رضایت از خویشتن و مثبت اندیشی ۲ عامل رضایت مندی از زندگی است

یکشنبه ۱۵ مرداد – ۰۳:۲۷:۳۵ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

  مهمترین عامل در ایجاد رضایت مندی رضایت از خویشتن است و اگر فرد احساس کند انسان مفید و ارزشمندی است در شکل گیری عزت نفس به او کمک می کند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا، یک روانپزشک ضمن بیان این مطلب، گفت: همه انسانها در زندگی آرزوها، رویاها و اهدافی دارند و در صورت تحقق اهداف از زندگی خود راضی هستند. میزان رضایتمندی فرد از زندگی خود احساس درونی و برداشت ذهنی است که فرد از خود، اطرافیان و جهان پیرامون خود دارد.
دکتر امیررضا چمنی افزود: ابعاد رضایت مندی از زندگی بسیار متنوع است به طوری که رضایت فردی شامل شکل ظاهر، میزان تحصیلات، شغل و وضعیت اقتصادی می شود. از نظر ابعاد اجتماعی رضایت مندی شامل جایگاه اجتماعی و ارتباط با دیگران می باشد.
 وی ادامه داد: از دیگر ابعاد رضایت مندی از زندگی بعد خانوادگی آن است که شامل رضایت فرد از همسر، فرزندان و والدین می باشد بنابراین رضایت مندی ابعاد مختلفی دارد و نوع نگاه و طرز تلقی ما از زندگی می تواند در شکل گیری این احساس درونی موثر باشد.
 دکتر چمنی تصریح کرد: به نظر روانشناسان، پدیده های پیرامون ما به خودی خود نه لذت بخش هستند و نه رنج آور بلکه تعبیر و تفسیر ما به آنها معنا می دهد.
وی با اشاره به اینکه رضایت مندی از زندگی یک امر نسبی است، خاطرنشان کرد: اگر فرد از ابعاد زندگی خود راضی باشد باعث آرامش، نشاط، شادی و اعتماد به نفس وی می شود و در صورت عدم رضایت مندی، اضطراب، خشم و افسردگی در فرد ایجاد می شود.
این روانپزشک مثبت اندیشی را یکی از راههای افزایش رضایت مندی از زندگی دانست و تصریح کرد: حسن جویی و دید مثبت در زندگی و خوش بینی باعث می شود که فرد، زندگی را با تمام مشکلات و سختی ها زیبا ببیند و احساس رضایت مندی در او شکل بگیرد.
چمنی دومین راه رضایت از زندگی را تعدیل انتظارات و توقعات عنوان کرد و گفت: داشتن انتظارات غیر واقعه بینانه و ایده آل گرایانه باعث می شود که فرد در هر شرایطی از وضع زندگی موجود خود ناراضی باشد و به دنبال شرایط ایده آل و بی عیب و نقص باشد بنابراین در هیچ لحظه احساس آرامش و آسایش نخواهد کرد که لازم است انتظاراتش را از خود، دیگران و جهان پیرامونش واقع بینانه ارزیابی کند.
وی مهمترین عامل در ایجاد رضایت مندی را رضایت از خویشتن دانست و خاطرنشان کرد: اگر فرد احساس کند انسان مفید، ارزشمند و شایسته ای است که قابلیت ها و توانایی های زیادی دارد، این امر در شکل گیری عزت نفس به او کمک کرده و احساس رضایت در خویشتن را افزایش می دهد و فرد به یک خودباوری و اعتماد به نفس می رسد که در حقیقت رضایت مندی فرد در زندگی عزت نفس و رضایت درونی است.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۸۰۵۱۵۲۷۳۵۹۸۱


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.