رنگ ادرار نشانه چیست؟بررسی دلیل رنگ های ادرار

رنگ ادرار نشانه چیست؟بررسی دلیل رنگ های ادرار

معمولا رنگ طبیعی ادرار زرد روشن است و تغییر رنگ ادرار میتواند نشانه نوع تغذیه، عفونت ها و بسیاری از عوامل محیط زیست باشد.

سموم موجود در داروها، مواد غذایی، سیگار و الکل و غیره همچنین حاصل سوخت و ساز بدن از طریق ادرار دفع میشوند.
در طب سنتی کشورهای مختلف دنیا، مخصوصا ایران بیماریها را به وسیله تغییر رنگ و شکل و ظاهر بعضی از اعضاء بدن مانند زبان، ناخن ها، پلک چشم و حتی رنگ ادرار تشخیص میدادند و هنوز درصد بالایی از پزشکان، مخصوصا در کشورهای جهان سوم و در حال رشد به این روش های تشخیص اولیه اعتقاد دارند.
در زیر به چند نمونه رنگ ادرار و رابطه آن با تغذیه، دارو و بعضی از عوامل محیط زیست اشاره میشود.

۱ــ ادرار شفاف و بی رنگ

نمودار مصرف زیاد مایعات، ناراحتیهای کبدی مانند هپاتیت و ویروس و سیروز کبد(سفت و چوبی شدن کبد) است.

۲ــ ادرار زرد رگ و براق:

این رنگ نشانگر مصرف ویتامین مصنوعی است

۳ــ ادرار زرد تیره یا طلایی:

مصرف نکردن مایعات و تشنگی باعث تغییر رنگ طبیعی ادرار شده و به آن رنگ زرد تیره میدهد.

۴ــ ادرار قرمز رنگ:

ادرار قرمز رنگ نشانگر وجود خون در ادرار بوده و یا امکان وجود سرطان کلیه، مثانه یا مجاری کلیوی را پیشنهاد میکند. البته بعضی از مواد غذایی مانند لبو و توت فرنگی و همچنین غذایی که با رنگ مصنوعی رنگ شده میتوانند رنگ قرمز به ادرار بدهند. البته فقط درصدی از افرادی که مثلا لبو یا توت فرنگی میخورند، رنگ قرمز در ادرارشان دیده میشود زیرا در این دسته از افراد رنگ مورد بحث از جدار سلولهای کلیه آنها عبور میکند و در درصد بالایی هم چنین نخواهد شد.
بعضی از ملین ها هم میتوانند به ادرار رنگ قرمز بدهند.

۵ــ ادرار نارنجی رنگ:

بعضی از داروها مانند Warfarin که برای درمان ضایعات خونی مصرف میشود، رنگ های شیمیایی افزاینده غذایی و همچنین تشنگی و مصرف نکردن مایعات کافی میتوانند رنگ نارنجی به ادرار بدهند.

۶ــ ادرار آبی یا سبز رنگ:

عوارض جانبی بعضی از داروها را میتوان از طریق تغییر رنگ ادرار از زرد روشن به آبی یا سبز ثابت نمود. البته بعضی از رنگهای شیمیایی و بعضی از غذاها مانند اسپاراگوس میتوانند رنگ های غیرطبیعی مانند آبی و سبز به ادرار بدهند.

۷ــ ادرار رنگ چای یا قهوه ای پررنگ:

بیماریهای کبدی، عوارض جانبی بعضی از داروها، وجود خون در ادرار و بعضی از رنگهای شیمیایی که در صنعت غذا سازی استفاده میشوند چنین رنگی به ادرار میدهند.

۸ــادرار تیره رنگ و گل آلود:

بعضی از عفونت های مجاری ادراری و وجود سنگ کلیه میتوانند به ادرار رنگ تیره رنگ و گل آلود بدهند. اگر اینگونه علائم با درد ناحیه کلیه یا مثانه همراه باشد باید فورا به پزشک مراجعه نمود.به طور کلی پس از مشاهده رنگ غیرطبیعی ادرار باید دقت نمود که در چند ساعت گذشته چه نوع غذایی مصرف شده و آیا در این غذا رنگهای طبیعی (مانند رنگ چغندر) و یا رنگ مصنوعی (بعضی از نوشابه ها) وجود داشته و یا به علت کمی مصرف آب بوده است.
در ضمن نباید فراموش کرد که رنگ غیرطبیعی که با هیچکدام از این عوامل رابطه نداشته باشد باید ریشه بیماری و عفونت یا سنگ مجاری ادراری داشته باشد. به همین جهت نباید‌ این علائم را که چند روزی ثابت مانده و یا افزایش یافته سرسری گرفت زیرا ممکن است نشانگر عوارضی باشد که نیاز به تشخیص و درمان دارد

— if this is your content and you’re reading it on someone else’s site, please read the FAQ at momtaznews.com/content-only/faq.php#publishers.
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.