس به همراه داشته باشد.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، یادآور شد: کنترل جمعیت توتیای دریایی در خلیج فارس در دستور کار سازمان محیط زیست قرار گرفته و در این راستا ادارات کل حفاظت محیط زیست استانهای ساحلی موظف به انجام تحقیقات برای کشف سبب افزایش بی رویه این موجودات دریایی شده اند.
به گفته معاون محیط دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، رشد بی رویه تویتای دریایی بسیاری از زیستگاههای مرجانی را نابود خواهد کرد.
 پیش از این مطهری، مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان بوشهر نیز در خصوص رشد بی رویه توتیای دریایی در زیستگاه های مرجانی اطراف جزیره خارک گفته بود: یک گروه کارشناسی پس از غواصی در اطراف جزایر خارک و خارکو و انجام پایش ،از تعداد توتیای دریایی در آبهای این مناطق سرشماری به عمل آورده و گزارش مفصلی در این خصوص تهیه کردند که نتیجه این بررسی ها برای ارائه راهکار مناسب به منظور کنترل جمعیت توتیای دریایی و جلوگیری از ازدیاد آن به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شده است.
وی همچنین گفته بود برای جلوگیری از آسیب هر چه بیشتر به مرجانهای منطقه ، قصد داریم قبل از هر اقدامی به روش فیزیکی و با استفاده نیروی انسانی تعداد بسیاری از توتیا را از محل جمع آوری کنیم.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.