رقابت ۱۰ ورزشکار ایرانی در المپیک برای نخستین بار

گزارش باشگاه خبرنگاران از دو و میدانی ایران در المپیک ۲۰۱۲:

رشته ورزشی دوومیدانی را «پیشانی المپیک» قلمداد می‌کنند؛ چراکه بیش از دو هزار دوومیدانی کار ( از مجموع ۱۰۵۰۰ ورزشکار) طی ۱۰ روز و در ورزشگاه اصلی، برای رسیدن به ۳۰۲ مدال از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران: دو و میدانی از هر جهت رکورددار است و در هیاهوی ثانیه‌ها و سانتی‌مترهای این «مادر ورزشها» ایران با جهشی چشمگیر، این بار با ده ورزشکار راهی بازیهای المپیک می‌شود؛ بازی‌هایی که شاید برای نخستین بار برای ایران تاریخ‌ساز شود.
 
علاقه‌مندان به رشته ورزشی دوومیدانی پس از گشایش رسمی بازیها باز هم باید یک هفته دیگر صبر کنند تا دوومیدانی‌کاران در همان ورزشگاهی که مشعل روشن شده، دور هم جمع شوند و آغازگر یکی از مهمترین مسابقات در بازیهای المپیک شوند.
 
ستاد برگزاری بازیهای لندن به صراحت اعلام کرده که در بازیهای ۲۰۰۸ پکن، ۱۲ بار رکوردهای المپیک و ۵ بار رکوردهای دنیا جابجا شده است و این توقع وجود دارد که در رقابتهای لندن ورزشکاران بتوانند عملکردی بهتر از پکن داشته باشند. همین توقع، امید این را می‌دهد که در بازیهای لندن در انتظار عملکرد بهتری از سوی دوندگان، پرندگان و پرتابگران سراسر دنیا باشیم. قهرمانانی که ده ایرانی نیز در میان آنها به چشم می‌خورند.

رکوردشکنی دوومیدانی، پیش از شروع المپیک!

در المپیک سیدنی کاروان ورزشی ایران برای حضور در رقابتهای دوومیدانی تنها یک “وایلد کارد” داشت. این “وایلد کارد” در بازیهای سال ۲۰۰۰ نصیب مهدی جلودارزاده شد تا در دوی ۸۰۰ متر یک دوری را بدود و به کار خود خاتمه دهد. چهار سال پس از آن در آتن، این عباس صمیمی و سجاد مرادی بودند که هردو با رسیدن به جواز ورود به المپیک، در بازیهای آتن شرکت کردند و با کسب نتایج نه چندان دلنشین بازیها را به پایان رساندند.

این روند هرچه پیشتر رفت، بهتر هم شد، به طوری که در بازیهای ۲۰۰۸ پکن، تعداد دوومیدانی‌کاران ایران در المپیک به شش نفر رسید. حدادی و صمیمی در پرتاب دیسک، مرادی و مهاجرشجاعی در ۸۰۰ متر، سپهرزاد در دهگانه و نیکفر در پرتاب وزنه نفرات ایران در پکن بودند و تقریبا به غیر از سجاد مرادی که عنوان نهمی المپیک را کسب کرد، سایرین نتایج چندان مطلوب و رو به رشدی را نداشتند.

 اما این بار برای حضور در بازیهای لندن، دوومیدانی ایران رکوردشکن بوده است. به طوری که برای حضور در این بازیها امین نیکفر در پرتاب وزنه، کاوه موسوی در پرتاب چکش، محمد ارزنده در پرش طول، سجاد هاشمی در ۴۰۰ متر، رضا قاسمی در ۱۰۰ متر، روح الله عسگری در ۱۱۰متر با مانع، ابراهیم رحیمیان در پیاده روی، احسان حدادی در پرتاب دیسک، لیلا رجبی در پرتاب وزنه و سجاد مرادی در ۸۰۰ متر جواز قطعی حضور را بدست آوردند و برخی نیز «نخستین‌های» دوومیدانی ایران را در المپیک رقم زدند.

اعضای تیم ملی دو ومیدانی ایران در بازی های المپیک لندن را رضا قاسمی نخستین دونده ۱۰۰ متر ایران در بازی های المپیک، سجاد هاشمی آهنگرانی نخستین دونده ۴۰۰ متر ایران در بازی های المپیک، روح اله عسگری نخستین دونده ۱۱۰ متر با مانع ایران در بازی های المپیک، ابراهیم رحیمیان نخستین پیاده روی ایران در بازیهای المپیک، کاوه موسوی نخستین پرتابگران چکش ایران در بازی های المپیک، محمد ارزنده در پرش طول نخستین پرنده طول ایران در بازی های المپیک و لیلا رجبی نخستین پرتابگر زن ایران در   المپیک همراه با سجاد مرادی در ۸۰۰ متر، احسان حدادی در پرتاب دیسک وامین نیکفر در پرتاب وزنه  تشکیل می دهند.

