رصد دقیق دورترین ابرنواختر کائنات/ ملاحظه اتفاقهای ۱۰میلیارد سال پیش

۲۳م دیماه ،

به گزارش خبرگزاری مهر، جزئیات این ابر نواختر که “Mingus” خوانده می گردد در دویست و بیست و یکمین نشست انجمن ستاره شناسی آمریکا ارائه شد.

این نور نشان دهنده یک ستاره در حال مرگ است که از زمان های باستان تاکنون رصد شده اما ستاره شناسان امروزی از جزئیات نور آنها برای کاوش رازهای کائنات استفاده کردند.

ابرنواختر Mingusکه ۱۰ میلیارد سال نوری از ما فاصله دارد، می تواند در شناخت هر چه بیشتر انرژی تاریک به دانشمندان کمک کند. انرژی تاریک نیرویی است که ظاهرا گسترش کائنات را تسریع می کند.

این ابرنواختر که با اسم رسمی SN SCP-0401شناخته می گردد، به طور تصادفی در پروژه کیهان شناسی ابرنواختر   (SCP)با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل در سال ۲۰۰۴ شناسایی شد. اما این داده ها، اطلاعات کافی در مورد جرم ملاحظه شده ارائه نمی کرد.

دیوید روبین از دانشگاه کالیفرنیا برکلی و مجری این تحقیقات، گفت: از نظر درخشش، این ابرنواختر به درخشانی یک سوسک شب تاب است که از فاصله ۳۰۰۰ مایلی دیده می گردد.

محققان مجبور شدند برای اطلاعات بیشتر تا زمان نصب دوربین میدان وسیع ۳ بر روی تلسکوپ فضایی هابل در سال ۲۰۰۹ توسط فضانوردان صبر کنند و پس از آن دوباره این ابرنواختر را بررسی کنند.

با این دوربین تازه که شفافیت بهتری داشت، دانشمندان تایید کردند این ابرنواختر در حقیقت یک ابرنواختر نوع یک (Type 1a) است که نور آن به شیوه ای موسوم به “شمع های استاندارد” منتشر می گردد.

ساول پرلموتر مجری پروژه کیهان شناسی ابرنواختر گفت: ما توانستیم تغییراتی را در درخشش و ویژگی های طیفی برای اتفاقی ببینیم که ۱۰ میلیارد سال پیش فقط طی چند هفته روی داده است.

وی جایزه ۲۰۱۱ نوبل فیزیک را به خاطر تحقیق بر روی ابرنواخترهای نوع یک به دست آورد که اثبات می کند روند گسترش کائنات تسریع شده است.

توضیح این گسترش نیازمند مطالعه دقیق ابرنواخترها و بازگشت از آنها به اولین ستاره هاست. چنین مطالعه ای می تواند اندکی انرژی تاریک را توضیح دهد؛ نیروی مرموزی که عامل تسریع گسترش کائنات است.

نتایج این تحقیقات قرار است بیستم ژانویه در نسخه آن لاین نشریه Astrophysical Journalمنتشر شود.


MehrNews Rss Feed
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.