رهبران جدایی طلب اوکراین و فرستادم غیرنظامیان به روسیه!

رهبران جدایی‌طلب اوکراین غیرنظامیان دونتسک و لوهانسک را به روسیه می‌فرستند.

رهبران جدایی طلب اوکراین و فرستادم غیرنظامیان به روسیه!

به گزارش ممتاز نیوز، رهبران جدایی طلبان شرق اوکراین روز جمعه ۱۸ فوریه و در پی تشدید تنش‌های موجود اعلام کردند در صدد هستند ۷۰۰ هزار نفر از ساکنان غیرنظامی این مناطق را به خاک روسیه منتقل کنند.

دنیس پوشیلین، رئیس جمهوری خودخوانده و جدایی طلب دونتسک در شرق اوکراین در بیانیه‌ای از ساکنان غیرنظامی خواسته است به دلیل «وخیم شدن شدید اوضاع» هرچه سریعتر این منطقه را ترک کنند.

وی ارتش اوکراین را به جمع‌آوری نیرو و سلاح‌های مرگبار در طول خطوط تماس متهم کرده و مدعی شده که نیروهای اوکراینی در تدارک تصرف دونباس هستند.

دنیس پوشیلین افزود: «اگر دشمن مناطق پرجمعیت جمهوری را گلوله باران کند، جان و سلامت شهروندان ما ممکن است به خطر بیفتد.»

رئیس جمهوری خودخوانده تصریح کرد: «به همین دلیل از امروز، ۱۸ فوریه، سازماندهی برای تخلیه متمرکز جمعی از ساکنان به سوی فدراسیون روسیه آغاز می‌شود.»

به گفته این رهبر جدایی طلب «عملیات تخلیه به صورت هماهنگ با مسکو انجام می شود و امکانات لازم برای پذیرش و اسکان شهروندان در منطقه روستوف فراهم شده است.»

وی همچنین با تاکید بر اینکه «همه شرایط برای انتقال سریع و عبور از ایست‌های بازرسی فراهم شده تاکید کرد که «زنان، کودکان و افراد مسن اولین کسانی هستند که تخلیه خواهند شد.»

لوهانسک هم از دونتسک تبعیت کرد

از سوی دیگر لئونید پاسچنیک، رئیس جمهور منطقه خودخوانده لوهانسک هم به تبعیت از اقدام دونتسک و ضمن متهم کردن کی‌یف به تدارک یک حمله نظامی، از ساکنان این منطقه خواست برای حفظ جان خود و ترک این مناطق به مقصد روسیه آماده باشند.

این رهبر جدایی طلب در بیانیه‌ای که توسط رسانه‌های محلی منتشر شد تاکید کرد: «ازساکنان جمهوری می‌خواهم به منظور جلوگیری از تلفات در میان غیرنظامیان هر چه سریعتر به قلمرو فدراسیون روسیه عزیمت کنند.»

جدایی طلبان مورد حمایت روسیه که از زمان آغاز درگیری‌ها در سال ۲۰۲۲ میلادی کنترل بخش‌هایی از شرق اوکراین را در دست دارند طی دو روز گذشته ارتش اوکراین را به انجام حملات توپخانه‌ای و خمپاره‌ای به این مناطق متهم کرده‌اند.

این اتهام همچنین به صورت متقابل از سوی دولت اوکراین به نیروهای جدایی‌طلب وارد شده است؛ مسئله‌ای که به اعتقاد کشورهای غربی می‌تواند زمینه‌ساز بهانه‌ای برای حمله روسیه به همسایه خود باشد.

مسکو در هفته های اخیر حدود ۱۵۰ هزار سرباز را در امتداد مرز خود با اوکراین و بلاروس مستقر کرده است، اما در عین حال اصرار دارد که هیچ قصدی برای انجام تهاجم نظامی ندارد.

این کشور خواستار تضمین‌های امنیتی از سوی غرب است و ضمن مخالفت با پیوستن اوکراین به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، از سران این پیمان نظامی خواسته است تا تسلیحات نظامی خود را از مرزهای شرقی اروپا و کشورهای همجوار با اوکراین خارج کنند.

مسکو اعلام کرده که عقب نشینی نیروهای خود را از مناطق مرزی اوکراین آغاز کرده است اما غرب این ادعا را زیر سوال برده و می‌گوید که هزاران سرباز دیگر روس به تازگی به نیروهای مستقر در مرز اضافه شده‌اند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.