رنو به رفتن از ایران فکر می‌کند

۱۲ تیرماه ۱۳،

رنو به رفتن از ایران فکر می‌کند

Bookmark and Share

در حالی که خودروسازان ایران می‌گویند در فکر تولید محصولات بیشتر رنو می باشند، به نظر می‌رسد این کارخانه فرانسوی تحت فشار تحریم‌های اقتصادی در حال بررسی خروج از ایران است. 

روزنامه دنیای اقتصاد از کارلوس تاوارس، یکی از مدیران رنو نقل کرده که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا این کارخانه را تحت فشار گذاشته است تا ایران را ترک کند. {+}

او در مصاحبه‌ای با روزنام تریبون فرانسه گفته «اوباما دستور داده بود فعالیت‌هایمان را در ایران متوقف کنیم، چون در غیر این صورت شرکت‌هایی که با ایران تجارت می‌کردند، از هر گونه فعالیت در آمریکا منع می‌شدند. از این رو مذاکرات دیپلماتیک میان دولت‌های فرانسه و ایالات متحده آمریکا در این مورد به جریان افتاد و رنو مجبور شد پس از پژو، فعالیت پررونق خود در ایران را متوقف کند.»

به گفته او «گزینه دیگری برای رنو وجود ندارد و در حال حاضر تقریبا هیچ قطعه‌ای از کارخانه‌های رومانی یا فرانسوی به ایران نمی‌رود؛ به عبارت بهتر، رنو دیگر به طور مستقیم در ایران تولید نمی‌شود.» 

این گفته‌ها با اظهارات مدیران خودروسازان ایرانی و حتی نماینده این کارخانه در ایران کاملاً در تناقض است. روح‌الله صمدی، مدیرعامل پارس خودرو از تولید رنو ساندرو و دو محصول تازه روی پلت‌فرم تندر‌-۹۰ می‌گوید {+} و مدیر برنامه‌ریزی و استراتژی ایران خودرو از جایگزینی رنو کلیو به جای ۲۰۶ خبر می‌دهد. {+} پیمان کارگر، مدیر رنو-پارس هم می‌گوید ایران پایگاه صنعتی خاورمیانه ای رنو است.  

آنچه احتمال خروج رنو از ایران را بیشتر کرده کاهش شدید تولید تندر ۹۰ و مگان است. بدون شک تهدید آمریکا برای رنو گران تمام خواهد شد. اگرچه این کارخانه هیچ حضوری در بازار آمریکا ندارد اما ایالات متحده برای نیسان، شریک این کارخانه بازار بسیار مهمی است و بدون شک گروه خودروسازی رنو-نیسان حاضر نخواهد بود این بازار را از دست بدهد. 

از طرف دیگر رکود در بازار اروپا سبب شده تکیه رنو به درآمدهایش در بازارهای دیگر بیشتر شود و از دست دادن بازار بکر ایران بعد از سال‌ها سرمایه‌گذاری تصمیمی پرهزینه برای کارخانه فرانسوی خواهد بود. رنو چند روز پیش اعلام کرد تحریم‌های ایران ۵۱۲ میلیون یورو برای این کارخانه هزینه داشته است. رنو این هزینه را یکی از دلایل اصلی کاهش شدید سود خود در شش ماه اول سال ۲۰۲۴ اعلام کرد. {+}

امیدها اکنون به دولت حسن روحانی، رئیس جمهوری تازه ایران است تا بتواند با سیاست‌های خود از فشار تحریم‌ها کم کند و رنو را از رفتن به راهی که پیش‌تر پژو و هیوندای رفتند باز دارد.

برچسب ها : رنو | تحریم | ایران | ایران خودرو | پارس خودرو | تاریخ : ۲۰۲۴/۰۷/۳۱
  • استفاده از مطالب و تصاویر این پایگاه اینترنتی تنها با ذکر منبع و لینک به “سایت خودرو” مجاز است


www.khodroreview.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.