رنگ نارنجی موجود در هویج، مرز بین سلامتی و بیماری

۱۱اردیبهشت،

بتاکاروتن موجود در هویج، ویتامین‌هایی را وارد بدن می‌سازد ولی در صورت بسیار مصرف کردن هویج، به زردی مبتلا می‌شویم.

جعفریان، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: ویتامین آ (A) در بدن نقش کلیدی دارد و با مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین (آ) بین سلول‌ها ارتباط بسیاری برقرار می‌شود که از سرطان‌ها پیشگیری می‌کند.

وی افزود: ویتامین A بیشتر در سبزیجاتی مانند هویج وجود دارد و رنگ نارنجی موجود بتاکاروتن‌ها نام دارند که بسیاری مصرف آن سبب زرد رنگ شدن پوست می‌شود.

وی افزود: تفاوت بیماری زردی با زرد شدن پوست از خوردن هویج در زرد شدن سفیدی چشم است، اگر سفیدی چشم زرد شود به بیماری زردی مبتلا شده‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: در صد گرم هویج ۳ گرم فیبر محلول در آب است، که فیبر برای بیمارانی با نارسایی گوارشی، یبوست و اشخاصی که دفع خوبی ندارند مناسب است، در عین حال از انرژی پایینی برخوردار است.

وی خاطر نشان کرد: مصرف هویج پخته یا خام فرقی نمی‌کند ولی هویج خام ویتامین‌ها را بیشتر حفظ می‌کند و هویج پخته با تغییری که در ساختارش به وجود می‌آید میزان جذب ویتامین‌ها بیشتر می‌شود و در عین حال حجم بسیاری از معده را می‌گیرد و سبب جلوگیری از چاقی می‌شود.

وی در نهایت اظهار داشت: هویچ باید به اندازه مصرف شود وگرنه رنگ زرد متمایل به نارنجی موجود در آن سبب بیماری زردی می‌شود./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.