رشد ۷برابری سرمایه‌گذاری در صنعت و معدن/ ایجاد ۱میلیون شغل جدید

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی غضنفری گفت: میزان سرمایه گذاری در دوره های ۷۷ تا ۸۳، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین رقم سرمایه گذاری در ۲ سال اخیر (از ابتدای سال ۸۹ تا پایان ۹۰) را حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: دراین مدت بیش از ۱۳ هزار پروانه بهره برداری صادر شده است. از ابتدای دولت نهم تاکنون افزون بر ۵۱ هزار پروژه صنعتی و معدنی با بیش از ۱ میلیون نفر اشتغال به اتمام رسیده و مورد بهره برداری قرارگرفته است.

راه‌اندازی ۷۰۰ بنگاه بزرگ

وی همچنین گفت: حجم تولید نشان دهنده انبوهی از سرمایه گذاری های انجام شده دارد به نحوی که از سال ۸۴ تاکنون ۷۰۰ بنگاه جدید بزرگ با ۳۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری احداث شده است.

غضنفری درادامه افزود: مجموع طرح های به بهره برداری رسیده در فاصله سال های ۸۴ تا ۹۰ درحوزه بنگاه های کوچک، متوسط و بزرگ ۲۳ هزار و ۷۰۰ مورد بوده که با رقم ۵۵ هزار میلیارد تومانی سرمایه گذاری، برای ۵۰۰ هزارنفر اشتغال ایجاد کرده است.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت طرح های اجرا شده و به بهره برداری رسیده در  سال های (۸۴-۹۰) درحوزه بنگاه های بزرگ (فولاد، پتروشیمی، خودرو، سیمان، مس، آلومینیوم و کشت و صنعت)،حدود ۷۰۰ واحد با ۳۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری و ۱۶۰ هزار نفر اشتغالزایی بوده است.

غضنفری ادامه داد: درحوزه بنگاه های متوسط از قبیل قطعه سازی، صنایع الکترونیک وغیره نیز حدود ۱۱هزار واحد با ۱۵هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری زمینه اشتغال ۲۵۰ هزار نفر را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: دراین سال ها نیز حدود ۱۲ هزار واحد بنگاهی کوچک به بهره برداری رسید که برای این واحدها ۴ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده و موجب اشتغال زایی ۹۰ هزار نفر شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به اتمام یکهزار پروژه نیمه تمام صنعتی و معدنی و صدور پروانه بهره برداری برای آنها در ۳ ماه نخست امسال گفت: میزان سرمایه گذاری در این طرح ها بیش از یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است که اشتغال زایی برای ۱۴هزار نفر را به طور مستقیم فراهم کرده است.

رشد ۱٫۵ برابری تولید خودرو در دولت های نهم و دهم

غضنفری با بیان اینکه تولید خودرو از سال ۱۳۴۶ تا ۸۳، حدود ۶ میلیون و ۱۰۰هزار دستگاه بوده ، این رقم از سال ۸۴ تا ۹۰ افزون بر۹ میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو شده است.

وی با بیان این جمله که تولید خودرو در سال ۸۳ ، ۹۶۰ هزار دستگاه بود، ابراز امیدواری کرد این ظرفیت تا پایان سال ۹۰ به ۲ میلیون دستگاه رسیده است.

۳۸۰ میلیون متر مربع کاشی در سال ۹۰

وی حضور در جمع پنج کشور برتر تولید کننده کاشی و سرامیک را مورد توجه قرار داد و افزود: ظرفیت کاشی و سرامیک در سال ۸۳ ، ۱۷۶ میلیون متر مربع بود که این  ظرفیت در سال ۹۰ به ۳۸۰ میلیون متر مربع رسید.

توانمند سازی بخش خصوصی

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رشد واگذاری سهام سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در سال های ۸۴ تا ۹۰ گفت: این رقم دراین مدت به یک هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال رسید. ایدرو تا پایان سال ۸۳ ، یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سهام شرکت های تحت پوشش را واگذار کرده بود.

راه‌اندازی بیش از ۱۶ هزار واحد تولیدی در شهرکهای صنعتی

وی تعداد واحدهای به بهره برداری رسیده در شهرک ها و نواحی صنعتی از سال ۸۴ سه ماه نخست امسال را ۱۶ هزار و ۱۲۵ فقره اعلام کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: در دولت دهم ۱۷۰ فقره شهرک و ناحیه صنعتی به بهره برداری رسیده است و اشتغالزایی دراین مدت بیش از ۳۱۸ هزار نفر بوده است.

وی رسیدن به نصاب ۴٫۷ درصد متوسط سالانه بهره‌وری کل عوامل تولید در بخش صنعت و معدن، مدیریت آثار محدودیت های بی سابقه اعمال شده توسط کشورهای غربی در حوزه صنایع ، بومی سازی محصولات و فن آوری های موردنیاز کشور و تبدیل تحریم ها از تهدید به فرصت رااز جمله اقدامات صورت گرفته در سال های اخیر برشمرد.

ایجاد ساختارهای یکپارچه سیاستگذاری موردنیاز بخش تولید از قبیل کارگروه حمایت از تولید به منظور سیاست گذاری و تصمیم گیریهای کلان از دیگر موضوعاتی بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت به آن اشاره کرد و افزود: ایجاد ستاد تسهیل امور و رسیدگی به مسائل واحدهای تولیدی و شهرکهای صنعتی و رسیدگی به مشکل بسیاری از واحدها نیز در برنامه ها قرار گرفته است.

غضنفری از دیگر اقدامات صورت گرفته دراین سال ها را تعامل فعال با تشکل ها و بخش خصوصی در سیاست گذاری و تصمیم گیری های صنعتی، توجه ویژه به تامین زیرساخت‌های صنعتی کشور (از قبیل توسعه شهرکها، تامین برق، گاز و آب موردنیاز بخش تولید) ،توسعه و همکاری‌های فنی اقتصادی با کشورهای جهان بویژه کشورهای آمریکای لاتین، آسیایی، آفریقایی و کشورهای همسایه مسلمان و ایجاد سایت های مشترک تولید در کشورهای مختلف عنوان کرد.

توجه ویژه به توسعه صنایع با رویکرد فنآوری پیشرفته و صنایع نوین از قبیل بیو ایمپلنت ها، سلول های بنیادی، کاتالیست ها، نانوموادها، انرژی های نو، سیاست گذاری به منظور ارتقاء کیفیت محصولات و تولیدات داخلی از طریق اعمال استانداردهای اجباری، تدوین استانداردهای جدید، تهیه لوایح مرتبط (از قبیل قانون ارتقاء کیفیت خودرو و محصولات داخلی) از جمله اقدامات صورت گرفته در حوزه صنعت ، معدن و تجارت عنوان شد.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.