رضایی: ما می‌خواهیم زندگی مردم را چه در داخل و چه در خارج از کشور درست کنیم

وی با اشاره به اینکه امروزه نوبت زندگی کردن فرا رسیده است، افزود: سیاست، امنیت و قدرت سرجای خود قرار گرفته است ولی متاسفانه زندگی مردم در جای مناسب خود قرار نگرفته است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه ما می‌خواهیم به زندگی مردم توجه کنیم،‌اظهار داشت: ما می‌خواهیم نیرو، توان و پتانسیل‌مان را در صحنه زندگی مردم بیاوریم و کیفیت زندگی مردم را ارتقا بخشیم.

محسن رضایی با بیان اینکه کیفیت زندگی مردم تنها معیشت نیست افزود: معیشت برای من خیلی مهم است به همین دلیل در رشته اقتصاد تحصیل کردم.

رضایی با اشاره به اینکه اقتصاد بخش مهمی از زندگی مردم است، خاطرنشان ساخت: اخلاق، معنویت، عزت و هویت و شخصیت جوانان ایرانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه وقتی جوان ایرانی از اعتیاد در کف خیابان‌ها می‌افتد احساس می‌کنم بمبی در وسط خیابان منفجر شده است، گفت: ما می‌خواهیم زندگی مردم را چه در داخل و چه در خارج از کشور درست کنیم.

رضایی با اشاره به اینکه همان مقدار که جنگ نظامی مهم است، جبهه زندگی هم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، اظهار داشت:‌ ایرانیان باید همچون دوران دفاع مقدس با یکدیگر بسیج شوند و من مطمئن هستم ما می‌توانیم بهترین زندگی را برای ایرانیان داخل و خارج از کشور فراهم کنیم.

رضایی با اشاره به اینکه عوامل بسیاری برای رسیدن به زندگی ایده‌آل دخیل است اظهار داشت: من مطمئن هستم می‌توانیم بهترین زندگی را برای ایرانیان فراهم کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه هدف شما از کاندیداتوری چیست، گفت: من وقتی جنگ تمام شد در پاسخ به سوال دوستانم که پرسیدند تهدید بعدی ایران چیست؟ گفتم تهدید بعدی ایران پیشرفت و اقتصاد است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه من قبل از دوران جنگ در رشته مکانیک تحصیل می‌کردم اما پس از دوران جنگ نیاز کشور را در زمینه اقتصاد دیدم بنابراین در رشته اقتصاد مشغول به تحصیل شدم، بیان کرد: اقتصاد ما باید دچار تغییر اساسی شود و همیشه معتقدم بودم مسیر موفقیت از عقلانیت عبور می‌کند زیرا عقل بستر اصلی خرد و بستر اصلی دانش از جمله بسترهای اصلی به شمار می‌آید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه ما باید از توکل و توسل و همچنین حالت‌های عرفانی استفاده کنیم، ادامه داد: ما باید همه مراحل را به دقت طی کنیم.

رضایی با اشاره به اینکه ۱۵ سال از حضور من در مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گذرد، گفت:‌ طی بیست و چند سال گذشته هر کسی مسیر مرا دنبال کند می‌بیند دغدغه‌های من یا اقتصادی و یا فرهنگی بوده است، بنابراین به همین منظور در انتخابات آمده‌ام تا این فرمان را به دست بگیرم و تحولی را در اقتصاد و فرهنگ جامعه ایجاد کنم.

وی با اشاره به اینکه انشاءالله با کمک مردم و اندیشمندان تحولات اساسی ایجاد خواهد شد، اضافه کرد: من در این ۱۵ سال درست است که رئیس جمهور نبودم اما بستر خوبی را فراهم کرده‌ام یعنی سیاست‌های کلی اقتصاد، فرهنگ، مسائل داخلی و اجتماعی را تهیه کرده ‌ام و به تصویب رسانده‌ام که پشتوانه محکمی به شمار می‌آید.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه سیاست‌های کلی  که در تعامل با هزاران کار کارشناسی با کارشناسان کشور است پشتوانه خوبی برای من خواهد بود، افزود: این سیاست‌های کلی در مجمع تشخیص مصلحت به تصویب رسیده است و امضای آن از رهبر معظم انقلاب گرفته شده، بنابراین این امر پشتوانه خوبی برای من خواهد بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه من خودم را برای کار و دانش آماده می‌بینم ادامه داد: من آمادگی کامل علمی، روحی و برنامه‌ای را در خود آماده کردم و کافی است فرمان را در دست بگیرم تا تحول ایجاد کنم.

