رشد ۲۵ درصدی ترانزیت کشور

۴ شنبه ۱۷ آبان ۹۱ به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

رئیس گمرک کشور گفت: ایران در ۶ ماه اول امسال در بخش حمل و نقل ترانزیت دریایی رشد ۲۵ درصدی داشته است.

به گزارش تفسیری خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،عباس معمارنژاد رئیس کل گمرک کشور در اولین همایش توسعه ترانزیت ازبنادر جمهوری اسلامی ایران، موقعیت ژئو پولتیک کشور ظرفیت بالایی را در بخش ترانزیت کشور ایجاد نموده است، گفت: کاهش رتبه ایران در بخش ترانزیت در گرو افزایش شاخص های زیر ساختی تجاری ایران است.

وی در ادامه یادآور شد: ایران در حال حاضر در جایگاه ۱۰۳ قرار دارد که با توسعه شاخص ها و مدیریت یکپارچه به رتبه ۸۷ می رسد.

معمارنژاد بابیان اینکه درحال حاضر ۹ میلیارد تن کالا در جهان مبادله می شود افزود: بیش از ۹۰ درصد از میزان ترانزیت از طریق حمل و نقل دریایی صورت می گیرد.

وی در ادامه تصریح نمود: در شش ماهه امسال ایران ترانزیت ۲۵ درصد رشد داشته و ۳۰ درصد از ترانزیت کالا از طریق بندر شهیدرجایی کشور انجام می شود.

معمارنژاد با بیان اینکه یکی از راه های تسهیل تجارت ایجاد سامانه هوشمند است افزود: در حال حاضر این سامانه ایجاد شده و کالای ترانزیتی از طریق سامانه دیگری هدایت می شود.

وی در ادامه تصریح نمود: ایجاد سامانه هوشمند سبب متمرکز شدن و الکترونیکی شدن اطلاعات می شود.

معمارنژاد در خصوص چالش هایی که گمرک ایران در خصوص ترانزیت باآن مواجه است گفت: نبود زیر ساخت ها و بسترهای مخابراتی، کمبود امکانات و تجهیزات کنترلی، عدم نظارت سازمانهای ناظر، نبود ابزارهای تنبیهی در برخورد با سودجویان از مجله چالش هایی است که گمرک ایران با آن مواجه است.

رئیس کل گمرک کشور خاطرنشان نمود: اجرای کنوانسیون هماهنگی در مرزها، تجهیزات و ایجاد دروازه های مشترک با گمرکات کشورهای همجوار در برطرف شدن چالش های کشور موثر است./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.