رنگ از نظر روانشناسی مفهومی بی چون و چرا دارد

۰۲م آذر ،

رنگ در نقاشی کودکان مفهوم خاص و بی چون و چرا دارد و برای روانشناسان دارای معنای بسیاری است.

سمیرا مختاری قدیم، کارشناس هنر در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:کودکان هر چند خلاق تر باشند، ترکیبات بیشتری در رنگها به وجود می آورند و آثاری مبتکرانه بر جای خواهند گذاشت.

وی گفت: اما اجبار در رنگ آمیزی، خلاقیت کودک را از بین می برد.

مختاری قدیم تصریح کرد: همانند سازی رنگی در نقاشی کودکان به چشم می خورد یعنی کودکان به طور ناخودآگاه رنگها را که به اشیا می زنند گاهی این رنگها با واقعیت همانند است و گاهی به طور کامل عجیب و غریب رنگ می کنند و این نوع استفاده از رنگ است که افکار و شخصیت خالق آن را نمایان می سازد و نباید آن را سرکوب کرد.

وی خاطر نشان کرد: درک اصلی کودک از رنگ به طور معمولی پس از دو سالگی است و در این سن کودک با استفاده از انواع وسائل نوشتاری مانند قلم، خودکار، مداد و مداد رنگی به خط خطی کردن می پردازد و این آغاز کار او در نقاشی است.

این کارشناس هنر عنوان کرد: سبب تعجب است با آنکه هنر در عصر حاضر تغییرات چشم گیری کرده است و قسمت اعظم این تغییرها به رنگ باز می گردد، هنوز در مدارس و کلاسهای آموزشی قوانین حاکم رنگ آمیزی وجود دارد یعنی آنها معتقدند که رنگ سبز متعلق به درخت و برگ سبز است و یا رنگ آبی خاص دریا و آسمان است اما در نقاشی به هر سببی که فرد استفاده از رنگ واقعی را لازم نداند می تواند هر رنگی که بیان احساسات اوست جایگزین رنگ مورد نظر کند.

مختاری قدیم متذکر شد: برای هنرمندان ثابت شده است که رنگ خودی خود در هنر وسیله پرقدرتی برای نشان دادن حالات داخلی است. در مورد کودکان تحولات و روحیات آنها است که انتخاب کننده رنگ است و نه حقیقت برونی و باید توجه داشت  که در ابتدا آنها با ناآگاهی از رنگ استفاده می کنند ولی بعدها که بزرگتر شدن و آموزش دیده اند استفاده از رنگ ذاتی را رها کرده و بر طبق تدریسی که به آنها می گردد آغاز به جایگزین کردن رنگهایی که مربی می خواهد، می کند.

وی تاکید کرد: رنگ برای روانشناسان معنای بسیاری دارد و به کمک آن به تجزیه و تحلیل در کودکان در استفاده از رنگ ها بیشتر به روانشناسان کمک می کند تا به داخل آنها رسوخ کند./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.