رقم واردات با رشد منفی ۷ درصد ۶۲ میلیارد دلار است

براساس آمار ارائه شده از سوی گمرک میزان صادرات کشور با رشد قابل توجه در حال حاضر به ۴۳٫۵ میلیارد دلار رسیده است.

عباس معمارنژاد رئیس کل گمرک در نشست خبری امروز خود با بیان این مطلب گفت: تا پایان شهریورماه ۲ گمرک در تهران براساس استفاده از سامانه هوشمند گمرکی و ترانزیت سامانه هوشمند کالا رسما با حضور وزیر اقتصاد راه اندازی می شود، این در حالی است که تا پایان سال ۱۰ گمرک دیگر کشور براساس سامانه هوشمند گمرکی و ترانزیت هوشمند کالا به بهره برداری می رسد.

وی تصریح کرد: هوشمندسازی ترانزیت کالا در گمرکات و بهره گیری از سامانه هوشمند گمرکی این امکان را به سایر سازمان های مربوطه از جمله سازمان حمل و نقل جاده ای و نیروی انتظامی می دهد که ورود و خروج کالا از مبدأ تا مقصد را از طریق سیستم های هوشمند الکترونیکی به خوبی کنترل کنند.

رئیس کل گمرک ادامه داد: به منظور تست هسته ای دستگاه ها و تجهیزات حساس مورد استفاده در صنایع مختلف کشور از نظر آلودگی به رادیواکتیو، مجوز ورود ۱۰ دستگاه دی دکتور تاکنون به کشور صادر شده است.

* آخرین وضعیت واردات خودرو و طلا به کشور

رئیس کل گمرک در ادامه در خصوص آمار ۵ ماهه واردات خودرو به کشور گفت: در ۵ ماهه اول سالجاری ۱۵ هزار و ۷۵۶ دستگاه به ارزش ۳۴۱ میلیون دلار و به قیمت متوسط هر خودرو ۲۱ هزار و ۷۰۰ دلار وارد کشور شده که از نظر مقدار و ارزش ۲۹ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید خودرو در داخل کشور سالانه ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه می باشد گفت: در سال گذشته ۴۵ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده است، این در حالی است که خودروهای وارد شده مصرف کنندگان خاص خود را دارند و این رقم واردات هیچ تاثیر منفی بر روی عملکرد صنعت خودروسازی کشور ندارد.

* ارزش صادرات مصنوعات طلا در سال گذشته به رقم ۴۵۰ میلیون دلار رسید

معمارنژاد ادامه داد: براساس مقررات و یک سری شیوه ها روال مربوط به واردات طلا همانند سایر کالاها منوط به اخذ مجوز ثبت سفارش از وزارت صنعت، معدن و تجارت است که در مورد طلا بعد از اخذ این مجوز باید سفارش دهندگان واردات طلا مجوز بانک مرکزی را هم دریافت کنند که در خصوص شمش طلا مجوزهای لازم با مأخذ ورودی ۱۰ درصد و مالیات بر ارزش افزوده ۵ درصد براساس فصل ۷۱ قانون گمرکی صادر شده است.

هم اکنون حجم طلای وارد شده به کشور ۲۸ تن است که شامل طلا و مصنوعات طلا است.

وی درباره ارزش مصنوعات صادر شده از کشور در سال گذشته گفت: ارزش مصنوعات طلای صادراتی در سال گذشته رقمی بالغ بر ۴۵۰ میلیون دلار است.

* احداث گمرکات تخصصی در بررسی وضعیت ورود و خروج ارز مسافری

معمارنژاد با بیان اینکه در حال حاضر براساس قانون عملیات گمرکی ۲ نوع گمرک در کشور اجازه فعالیت دارند گفت: یکسری از این گمرکات تخصصی بوده مانند: گمرک فرش و گمرک واردات کامپیوتر و خودرو زیر اینها کالاهایی تخصصی هستند که نیاز به گمرکات تخصصی دارند.

هم اکنون برای ۱۹ تا ۲۰ قلم کالای تخصصی گمرک تخصصی وجود دارد این در حالی است که تعدادی از گمرکات، گمرکات اختصاصی هستند که براساس قانون جدید و قدیم در صورت درخواست شرکت ها این گمرکات در کشور راه اندازی می شود که هم اکنون ۲ گمرک تخصصی متعلق به ذوب آهن و فولاد مبارکه در کشور وجود دارد.

ضمن آنکه توافقات لازم با وزارت نفت برای راه اندازی گمرک تخصصی نفت به پایان رسیده و این گمرک در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.