رضایی با اشاره به اینکه بنده تجربه بسیار بزرگی را در رابطه با بحران‌های ایران دارم گفت: من تجربه‌های خوبی را قبل و پس از انقلاب در رابطه با شورش‌ها، جنگ، تحریم‌های اقتصادی و در مسئله سازندگی بعد از دفاع مقدس دارم.

وی با اشاره به اینکه آمادگی‌های علمی و روحی خوبی دارم، اظهار  داشت:‌ وزرای خود را هنوز مشخص نکردم ولی کاندیداهای هر وزارتخانه مشخص است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه من برای هر وزارتخانه ۴ یا ۵ کاندیدا را انتخاب کرده‌ام بیان کرد: لیست نهایی را در ۱۲ روز آینده ارائه خواهم داد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برای مهار تورم در ایران چه برنامه‌ای دارید، گفت: من مشکل  اصلی کشور را در این می‌دانم که کشور از لحاظ اقتصادی صاحب ندارد و این در حالی است که امنیت، انتخابات و دین دارای صاحب است.

رضایی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران متاسفانه طی صد سال اخیر هیچگاه صاحب نداشته است تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه‌ای در ابتدا تشکیل شد اما این سازمان نمی‌توانست با مدیران و رهبران اداری کشور تعامل اساسی داشته باشد.

وی گفت: من می‌خواهم اقتصاد ایران را برای اولین بار صاحب‌دار کنم،‌ یعنی می‌خواهم یک شورای عالی اقتصاد ملی را درست کنم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه من از تجربه کشورهای شرقی و غربی بهره برده‌ام بیان کرد: من می خواهم صاحب اقتصاد ایران را درست کنم و یک تیم هفت نفره از افراد بسیار مسلط، قوی و توانمند را بر سر کار بگذارم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مسئله بیکاری و گرانی حدود ۴۰ سال است که وارد اقتصاد ایران شده است، افزود: دولت‌های بسیاری آمدند و رفته‌اند و همه گفته‌اند که ما گرانی و بیکاری را حل خواهیم کرد.

رضایی با اشاره به اینکه بیکاری و گرانی از آثار بی صاحب بودن اقتصاد ایران است، خاطرنشان ساخت: بیکاری و گرانی از آثار بیماری است که اگر این بیماری حل شود گرانی و بیکاری هم همچون مسائل دیگر حل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اگر این بیماری حل نشود مشکلات ما پابرجا خواهد بود، افزود: ما برای حل این بیماری ابتدا از شورای عالی اقتصاد شروع خواهیم کرد و در کنار هر وزارتخانه‌ای، وزارتخانه‌ دیگری را در سایه ایجاد خواهیم کرد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه ما اقتصاد شهر و روستا را ساماندهی خواهیم کرد، ادامه داد: ما می‌خواهیم مدیریت اقتصاد کشور را به تعمیرگاه ببریم و آنرا از بالا تا پایین نوسازی کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: برای گرانی‌ها تورم را در ایران یک  اژدهای چند سر می‌دانم زیرا به یک سر اژدها حمله می شود و اژدها با چند سر دیگرش مقابله می‌کند.

رضایی با اشاره به کسری بودجه کشور گفت: باید انضباط مالی و کسری بودجه را حل کرد ولی به موازات این موضوع وابستگی‌مان را باید به دلارهای نفتی کاهش دهیم.

وی با اشاره به اینکه کارآفرینی در کشور ضعیف است، افزود: کارآفرینان باید مورد حمایت قرار بگیرند که متاسفانه تاکنون این امر صورت نگرفته است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه کارآفرینی و تولید شغل را باید در کشور درست کنیم، ادامه داد: باید سفته‌بازی و نقدینگی را در کشور سر و سامان دهیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نظام آموزشی کشور گفت: نظام آموزشی ما قبل از انقلاب تاکنون با مشکلات عدید‌ه‌ای مواجه بوده است.

رضایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برنامه‌های اقتصادی شما چیست، اظهار داشت: تحول در کشاورزی، سامان دادن به یارانه‌، آزادسازی سهام عدالت و طرح کوثر بانوی  ایرانی از جمله برنامه‌های اقتصادی من در ۴ سال آینده خواهد بود.

وی با اشاره به  اینکه طرح کوثر بانوی ایرانی در ۱۰ محور اساسی مد نظر قرار گرفته است، تصریح کرد: ما نمی‌خواهیم بانوان را تبدیل به گداپروری کنیم زیرا می‌خواهیم زنان کشور را از تمام جهاد به استقلال مورد نظر برسانیم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شما چه برنامه‌ای برای رفع تحریم‌های اقتصادی مدنظر دارید، خاطرنشان ساخت:‌ من این اعتقاد را ندارم که اگر تحریم برطرف شود ما به زمان قبل از تحریم‌ها برخواهیم گشت، زیرا آن شرایط، شرایط مطلوب ما است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: آیا ما در سال ۸۷ گرانی نداشتیم، آیا در سال ۷۳ گرانی نبود و آیا در سال ۵۳ و ۵۴ گرانی شدید نداشته‌ایم؟

رضایی با اشاره به اینکه مسئله تحریم بسیار مهم است، ادامه داد: تحریم به مشکلات موجود کشور اضافه شده است یعنی باید به فکر مسائل اساسی کشور باشیم.

وی با اشاره به اینکه باید به دور پیشرفت بیافتیم اضافه کرد: باید از حالت نظاره‌گر و تماشاچی بودن خود را دور کنیم و به سمت دوری از تحریم برای تعامل موثر برسیم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه باید تحریم‌ها را خنثی و رفع کرد ادامه داد: ما باید به وضعیت مطلوب اقتصادی از طریق دیپلماسی برسیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به استراتژی قیچی افزود: لبه بالای قیچی دیپلماسی و لبه پایین آن کارآمدی اقتصادی است.

رضایی با بیان اینکه دنیا به دنبال این نیست که منافع خود را به ما بدهد، تصریح کرد: ما باید به فکر منافع خود باشیم.

وی با بیان اینکه ما باید به طرف مقابل نشان دهیم که از موضع برابر صحبت می‌کنیم، افزود: ما باید پیشرفت‌های خود را چند برابر کنیم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مسئله اصلی عبور از بحران و جهش در پیشرفت است بنابراین من به دنبال هر دو اینها هستم زیرا لازمه سیاست قیچی این مسائل است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه باید تحریم‌ها را کاهش دهیم، خاطرنشان ساخت:‌ من جلوی تحریم‌های جدید را خواهم گرفت و تحریم‌هایی را که تاکنون بوده است را کاهش خواهم داد.

رضایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در زمینه تنش‌زدایی چه برنامه‌ای دارید، گفت: یکی از مسائل اصلی ما سیاست خارجی و ما هم به عنوان بازیگر منطقه‌ای و بازیگر بین‌المللی دارای مسئولیت هستیم، بنابراین باید از تعاملات جهانی برای پیشرفت کشور استفاده کنیم.

وی با اشاره به  اینکه ما نسبت به ملت خود دارای مسئولیت هستیم و باید از فضاهای بین‌المللی استفاده کنیم، اظهار داشت: ما به عنوان بازیگر بین‌المللی دارای مسئولیت‌های بسیاری هستیم و باید در این رابطه ایفای نقش کنیم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما مسئول هستیم گر یک ریال به کشور دیگری بدهیم باید یک ریال دیگر برای مردم بیاوریم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه باید بسترهای منطقه‌ای و بین‌المللی را برای پیشرفت کشور فراهم کنیم،‌تصریح کرد: من از تخریب دیگران پلکانی برای خود درست نمی‌کنم.

رضایی با اشاره به اینکه باید در سیاست خارجی تغییر جدی صورت گیرد، افزود: ما باید از این فضای بین‌المللی، منطقه‌ای و اسلامی استفاده کنیم.

