رضا صادقی چه چیز فیلم زندگی اش را تغییر داد؟

شبکه ایران/حـــامد مظفــــری: یکه تازی «کلاه قرمزی و بچه ننه» در اکران عیدفطر سبب ساز آن شد که دو فیلم نسبتا خوب دیگری که همزمان با این فیلم روی پرده رفته بودند یعنی «بی خداحافظی» و «ضدگلوله» نتوانند به اندازه رقبای عروسکی خود فروش داشته باشند. احمد امینی کارگردان «بی خداحافظی» در گفتگو با شبکه ایران به صراحت از این همزمانی گلایه کرده و از این می گوید شاید اگر «بی خداحافظی» در شرایط دیگری اکران می شد، فروش بیشتری هم داشت. امینی در بخشی از گفته هایش هم درباره میزان حدفیات «بی خداحافظی» می گوید که برخی از آنها با نظارت رضا صادقی صورت گرفته است.  بخشهایی از گفته های امینی را در ادامه می خوانید:

ساخت «زن دوم» اول به من پیشنهاد شد
در دوره ده ساله ای که از سینما دور بودم، پیشنهادات مختلفی داشتم که بسیاری از آنها به دلیل وسواسم به نتیجه نرسدی. البته این پیشنهادات فقط به کارهای سفارشی بازنمی گشت بلکه اتفاقا در کنار پیشنهادات کارهای سفارشی از بخش خصوصی هم کارهایی به من پیشنهاد شد که زیاد راغب به ساخت آنها نبودم. مثلا فیلمنامه «زن دوم» ابتدا به من پیشنهاد شد اما به دلیل اختلاف نظری که مابین من و نویسنده کار فرشته طائرپور وجود داشت هر دو ترجیح دادیم که همکاری نکنیم و در نهایت سیروس الوند کار را انجام داد. یا یک بار بنا شد به تهیه کنندگی سیروس تسلیمی، فیلمی را بسازم که آن هم نشد. مساله بر سر تجاری یا غیرتجاری بودن فیلمنامه های پیشنهادی هم نبود؛ به هر حال من استانداردهایی دارم که هیچ گاه از آنها عدول نمی کنم.

همه چیز تحت الشعاع «کلاه قرمزی» قرار گرفته
درباره زمان اکران «بی خداحافظی» باید بگویم من انتظار داشتم این سه فیلم در کنار هم به جلب مخاطب بپردازند. دوست داشتم مردمی که قهر کرده اند دوباره به سینماها رفته و فیلمها در کنار هم به افزایش رونق سینماها موجب شوند. اما الان همه چیز تحت الشعاع «کلاه قرمزی» قرار گرفته است و شاید اگر شرایط دیگری بود مطمئنا بهتر بود. به هر حال «کلاه قرمزی» قابلیتهایی دارد که هر زمان دیگری هم که اکران می شد، می فروخت درست مثل «اخراجیها». مخاطبان از این فیلم کلی خاطره دارند و همان برنامه های تلویزیونی «کلاه قرمزی» که همزمان با عیدفطر هم یکی از آنها روی آنتن رفت، بزرگترین تبلیغ برای این فیلم است. اما فیلم من یا «ضدگلوله» شرایط متفاوتتری دارند. من مطمئنم اگر «بی خداحافظی» در شرایطی دیگر روی پرده می رفت مطمئنا فروش به مراتب بهتری داشت. به هر حال تصمیمان تهیه کننده این بود که فیلم در این موقعیت روی پرده برود و من هم حرفی نداشتم.

رضا صادقی در کنار محمد نشاط تهیه کننده و احمد امینی کارگردان «بی خداحافظی»

از رضا صادقی استفاده ابزاری نکردم
من در ساخت «بی خداحافظی» کوشیدم به استفاده ابزاری از رضا صادقی روی نیاورم یعنی این طور نبود که بگوییم همین که او را داریم، کافی است و همین که چند آهنگ می خواند، توجه مخاطب جلب می شود. سعی کردم یک درام واقعی را در فیلم شکل دهم، گره افکنی داشته باشم و داستانم اوج و فرود داشته باشد تا بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند.

در تعدیل فیلمنامه با صادقی کنار آمدیم
«بی خداحافظی» فیلمنامه ای بود با یک شخصیت محوری و آن هم رضا صادقی و باید با ایشان راه می آمدیم. نمی شد اتفاقات بیش از حد فانتزی را به وی نسبت داد و یا اتفاقاتی که او دلش نمی خواست را نمی شد به او نسبت داد. یکی از موارد حذف شده درباره دلایل انزوا، ناراحتی و وضع بد روحی او بود که در این باره ما قصه دیگری داشتیم که رضا آن را دوست نداشت و به جای آن سعی کردیم به موضوع با گستره دیدی وسیعتر و جهانشمول تر بپردازیم.

پایان مطلب/
 


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.