**برنامه رقابتهای دوومیدانی‌کاران ایران در لندن

روز اول:
همچون دور پیشین بازی ها این امین نیکفر خواهد بود که به عنوان نخستین دوومیدانی‌کار ایرانی ساعت ۱۰ صبح روز ۱۳ مرداد – ۳ آگوست وارد گود می‌شود.
با پایان یافتن رقابتهای پرتاب وزنه، پرتابگران چکش از ساعت ۱۱ و ۱۵ دقیقه وارد دایره پرتاب این رقابت می‌شوند. این نخستین حضور موسوی در بازیهای المپیک است؛ اما این امید از موسوی می‌رود که بتواند همچون بازیهای گوانگ‌جو با شگفتی فینالیست شود. او اگر فینالیست شود، دو روز بعد در فینال به مصاف حریفان خواهد رفت.
 
سومین دوومیدانی‌کار ایرانی در المپیک، محمد ارزنده خواهد بود که در عصر روز نخست از ساعت ۱۹ و ۵۰ دقیقه در دور مقدماتی با حریفان رقابت می‌کند. این نخستین حضور محمد ارزنده در المپیک است. او در صورت فینالیست شدن، روز ۱۴ مرداد به مصاف حریفان می‌رود.
 روز دوم:
 ایران در روز دوم رقابتهای دوومیدانی نیز سه نماینده خواهد داشت. سجاد هاشمی در دوی ۴۰۰ متر، رضا قاسمی در ۱۰۰ متر و ابراهیم رحیمیان در پیاده روی. رضا قاسمی از ساعت ۱۰ صبح (به وقت محلی) روز ۱۴ مرداد در دور ابتدایی به مصاف حریفان می‌رود. او در صورت صعود به مرحله بعد دو ساعت بعد باید در راند اول با حریفان خود رقابت کند. دور نیمه نهایی دوی ۱۰۰ متر ساعت ۸ شب یک روز بعد خواهد بود و در همان شب، سریعترین مرد دنیا مشخص خواهد شد.
 
سجاد هاشمی در مقدماتی دوی ۴۰۰ متر ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه روز ۱۴ مرداد به مصاف حریفان می‌رود. مرحله نیمه نهایی این ماده یک روز بعد ساعت ۲۱ خواهد بود و فینال ۴۰۰ متر در شب ۱۶ مرداد برگزار می‌شود.
 
پیاده روی ۲۰ کیلومتر هم ساعت ۱۷ روز ۱۴ مرداد خواهد بود. این رقابت در یک مرحله برگزار می‌شود و تنها نماینده ایران در آن ابراهیم رحیمیان است.
 روز چهارم:
 دوومیدانی ایران در روز سوم رقابتهای دوومیدانی المپیک نماینده‌ای ندارد، اما روز شانزدهم مرداد(روز چهارم) می‌تواند روز خوبی برای دوومیدانی ایران باشد. احسان حدادی ساعت ۱۰ صبح روز شانزدهم مرداد در مرحله مقدماتی پرتاب دیسک به مصاف حریفان می‌رود، اما فینال این ماده یک روز بعد ساعت ۱۹ و ۴۵ دقیقه به وقت محلی خواهد بود که امیدواریم این روز تاریخی‌ترین روز دوومیدانی ایران باشد.
 لیلا رجبی نیز تنها در روز شانزدهم مرداد با حریفان رقابت می‌کند. مرحله مقدماتی پرتاب وزنه ساعت ۱۰ و ۴۵ دقیقه صبح خواهد بود و عصر همان روز فینال این ماده برگزار می‌شود.
 
راند نخست دوی ۸۰۰ متر صبح روز شانزدهم مرداد خواهد بود. مرحله نیمه نهایی ۸۰۰ متر ساعت ۸ شب روز هفدهم مرداد است و یک روز پس از آن فینال ۸۰۰ متر برگزار می‌شود.
 روز پنجم:
 رقابت احسان حدادی می‌تواند این روز را برای دوومیدانی ایران بسیار تاریخ ساز کند، اما به غیر از او روح‌اله عسگری در دوی ۱۱۰ متر با مانع نیز با حریفان رقابت می‌کند. مراحل نیمه نهایی و فینال دوی ۱۱۰ متر با مانع نیز شب هجدهم مرداد خواهد بود./مح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.