وی با اشاره به وجود فضاهای لازم در حوزه تمدن ایرانی گفت: حوزه فضا و تمدن اسلامی ما در ۲۰۰ سال پیش دوبرابر ایران کنونی بوده است.
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه ایران کشور موثر اسلامی است، بیان کرد: ما نیاز به تغییر جدی در سیاست خارجی داریم

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما نباید فراموش کنیم ایران در چند تمدن پیش مهد عدالت، تمدن و فرهنگ بوده است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ارتباط با تغییرات در دولت‌ها اظهار داشت: سلایق شخصی را به منافع ملی ترجیح می‌دهیم و از صفر شروع می‌کنیم و با تغییر وزیر، تمام تجارب گذشته را متاسفانه از دست می‌دهیم؛ از جمله کارهای من در این زمینه این است که سیاست ایران را منهای شخص خود و تیمم، ساماندهی می‌کنم تا یک سرمایه‌ای برای ملت ایران باقی بماند.
رضایی در ادامه افزود: دیدگاه من این است که با یک دست ایستادگی سیاسی و با دستی دیگر پیشروی اقتصادی و فرهنگی داشته باشیم یعنی سیاست خارجی ما براساس ارزش‌ها و منافع ملی تعریف می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مشکل ما این است که دنیا نمی‌داند با ما چگونه رفتار کند، اظهار داشت: دنیا می‌گوید ما نمی‌دانیم چگونه برخورد کنیم، خاتمی یک طور رفتار می‌کند و احمدی‌نژاد به گونه‌ای دیگر و از من می‌پرسند شما چه رفتاری در ارتباط با سیاست خارجی دارید و من باید صریح اعلام کنم که از ارزش‌های ایران و انقلاب اسلامی کوتاه نمی‌آیم اما منافع ملی‌مان را می‌خواهیم و قابل تعامل هستیم و هیچ محدودیتی برای تعامل نداریم.

وی افزود: در بسیاری از مسائل می‌توانیم با دنیا تعامل کنیم و مسئولیت منطقه‌ای را نیز می‌پذیریم و به طور مسئولانه در منطقه عمل می‌کنیم لذا امنیت افغانستان،‌بحرین،‌سوریه، لبنان و فلسطین برای ما مهم است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به نقش ایران در منطقه گفت: یکی از کارکردهای ما این است که اوضاع نابسامانی که اکنون در منطقه حکمفرماست از حضور نیروهای بیگانه و اقدامات افراط‌ گرایان پاک کرده و نقش فعال داشته باشیم و امنیتی در منطقه ایجاد کنیم که تجارت در منطقه و بویژه برای ایران فراهم شود.

رضایی با بیان اینکه ارزش‌ها نباید با تقابل همراه باشد،‌گفت: منافع ملی نباید زیر پای ارزش‌ها از بین برود و بالعکس و راه حل آن این است که وارد دیالوگ جدیدی شویم و خیلی صادقانه و شفاف با رقبا و حتی با دشمنان مواضع‌مان را صریح بیان و نقاط تقابلی را تعریف کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه یادآور شد: به جز رژیم صهیونیستی نقاط تعامل فراوان با دیگر کشورها داریم که البته اختلاف نظرهایی هم وجود دارد که ما از آنها به سادگی عبور نمی‌کنیم اما به شکل افراطی مسائل را دنبال نکرده بلکه سعی داریم با گفتگو به یک نقطه نظر مشترک برسیم.

وی با اشاره به  موازنه نسبی در دیدگاه خود اظهار داشت: ما موازنه مثبت و منفی را تاکنون تجربه کردیم و اکنون به دنبال برقراری موازنه نسبی هستیم که به نظر من استراتژی جدیدی خواهد بود که ما را از این مسیر عبور خواهد داد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تصریح شبکه خویشاوندی بیان کرد: شبکه‌ای برای همه ایرانیان و فارسی‌زبانان درست می‌کنم که یک شبکه انسانی اعم از تاجیک، افغان، ازبکستان،‌قفقاز و ایرانی‌ها در آن فارغ از بحث‌های سیاسی به مباحث اقتصادی و فرهنگی بپردازند و حتی مخالفین هم می‌توانند در این شبکه فعالیت داشته باشند.

