رقابت استراتژیک ایران و آمریکا در خلیج فارس

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با ترجمه وتلخیص یک متن لاتین، گزارشی با عنوان «رقابت استراتژیک ایران و آمریکا در خلیج فارس » منتشر کرد.

به گزارش سرویس مجلس باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌ها، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با ترجمه وتلخیص یک متن لاتین، گزارشی با عنوان «رقابت استراتژیک ایران و آمریکا در خلیج فارس » منتشر کرد.

دفتر مطالعات سیاسی این مرکز خاطر نشان ساخته که این متن خارجی بر پایه این فرض به نگارش درآمده است که مرکز ثقل و در واقع تعیین کننده ترین میدان رقابت ایران و آمریکا، منطقه خلیج فارس است و به تبع آن چنین نشان داده می شود که رویارویی نظامی احتمالی میان ایران و آمریکا نیز در این منطقه روی خواهد داد.

 برآورد کلی گزارش با بهره گیری از آمار و ارقامی که در اختیار داشته است، این است که آمریکا در زمینه نیروهای متعارف و ایران در زمینه جنگ نامتقارن، برطرف مقابل برتری دارند.

تاکید گزارش بر ادراک ها و عدم قطعیت ها آشکار می کند که دولتمردان آمریکایی نه تنها ذهنیتی کلیشه ای در مورد ایران به مثابه تهدیدی گاه بالقوه و گاه بالفعل دارند، بلکه این ذهنیت را در میان سایر بازیگران منطقه و متحدان خود ترویج می‌کنند.

از سوی دیگر ، به نظر می رسد محتوای گزارش به ارائه توصیه هایی انجامیده است که عملا ایالات متحده را به حزم و احتیاط هر چه بیشتر در استفاده از گزینه نظامی فرا می خواند که البته، این فراخواندن به حزم و احتیاط شگفت انگیز نیست، زیرا تاکید گزارش نه بر واقعیت ها و امور عینی، بلکه بر ادراک ها و عدم قطعیت‌ها است.

در مجموع به نظر می رسد روح حاکم بر استدلال های این گزارش از عوامل دیگری سرچشمه می‌گیرند که در متن گزارش اشاره نشده اند. این عوامل دیگر همانا محدودیت ها و مشکلات ناشی از هزینه های هنگفت شدت گیری رقابت نظامی با ایران است که می‌تواند چالش هایی را در عرصه سیاست داخلی آمریکا ایجاد کند.

انتهای پیام/ب۲


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.