روایت هنرجو از سید شاعران انقلاب

جام جم آنلاین: حمید هنرجو را بیشتر به ‌عنوان نویسنده کودک و نوجوان می‌شناسیم که آثار زیادی را در این حوزه منتشر کرده است.

او این روزها کتابی از زندگی و شعر سیدحسن حسینی را هم در مرکز اسناد انقلاب اسلامی در حال انتشار دارد.

با هنرجو گفت‌وگوی کوتاهی انجام داده‌ایم.

در حال حاضر چه کتابی در دست نشر دارید؟

کتاب بوی تمشک که حاوی ۱۱ شعر است هم‌اکنون در انتشارات سروش در دست چاپ است. این اشعار مضامین مختلف اجتماعی، عاطفی و دینی را در بر می‌گیرد و بیشتر سعی دارد که زیبایی‌های گذشته زندگی ایرانیان شامل مواردی چون ساده زیستی، دوری از هیاهوی زندگی شهری و همچنین مهرورزی را یادآوری کند.

چه زمانی به بازار می‌آید؟

انتشارات سروش اعلام کرده که بزودی منتشر می‌شود.

این کتاب برای چه رده سنی نوشته شده است؟

مخاطب این کتاب نوجوانان هستند، البته سعی شده رگه‌هایی از تخیلات کودکانه نیز در آن گنجانده شود.

غیر از کتاب شعر آیا کتاب قصه هم در دست چاپ دارید؟

بله کتاب سید شاعران انقلاب هم‌اکنون در مرکز اسناد انقلاب اسلامی زیر چاپ است. این کتاب نگاهی دارد به زندگی و شعر دکتر سیدحسن حسینی شاعر معاصر که بالغ بر ۱۵۰ صفحه را در برمی‌گیرد.

تاکنون چه تعداد کتاب منتشر کردید؟

بیش از ۷۰ عنوان کتاب منتشر شده است که از شعر بزرگسال، کودک و نوجوان، قصه کودک و نشر ادبی و مقاله را در بر می‌گیرد.

پرفروش‌ترین کتاب‌هایتان چه بوده است؟

شاید خود ناشر بهتر بتواند اطلاعات بدهد، اما از کتاب‌هایی که موفق بوده می‌توان به کتاب جوجه طلا قصه منظومی اشاره کرد که به موضوع بچه‌های بوسنی هرزگوین اشاره دارد و هفت بار چاپ شد. کتاب دیگرم که موفق بود لبخند تورنگ انار نام دارد که بیش از سه‌بار چاپ شده است و مجموعه‌ای از شعر کودک است. همچنین کتاب‌های دیگری هم بود که جایزه دفاع مقدس را گرفت. کتاب «کاشکی مال من بود بالت» شعر نوجوان دفاع مقدس نیز که از سوی انتشارات تجلی مهر چاپ شد امسال هم به چاپ دوم رسیده است که در بر گیرنده بیش از ۴۰ عنوان شعر است که همه با موضوع دفاع مقدس برای جوانان سروده شده است.

در حال حاضر چه کتاب‌هایی در دست نوشتن دارید؟

کتابی را تحت نام خدای قشنگ خودم در زمینه شعر کودک در دست دارم. شعر‌های این کتاب با موضوع خدا دوستی و بیان نشانه‌ها و نعمت‌های خدا برای گروه سنی کودک است.

آقای هنرجو این روزها در عرصه کتاب‌های کودک و نوجوان شاهد رشد کمی قابل توجهی هستیم، این اتفاق را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اعتقادم بر این است که در سال‌های گذشته یک رویه نامطلوبی در حوزه نشر اتفاق افتاده و آن هم ازدیاد ناشران کودک است. به نظر من این اتفاق شایسته نبوده و به تولید کارهای بازاری منجر شده است، در واقع امروز باید بگویم وجود کتاب‌های بازاری در ویترین کتابفروشی‌ها، عرصه را بر کتاب‌های مفید و خوب تنگ کرده است. این موضوع باعث می‌شود که فرقی بین آثار خوب و آثار بازاری نباشد و در نهایت مخاطب را دچار مشکل می‌کند. بر این باورم که نمی‌توان توسعه ناشران را از مصادیق توسعه فرهنگی دانست، الان تعداد ناشران بیشتر از تعداد اهل قلم است.


jamejamonline.ir – 22 –

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.