رفتن به چاه ویل سوریه با طناب پوسیده عربستان

اظهارات تند اردوغان برای آماده کردن افکار عمومی ترکیه برای ورود این کشور به یک جنگ تمام عیار با سوریه باید دلیلی داشته باشد. خروج عربستان از کمیته چهار جانبه بدلیل اختلاف نظرش با مصر در زمینه نقش ایران در ایجاد صلح در سوریه، هشدار فرانسه به عربستان و قطر برای کمکهای مال اشان به تندروهای سلفی در اینکشور و افشای وجود تسلیحات خریداری شده توسط سعودی در پایگاههای مخالفین دولت سوریه توسط بی بی سی و نیز انتقادات ترکیه از آمریکا برای عدم اقدام موثر در سوریه بدون در نظر گرفتن مشکلات داخلی اوباما همه نشان از کلافه و سر در گم بودن مثلث توطئه ترکیه-عربستان- قطر در سوریه میدهد.
ولی چنانچه همه این تحولات را کنار این افشاگری یک روزنامه ترک بگذاریم که خمپاره هائی که به روستاهای مرزی ترکیه اصابت میکند همان تسلیحاتی است که ترکیه در اختیار مخالفین دولت سوریه قرار داده است (اینجا) موضوع خیلی جالبتر میشود! البته سوریه قبلا تهدید کرده بود که اگر ترکیه به دخالتهایش در اینکشور ادامه دهد اکراد مخالف ترکیه را به تسلیحات سنگین مجهز خواهد کرد ولی با افشای این خبر ظاهرا” ترکها نتوانسته اند که نقش خود را در این ما جرا خوب بازی کنند به گونه ایکه صدای آمریکا را هم در آورده اند!
یکسال پیش امکان حمله ترکیه به سوریه را مطرح کردم ولی همانجا هم گفتم این تحرکات ضد سوری ترکیه در راستای منافع دراز مدت مردم ترکیه و نیز سایر ملل مسلمان منطقه نیست زیرا هر گونه حکومت دیگری که در سوریه روی کار بیاید بیشتر به ضرر ترکیه خواهد بود. ولی ترکیه با کمک و نظر مساعد آمریکا صرفا برای تبدیل شدن به یک قدرت منطقه ائی چنین نقشی پذیرفته است که زمینه ها و توان سیاست خارجی اش به او امکان ایفای چنین نقشی را نمیدهد. و الانهم اقای اردوغان در بسیج افکار عمومی ترکیه برای یک اقدام عملی وسیع علیه سوریه علیرغم تصویب مجلس ترکیه برای ورود به جنگ با سوریه با مشکل روبرو است و مجموعه شرایط منطقه ائی و جهانی به او اجازه چنین اقدامی را نمیدهد.
تداوم اختلافات داخلی مخالفین دولت سوریه و عدم اعتماد غرب و آمریکا به آنها و نیز اختلاف اهداف و نیات کشورهای خارجی درگیر در قضیه و مخصوصا ایستادگی ایران، روسیه و چین در برابر دخالت خارجی برای سرنگونی حکومت قانونی موجود در سوریه علیرغم کمبودها و ضعفهائی که این دولت دارد همه باعث شده است که با توجه به سیل گسترده تسلیحات سبک و سنگین از مرزهای ترکیه به داخل سوریه و کمکهای مالی قطر و عربستان مخالفین نتوانسته اند نتیجه شایانی از این تسلیحات بگیرند.
در ماجرای تسلیح مخالفین سوری با سلاحهای سنگین بین آمریکا و مثلث توطئه ضد سوری اختلاف نظر وجود داشت و چندی پیش نیز روزنامه نیویورک تایمز (۷ اکتبر ۲۰۱۲) گزارش داد که عربستان و قطر کار مسلح کردن جریان های سوری مخالف اسد با سلاح های سنگین را بدلیل مخالفت آمریکا متوقف کرده اند. آمریکا بیم ان دارد که این تسلیحات به دست نیروهای تندروی سلفی و اعضای القاعده بیفتد زیرا آنها در صف مخالفان اسد نفوذ کرده اند و بخشی از نیروهای پراکنده ارتش آزادیبخش را به استخدام خود در آورده اند.
طبق نوشته این روزنامه دولتهای عربستان و قطر خیلی سعی کردند که آمریکا را قانع کنند که آنها ترتیبی اتخاذ خواهند کرد که مانع رسیدن این تسلیحات سنگین به دست تروریست ها می شوند ولی آمریکائیها از موضع خود عدول نکردند و حوادث اخیر مرزی سوریه و ترکیه نشان از نپختگی و بی اطلاعی دولتهای مزبور نسبت به اوضاع منطقه و صحت نظر مسئولین آمریکائی که هم مستقیم و هم از طریق رژیم صهیونیستی تغذیه اطلاعاتی میشوند بوده است. زیرا آنها معتقدند که قطر که تسلیحاتش را به گروههای سلفی و تند رو میرساند و عربستان که مسئولیت تامین تسلیحات نیروهای غیر مذهبی را بعهده گرفته است بدون برنامه و شناخت کافی به سوریه سلاح سبک و سنگین می فرستند بدون توجه به این نکته که این سلاح ها به دست نیروهای افراطی و بنیادگرایان القاعده افتاده است.
اقدام غیر مسئولانه و فارغ از دورنگری ترکیه با اغوا و کمک عربستان و قطر که اختلافات سیاسی خود با دولت سوریه را با سرعت به فاز نظامی برده و اوضاع ثبات و امنیت منطقه را بهم زده و شرایطی را در منطقه بوجود اورده که چنانچه بهر نحوی امنیت سوریه بیش از این خدشه دار شود سیل این تسلیحات هم در منطقه کردستان ترکیه دردسر ساز خود ترکها خواهد شد و ایران نیز نباید این چنین تحرکات موذیانه ائی از سوی عربستان و قطر را از نظر دور بدارد. با حرکت و جابجائی این تسلیحات به سمت لبنان و اردن باعث بهم خوردن اوضاع امنیتی کل منطقه و قطعا” به ضرر رژیم صهیونیستی خواهد شد. ولی همانگونه که تسلیحات ترکها احتمالا” بدست اکراد افتاده و علیه خودشان بکار میرود احتمال سیر جریان این تسلیحات از اردن به سوی سعودی نیز دور از ذهن نیست و جا دارد که گفته شود ای اعرابی این راه که میروی به ترکستان است.

۴۹۴۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.