رقابتی شدن تولید ، مانع “قاچاق” پوشاک می شود

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

یک کارشناس اقتصادی اعمال نرخ تعرفه موثر واردات و کاهش تعرفه کالاهای واسطه ای در کوتاه مدت و توجه به بازارهای جهانی در بلند مدت را مهمترین عامل جلوگیری از قاچاق بالای پوشاک و رقابتی شدن این صنعت در کشور دانست.

فاتحی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه مهمترین عامل که سبب قاچاق کالا می گردد بالاتر بودن هزینه مبادی ورودی قانونی از مبادی غیر قانونی است افزود: البته این امر بدلائل مختلف اتفاق می افتد، یا کالاها استانداردهای لازم گمرک برای واردات کالا را ندارد یا عوارض و تعرفه ورودی به قدری بالاست که ورود از مبادی ورودی بصرفه نیست یا اینکه زمان ورود و ارزیابی تشخیص و اجازه ورود کالا بحدیست که کالا از انتفاع خود خارج می گردد.
 
وی خاطر نشان شد: البته یکی از مسائلی که به ورود غیر قانونی کالا دامن می زند، سهل و آسان بودن واردات غیرقانونی است. در مورد کالائی مثل پوشاک سختگیری بسیاری در مورد واردات وجود ندارد و با گذشتن این کالا از مرز، یک کالای قانونی محسوب شده و امکان مصرف آزادانه آن وجود دارد و اصلا مشخص نمی شود که این کالا از مبادی قانونی وارد کشور شده است یا غیر قانونی.
 
این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که چرا با وجود قاچاق بالای پوشاک به داخل باز تولیدکنندگان از تعرفه بالا حمایت می کنند، گفت: بطبع تولید کنندگان پوشاک نیز مثل سایر تولید کنندگان از تعرفه بالای واردات حمایت می کنند تا قیمت تولیدات آنها بتواند توان رقابت با تولیدات خارجی را داشته باشد ولی آنچه باید در مورد تعرفه واردات اعمال شود نرخ تعرفه موثر است که با اعمال آن علاوه بر حمایت از تولیدات داخل، مصرف کنندگان هم متضرر نمی شوند.
 
وی ادامه داد: یکی دیگر از راههای حمایت از تولید کنندگان پوشاک داخلی، تعرفه کالاهای واسطه ای در تولید پوشاک است که با کاهش آن، پوشاک تولید داخل با قیمت تمام شده کمتر و بصرفه تر عرضه خواهد شد.

فاتحی افزود: البته در بلند مدت اینگونه حمایتها منطقی نیست و نگاه تولید کنندگان ما باید معطوف به بازارهای بین المللی باشد و خصوصا در مورد پوشاک با توجه به نیروی کار ارزان داخلی و منابع خوبی که داریم نتنها می توان با کیفیت تولیدات خارجی رقابت کرد بلکه می توانیم صادر کننده به آنها نیز باشیم.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.