رهبر فعلی طالبان افغانستان کیست / عکس رهبر جدید طالبان

رهبر فعلی طالبان

هبت‌الله آخوندزاده Hibatullah Akhundzada (متولد ۱۹۶۱ در قندهار) رهبر فعلی طالبان است. او از طایفهٔ نورزایی بوده و پشتون است. در پی حمله پهپادی نیروهای آمریکایی به خودروی ملا اختر محمد منصور و مرگ او در سال ۲۰۱۶ سخنگوی طالبان، در بیانیه‌ای هبت‌الله آخوندزاده را رهبر جدید طالبان اعلام کرد. همچنین سراج‌الدین حقانی و ملا محمد یعقوب به عنوان معاونان او معرفی شدند.

رهبر فعلی طالبان

سابقه شیخ هبت الله رهبر طالبان

آخوندزاده شیخ الحدیث است و تخصص در حدیث دارد. او در دوران حکومت‌داری طالبان قاضی‌القضات بود و صدور بسیاری از فتواهای طالبان توسط او انجام گرفته‌است.

او حدود ۶۰ سال سن دارد و به طایفه نورزی تعلق دارد و در ولسوالی پنجوایی قندهار متولد شده‌است. شیخ هبت‌الله در میان طالبان بیشتر یک چهره مذهبی است و اگرچه تجربیات زیادی در زمینه مسائل نظامی ندارد و بیشتر مسئول فتواهای مذهبی این گروه است اما در تمام تحولات حکومت طالبان عضو رهبری طالبان بوده‌است.

عکس رهبر جدید طالبان

عکس رهبر جدید طالبان
هبت الله آخوندزاده

اختر محمد منصور Akhtar Mansour ( ۱۳۴۷ میوند، ولایت قندهار – ۱ خرداد ۱۳۹۵ پاکستان)، معروف به ملا اختر منصور، پس از مرگ محمد عمر رهبر جدید طالبان بود. پیش از این وی به عنوان معاون ملا محمد عمر فعالیت داشت. ملا اختر محمد منصور در حاکمیت رژیم طالبان بر افغانستان، سرپرست وزارت هوانوردی ملی بود، اما در چند سال اخیر، رهبری امور نظامی طالبان را برعهده داشت. انتخاب محمد منصور پس از جلسه فرماندهان ارشد طالبان و بعد از اعلام رسمی مرگ ملاعمر صورت گرفته است.

عکس رهبران طالبان

در اعلامیه‌ای که طالبان یک روز پس از تأیید مرگ ملا عمر منتشر کرد آمده است که علما و مشایخ و بزرگان امارت اسلامی با ملا اختر محمد منصور به عنوان امیرالمؤمنین بیعت کردند.

ملا اختر منصور رهبر طالبان Taliban

مرگ ملا اختر منصور

رهبر گروه طالبان تحت تعقیب بود بعد از اینکه از خاک ایران خارج شد در بلوچستان پاکستان و در حالی که بر یک خودرو سوار بود هدف حمله هوایی قرار گرفت و همراه با سایر سرنشینان کشته شد. این حمله توسط پهپاد آمریکایی انجام شد.

میامحمد آخوندزاده کیست ملا هبت الله آخوندزاده کیست ملا اختر منصور کیست فرمانده طالبان عکس ملا عمر عکس رهبر طالبان طالبان زندگینامه ملا عمر رهبر طالبان Taliban

محمد عُمر معروف به مُلّا عمر (زاده: ۱۳۳۹ در روستای چاه‌همت ولسوالی خاکریز، ولایت قندهار – درگذشتهٔ: ۴ ثور/اردیبهشت ) رهبر طالبان افغانستان بود که از سال ۱۹۹۶ تا اواخر سال ۲۰۰۱ حکومت را در افغانستان در اختیار داشتند.

مرگ ملا عمر

پس از سقوط رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱ میلادی، وی هیچ‌گاه در انظار عمومی ظاهر نشد تا سرانجام خبر مرگش منتشر شد.

در تاریخ چهارشنبه ۷ مُرداد/اسد (۲۹ ژوئیه ۲۰۲۴ میلادی) اداره امنیت ملی افغانستان مرگ ملاعمر، رهبر گروه طالبان را تأیید کرد. در بیانیه رسمی که از دفتر اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان منتشر شده آمده‌است که ملا عمر در آوریل ۲۰۲۴ میلادی در بیمارستانی در شهر کراچی درگذشته است. سخنگوی طالبان نیز مرگ وی را تأیید کرد و ملا اختر محمد منصور، فرد شماره دو این گروه، بعنوان رهبر جدید آن انتخاب شد.این تصمیم در جلسه چهارشنبه شب شورای طالبان گرفته شده‌است. اما بستگان ملا عمر، از جمله پسر و برادر او، رهبری منصور را رد کردند و خواهان انتخابات جدید شدند.

او تنها رهبر گروه طالبان است که سال‌ها، هیچ خبری از محل و نشانی زندگی‌اش نبود.

طالبان وی را از نگاه شخصیتی آرام دانسته که عصبانی نمی ‌شود و نمی ‌ترسد و شوخ طبعی ویژه‌ای دارد و هیچگاه خود را بر‌تر از همراهانش نمی‌داند.

ملا عمر از سال ۲۰۰۱ تا کنون دیده نشده است و آمریکا ۱۰ میلیون دلار برای پیدا کردن او جایزه تعیین کرده است .

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.