رضایی به ایجاد شبکه دیپلماسی نخبگان اشاره کرد و اظهار داشت: بدون نخبگان نمی‌توانیم مشکلات خود را حل کنیم و نخبگان شامل ورزشکاران، هنرمندان،‌دانشمندان ، تجار و پزشکان ایرانی هستند که باید از این ظرفیت فوق العاده استفاده کنیم که البته بعضی‌ها این را همان دیپلماسی عمومی می‌دانند که من مخصوصا می‌خواهم آنرا تفکیک کنم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه افزود: معتقدم دیپلماسی نخبگان می‌تواند پتانسیل عظیمی برای ما داشته باشد و می‌خواهم بگویم که ایران را برای همه ایرانی‌ها می‌دانیم و ایرانی‌ها در همه جای دنیا شهروند ایرانی محسوب می‌شوند.

وی تاکید کرد:‌در مجموع به دنبال بسیج عظیمی از همه ایرانی‌ها هستیم که بتوانیم مسیر سیاست خارجی‌مان را بهبود ببخشیم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به طرح اتحادیه آسیای جنوب غربی، تشریح کرد: این اتحادیه شامل ۲۵ کشور که بین چین، هند، روسیه، اروپا و آفریقا قرار گرفته‌اند می‌شود که یک منطقه جدید را تعریف کرده‌ایم که در چشم‌انداز هم به آن اشاره شده که در اولین فرصت آنرا مطرح می‌کنم.

رضایی در پاسخ به سوالاتی مبنی بر برنامه‌های وی در راستای پیشرفت برنامه‌ هسته‌ای و اعتمادسازی در رابطه با فناوری هسته‌ای اظهار داشت: خوشبختانه تجربه خوبی داریم البته تلخ هم هست چون ما فراز و نشیب‌های بسیاری در مذاکرات هسته‌ای داشته‌ایم و من مذاکرات هسته‌ای را از این فراز و فرودها بیرون می‌آورم و آنها را وارد جدیت می‌کنم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: برداشت من این است که آمریکایی‌ها نمی‌خواهند وارد مذاکره جدی با ما بشوند و دلیلش را این می‌دانم که آمریکا با کمک انگلیس و اسرائیل می‌خواهد این شرایط را طولانی کنند تا این مذاکرات سبب تاثیر کامل تحریم‌های اقتصادی بر جامعه ایران شود.

وی تاکید کرد: من این روند را قبول ندارم و ادامه مذاکرات را وقت‌کشی می‌دانم؛ چند سال می‌خواهد این مذاکرات ادامه پیدا کند، باید بحث مذاکرات را بیاوریم سرنقطه‌ای که به یک تفاهم درست و دوطرفه برسیم و شرایط را طوری قرار نمی‌دهم که عزت ملی حفظ بشود اما راه باز شود.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌عزت ملی ما در دو حالت شکسته می‌شود و آن این است که به کلی فناوری هسته‌ای را کنار بگذاریم و یا اینکه بر وضع موجود خود در حالت تحریم‌ها پایدار بمانیم.

رضایی با بیان اینکه ما اقتدار و حکمت را کنار هم خواهیم گذاشت و راهی پیدا خواهیم کرد اظهار داشت: این راه مشخص شده است ولی باید برای نهایی شدن طرح‌ام پس از به عهده گرفتن ریاست جمهوری آنرا خدمت رهبر معظم انقلاب ارائه دهم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین اضافه کرد:‌بنا دارم به وقت‌کشی و طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای پایان دهم و طرحی را اجرایی کنیم که عزت ملی حفظ شود و همچنین راه پیشرفت اقتصادی، فرهنگی و تعاملات بین‌المللی نیز هموار شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای تسهیل روابط تجاری و فعالیت های بازرگانی و بانکی چه برنامه‌ای دارید و همچنین چه تدبیری برای بسته‌شدن حساب‌های بانکی اندیشیده‌اید، افزود:‌ مشکلات ایرانیان خارج از کشور تنها این موارد مطرح شده نیست و من معتقدم بخش دیگر مشکلات ایرانیان خارج از کشور مسئله فرزندان، مسئله سربازی و مشکلات حقوقی است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: موارد عنوان شده از جمله مباحثی است که مایلم یکی یکی به آنها رسیدگی کرده و برای آنها وقت بگذارم و از اهرم ها و پتانسیل‌هایی که در خارج داریم استفاده کنیم.