* ارز مسافرتی زیر ۵ هزار دلار نیاز به اظهارنظر ندارد

معمارنژاد در خصوص وضعیت کنترل ورود و خروج ارز مسافرتی گفت: تمامی مسافرانی که سقف ارز مصرفی آنها زیر ۵ هزار دلار است نیاز به دریافت اظهارنظر ندارند و فقط دریافت اظهارنظر در مورد ارز مسافرتی مربوط به رقم بالای ۵ هزار دلار می باشد.

* گمرک تنها محور مبارزه با قاچاق کالا نیست

معمارنژاد با تاکید بر این نکته که هیچگاه نمی توان آمار قطعی در خصوصی قاچاق کالا ارایه داد، گفت: در حال حاضر براساس آمار فعلی سالجاری بهای مالی پرونده های کشف شده رشد ۵۸ درصدی داشته و متوسط رشد هر پرونده کشف شده ۸۵ درصد است.

وی ادامه داد: ما می توانیم به سایر سازمان های مربوطه که در کشور در رابطه با قاچاق کالا فعالیت دارند ربط بدهیم.

* رشد ۴۵۰ درصدی واردات موبایل در ۵ ماهه اول سالجاری نسبت به سال گذشته

رئیس کل گمرک در ادامه نشست خبری خود در مورد آخرین آمار میزان واردات موبایل به کشور گفت: رشد واردات موبایل در ۵ ماهه اول سالجاری نسبت به سال گذشته بالغ بر ۴۵۰ درصد بوده که علت اصلی آن منطقی شدن تعرفه و سود بازرگانی این محصول است، در حوزه واردات باید بگویم که ۴ تا ۵ گمرک کشور را به منظور تسهیل در میزان واردات ۲۴ ساعته کرده ایم که این خود باعث کاهش زمان تشریفات در گمرک شده است.

معمارنژاد در خصوص طرح پیشنهادی مجلس براساس موضوع اقتصاد مقاومتی در مورد گمرک عنوان کرد: من طرح مجلس را دیدم و در حال تهیه نقطه نظرات مربوط به آن هستم، گمرک به تنهایی نمی تواند عامل اجرایی طرح ارایه شده از سوی مجلس باشد، در بحث اقتصاد مقاومتی بحث ما این است که باید به سمت تولید کالاهایی کشور برود که دارای ارزش افزوده بالا هستند در این راستا باید سایر نهادهای مربوطه هم قید الزام اجرایی شدن طرح پیشنهادی از سوی مجلس را بپذیرند.

* ساماندهی اسکله های غیرمجاز

گمرک طبق قانون در مبادی مرزی رسمی کشور موظف به حضور است که نقاط مرزی رسمی توسط کارگروهی به ریاست وزارت کشور تهیه و در هیئت دولت تایید می شود، هرجا که مرز رسمی وجود داشته باشد گمرک در آنجا حضور دارد و جایی که مرز غیررسمی است گمرک هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

ضمن آنکه هرچه ارتباط بین مؤدی و ممیزی بیشتر باشد فساد بیشتر و هرچه کمتر باشد فساد نیز کمتر است.

* حقوق ورودی گمرک از مرز ۱۱۳ هزار میلیارد ریال گذشت

رئیس کل گمرک با بیان اینکه سال قبل رقم حقوق ورودی گمرک ۹۳ هزار میلیارد ریال بوده است گفت: این رقم در ۵ ماهه اول سالجاری رشد چشمگیری نسبت به سال قبل داشته است.

وی در خصوص صادرات کالا به بازارهای هدف گفت: سال قبل میزان واردات کالا ۶۶ میلیارد دلار بوده، ضمن آنکه در بحث صادرات عمده کالاهای صادراتی به کشور به بازارهای هدف عراق و افغانستان صادر شده و رقم صادرات در حال حاضر ۴۳٫۵ میلیارد دلار در مقابل ۶۲ میلیارد دلار واردات است که میزان واردات در این مدت رشد منفی ۷ درصد داشته است.

وی در ادامه در مورد بحث نرخ ارز گفت: چند نرخی بودن ارز بلایی است که برای محاسبه نرخ پایه کالاهای وارداتی در گمرک تاثیرگذار بوده بین ۷۰ تا ۷۳ درصد کالاهای وارداتی مربوط به کالاهای واسطه ای، ۱۶ درصد کالاهای صادراتی و بقیه به سایر بخش ها تعلق دارد./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.