رصد کهکشان کلاه مکزیکی را از دست ندهید

فروردین ۱۴۰۳

یکی از کهکشان های موجود در آسمان کهکشان مارپیچی کلاه مکزیکی است که نام دیگر آن M104 می باشد و شما با استفاده از یک دوربین دوچشمی می توانید آن را رصد کنید.

به گزارش خبرنگار گروه علمی باشگاه خبرنگاران ؛کهکشان   M104به سبب شباهتی که به کلاه مکزیکی دارد به نام کهکشان کلاه مکزیکی معروف است برآمدگی گسترده و بزرگ مرکز و خطوط غبار بارز این کهکشان که ما صفحه‌ی آن‌را تقریباً از لبه می توانیم در عکس ببینیم سبب شده که این کهکسشان شبیه کلاه مکزیکی باشد.

تلسکوپ ۲۰۰ اینچی هِیل که این تصویر را ثبت کرده است میلیاردها ستاره‌ی پیر که نور برآمدگی مرکزی گسترده‌ای را ایجاد کرده اند را نشان می دهد و بررسی نزدیک از برآمدگی مرکزی ، نقاط روشن بسیاری را نشان می‌دهد که در حقیقت خوشه‌های کروی موجود در این کهکشان می باشند.

حلقه‌ی غباری منحصربه‌فرد M104 خانه‌ی ستاره‌های جوان و درخشان بسیاری است و جزئیات پیچیده‌ای را به نمایش می گذارد که اخترشناسان هنوز کاملاً به آن‌ها پی نبرده‌اند و مکان دقیق آنها درست وسط این کلاه مکزیکی در طیف الکترومغناطیسی است که می‌درخشد و تا کنون ستاره شناسان تصور می‌ کردند که سیاه‌چاله‌ ای بزرگ داخل آن وجود داشته باشد.

کهکشان کلاه مکزیکی حدود ۵۰ میلیون سال‌نوری از زمین فاصله‌ دارد که ما ناظران زمینی می‌تواند با استفاده از یک تلسکوپ کوچک در جهت غربی آسمان و نزدیکی صورت‌فلکی سنبله آن را رصد کنیم.

در این تصویر خط غبار بارز و هاله‌ی درخشان ستارگان و خوشه‌های کروی آن به خوبی نمایان است.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.