رضایی با اشاره به مسئله اقتصاد و تجارت گفت: من می‌خواهم یک جهش اقتصادی در کشور بوجود بیاورم و وقتی که نمی‌توانیم حساب‌های بانکی را جابجا کنیم و تجارت ما مسدود شده است باید برای این مسئله فکری کرد، باید برای این محاصره تجاری ستاد تشکیل دهیم و اولین قدم این است که تحریم بانک مرکزی باید برداشته شود و آمریکایی‌ها را باید وادار کنیم که دست از این کار بکشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه تا زمانی که تحریم بانک مرکزی بخواهد برطرف شود ما می‌توانیم با کشورهای مختلف توافقاتی انجام دهیم، بیان کرد: این توافقات می‌تواند جابجایی حساب‌ها را تسهیل کند،‌مخصوصا با ترکیه و چین و کشورهای همسایه و اروپایی می‌توانیم این تعامل را داشته باشیم اما نه اینکه مثل آن چند میلیارد دلاری باشد که در یک بانک کشور آسیایی قرار گرفت و آمریکایی‌ها آنرا بلوکه کردند. سعی خواهیم کرد توافقاتی را با کشورها انجام دهیم تا مشکلات تجار ما حل شود.

وی گفت:‌ قبول ندارم که وزارت خارجه ایران تنها در بعد تشریفاتی با سران کشورهای دیگر تعامل داشته باشد و تنها گزارش بدهند که چند رئیس‌جمهور و نخست وزیر دیدیم، این در جای خود خوب است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مگر سفیر چین و ژاپن در کشور ما صبح تا شب در کارخانجات و بازار ایران نیستند و به دنبال ایجاد قراردادهای جدید نیستند پس باید سعی کنیم سفرایی که در کشورهای خارجی می‌گذاریم در درجه اول اقتصاددان و اقتصادی باشند و توان‌شان را برای حل مسئله تجار به کار گیرند.

رضایی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر ورود و خروج ایرانیان خارج از کشور گفت:‌ من حتما این مسئله را پیگیری می‌کنم مخصوصا ایرانی‌هایی که بخواهند سرمایه وارد ایران کنند و من خودم طرح‌های اقتصادی و دانش‌بنیان را تضمین می‌کنم و اجازه نمی‌دهم یک ایرانی دانش و سرمایه‌اش را وارد ایران کند و کسی مزاحم آن شود؛ هر کسی با این دسته از افراد مواجه شود با من طرف است و چه کاسب کف خیابان باشد، چه گروه‌های تندرو و … باشد و البته در یک چارچوب عمل خواهیم کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: این توان را دارم وقتی به یک ایرانی قول می‌دهم با یک توان به صحنه بیایید و سرمایه علمی و اقتصادی خود را وارد ایران کند،‌حمایت‌اش کنم و برای آنهایی که تنها می‌خواهند برای گردشگری به ایران بیایند مسائل‌شان را دنبال خواهم کرد.

وی با اشاره به ایجاد دفاتر حقوقی گفت: با کمک ایرانیان خارج از کشور دفاتر حقوقی را وسیع و گسترده ایجاد می‌کنیم و در حقیقت مشاوره حقوقی تنظیم می‌کنیم که هر ایرانی که مشکل دارد با مراجعه به این دفاتر مسائل خود را پیگیری و حل کند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین اظهار داشت: برای حل مسئله سربازی نیز تیمی تشکیل داده‌ام که کسانی که یک بار از ایران رفته‌اند و الان می‌ترسند ترسی نداشته باشند در دولت من این مسئله پیگیری می‌شود و ما ایرانی‌های خارج از کشور را پاره تن خود می‌دانیم و بخشی از مسئولیت ما به خارج از مرزها معطوف می‌شود و ما نمی‌توانیم فقط تمرکزمان به داخل کشور باشد و به آن دسته از افرادی که خارج هستند تعهدی نداشته باشیم.

