رشد ۲۸ درصدی تخصیص ارز به واردات دارو

۲۶م آذر ،

سخنگوی مرکز معادلات ارزی از رشد ۲۸ درصدی ارز پرداختی برای واردات دارو و اقلام دارویی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، صمد کریمی گفت: رقم پرداخت شده برای واردات دارو و اقلام دارویی از ابتدای سال تا ۲۲ آذر به ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است.
وی افزود: آمار واردات دارو پارسال ۲ میلیارد و ۳۵۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار بوده است که نشان می دهد امسال بانک مرکزی و بانک های کشور اقدامات اساسی برای تأمین دارو و اقلام دارویی انجام داده اند.
کریمی از اختصاص یک میلیارد دلار دیگر برای واردات دارو تا پایان سال  خبر داد.
وی گفت: با این یک میلیارد دلار در مجموع تا پایان امسال ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برای واردات دارو اختصاص خواهد یافت که در مقایسه با پارسال ۳۹ درصد افزایش خواهد داشت.
کریمی افزود: مرکز مبادلات همچنین نیازهای اقلام غیر دارویی و تجهیزات پزشکی را به نرخ مبادله ای تأمین کرده است که اگر این رقم را به ارقام نرخ مرجع اضافه کنیم حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار می گردد.
وی با بیان این که مسئولیت اولویت بندی گروه های کالایی بر عهده وزارت صنعت ، معدن و تجارت است ، گفت: از ششم بهمن پارسال تا  هجدهم تیر امسال همه کالاها مجاز به ثبت سفارش بود و بانک مرکزی و بانک های کشور فقط برای تأمین ارز این کالاها اقدام کرده است.
کریمی دربارهٔ این که گفته  می گردد بعضی کالاها چرا وارد شده است ؟ ، افزود: در آن تاریخ مطابق با مقررات عمومی کشور و قوانین بخش بانکی و مقررات وزارت صنعت ، معدن و تجارت واردات آن کالاها مجاز بوده است.
سخنگوی مرکز مبادلات ارزی دربارهٔ بعضی نگرانی ها در حوزه صنعت دارویی کشور هم تصریح کرد : این موضوع به وزارتخانه های تخصصی ، سازمان ها و مراکزی که باید نظارت های لازم را بر واردات اقلام دارویی و دارو به کشور انجام دهند مربوط می گردد تا از صادرات مجدد و احتکار دارو جلوگیری کنند.
کریمی افزود: بانک های کشور و بانک مرکزی تخصص دارویی ندارند بلکه بر اساس ثبت سفارش و تأییدی که اخیراً وزارت بهداشت انجام می دهد ارز به واردات دارو اختصاص می یابد.
وی گفت: بانک ها برغم محدودیت های بین المللی ، روابط کارگزاری و نقل و انتقالات وجوه ، عملکرد بسیار مثبتی دارد  و توانسته است در شرایط حساس نیاز دارویی کشور را تأمین کند.
سخنگوی مرکز مبادلات ارزی افزود: بانک مرکزی تعاملات بسیاری خوبی با وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و وزارت صنعت ، معدن و تجارت داشته و سفرهای اخیر نمایندگان بین الملل بانک مرکزی همراه با معاونت دارویی وزارت بهداشت به کشورهای مختلف در تسهیل واردات دارو به کشور بسیار موثر بوده است.


IRIBNews RSS TopNews
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.