رضایی در پاسخ به مشکل تامین ارز برای دانشجویان برنامه جذب فارغ‌التحصیلان خارج از کشور و انتقال دانشجویان به داخل گفت: من مخالف این هستم که برای رای آوردن شعار دهیم که همه مسائل را می‌توانیم حل کنیم و ایران را به یک بهشت تبدیل می‌کنیم و اگر صحبت‌هایی می‌کنم بر این اساس است که با خود حساب و کتاب کردم که می‌توانم برنامه‌هایی را اجرا کنم و قطعا شما می‌دانید که ذخایر ارزی ما کم شده و اکنون یک میلیون بشکه نفت ما را نمی‌خرند و درآمد ارزی کاهش پیدا کرده است بنابراین ما با مشکلاتی مواجه هستیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: مشکلات دانشجویان خارجی را مثل مشکلات دانشجویان داخل می‌دانیم و اینگونه نیست که تا کمبود ارز پیدا کردیم ارز دانشجویان خارج از کشور را کم کنیم و من این را قول می‌دهم که عدالت بین دانشجویان داخل و خارج را برقرار می‌کنم.

وی با اشاره به انتقال دانشجویان از خارج کشور به داخل اظهار داشت: در برخی موارد مثل تاجیکستان دانشجویان تعامل به بازگشت به داخل دارند و من تیمی تشکیل داده‌ام که رسیدگی کنند و این عزیزان به داخل کشور بیایند و هزینه‌های‌شان را کاهش دهیم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین به ایجاد شغل برای دانشجویان خارج از کشور اشاره کرد و گفت: برای دانشجویان کارهای اقتصادی که در ارتباط با داخل کشور باشد تعبیه کرده‌ایم به صورتی که رابطه‌ای که بین تجار و بنگاه‌های اقتصادی با خارج از کشور برقرار می‌کنیم و این بنگاه‌ها بتوانند چند دانشجوی خارجی را در جریان کسب و کار خود وارد کنند به بنگاه‌ها و تجار امتیاز وام‌دهی به آنها ارائه می‌دهم و این طرح بسیاری از دانشجویان خارج از کشور را تحت پوشش اقتصادی قرار می‌دهد و مشکلات اقتصادی آنها نیز حل و فصل می‌شود و اجازه نمی‌دهم عزت یک دانشجوی ایرانی در خارج از کشور خرد شود.

رضایی در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای برای شناساندن ایران به کشورهای دیگر و تغییر نظر آنها نسبت به ملت ایران دارید، اظهار داشت: متاسفانه فضاسازی علیه کشور زیاد است و ما کم‌کاری‌هایی در این زمینه داریم که من در زمینه افکار عمومی و گردشگری تلاش خواهم کرد تا چهره واقعی ایران اسلامی و انقلاب اسلامی را به جهانیان نشان دهم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه اذعان داشت: تمام زمینه گردشگری که در جهان پراکنده است ما به صورت یکجا در ایران داریم اعم از گردشگری طبیعت، سلامت، پرندگان و آثار باستانی را داریم که می‌توانیم از این پتانسیل استفاده بسزا داشته باشیم.

وی با اشاره به ایجاد توریست سلامت گفت:‌ما می‌توانیم با ایجاد سه شهر سلامت گردشگری توریسم سلامت فراهم کنیم که تنها برای درمان به این شهرها رجوع کنند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین در ارتباط با گردشگری مذهبی بیان کرد: یک پتانسیل خیلی عظیمی در بعد گردشگری مذهبی داریم که از آن خوب  استفاده نمی‌کنیم و در نهایت یکی از ستون‌های عظیمی که می‌خواهیم زیر ستون اقتصادی کشور بزنیم و از حالت تک محصولی آنرا خارج کنیم مسئله گردشگری است که به آن خواهیم پرداخت.

رضایی در پایان خاطرنشان کرد: ما و شما دنبال یک رویای مقدس هستیم و می‌خواهیم دوباره خود را پیدا کنیم اما نه آن ایران بزرگ اسلامی که در دوره‌های صفویه و قبل از اسلام که لشکرکشی می‌کردند نیست چرا که ما نیازی به آن نداریم بلکه می‌خواهیم تمام حوزه‌های تمدنی ایران را با فرهنگ و اقتصاد احیا کنیم.

[del.icio.us] [Facebook] [Google] [Technorati] [Twitter] [Yahoo!] [Email]

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.