روایتی از شکنجه‌های ۵ ساله شهرزاد در روزهای حبس

به گزارش ممتازنیوز به نقل از مهر؛ «تلاش برای خرید دوربین دید در شب»! این اتهامی است که آمریکا برای زندانی کردن شهروندان ایرانی به کار می‌برد. چه فرقی می کند حالا نصرت الله تاجیک باشد در انگلستان و آن ها درخواست استرداد وی را بدهند یا شهرزاد میرقلی خانی باشد در قبرس و آن ها،  او را به آمریکا بکشانند و زندانی کنند.

«از این آدم‌ها و نحوه برخوردشان متنفرم و ترجیح می‌دهم بمیرم اما حتی یک روز دیگر در این زباله‌دانی زندگی نکنم».  این هم بخشی از رنجنامه شهرزاد است در روزهایی که در زندان آمریکا محبوس بود. او در سال ۲۰۰۷ وقتی برای تمدید ویزای اقامت خود در قبرس به اداره مهاجرت این کشور مراجعه می کند، مقامات قبرس پاسپورتش را ضبط می کنند و می گویند باید برای پاسخ به سوالاتی به آمریکا مراجعه کند.

پرواز دوقلوها و مادرش تا قبرس با تاخیر همراه می شود و دختران دوقلوی شهرزاد بیشتر از ۶ ساعت با مادرشان نمی توانند باشند، بعد از آن اما در طول ۵ سال گذشته تنها دوبار دختران شهرزاد آن هم در محوطه ای که این زن ۲۶ ساله ایرانی خود در رنجنامه اش از آن به زباله دانی یاد می کند مادرشان را ملاقات می کنند.

این ملاقات را در کنار کیفیت دیداری بگذارید که مادران سارا شورد، شین باوئر و جاش فتال در سال ۲۰۱۰ با فرزندان خود در ایران انجام دادند. روایت زندانی شدن آن سه آمریکایی متهم به جاسوسی در ایران و حبس شهرزاد میرقلی خانی در آمریکا به نحوی به یکدیگر هم گره خورده بود، تا جایی که وقت رافت اسلامی شامل حال آن آمریکایی ها شد و ایران را ترک کردند، جنبش دانشجویی نامه ای به دستگاه قضا نوشت و با انتقاد از آزادی آمریکایی های متهم به جاسوسی نوشت که «… این در حالی است که شهرزاد میر قلی خانی تبعه ایرانی به دلیلی واهی از سوی پلیس ایالات متحده بازداشت شده است و انواع شکنجه‌ها را تحمل می‌کند و دادگاه‌های آمریکا تاکنون هیچ اقدامی برای آزادی وی انجام نداده‌اند این چنین ژست‌های بشر دوستانه از سوی قوه قضاییه و دولت جمهوری اسلامی ایران چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ لذا باید عنوان کنیم که آزادی این ۲ جاسوس آمریکایی تنها منوط به آزادی متقابل شهرزاد میرقلی خان می‌تواند تا حدی قابل پذیرش باشد و هرگونه کوتاهی از سوی قوه قضائیه در پیگیری این مهم پذیرفتنی نیست».

شهرزاد میرقلی خانی ماند تا ۵ سال حبس خود را در آمریکا به پایان ببرد و نام و آوازه این آزادی را پادشاه عمان به نام خود ثبت کند. دولتی که در جریان آزادی سه تبعه آمریکایی نیز نقش اساسی بازی کرده بود. این در حالی است که به گفته وزارت خارجه آمریکا، شهرزاد میرقلی خانی دوران محکومیت خود را سپری کرده است.

پرونده بسته شده بود

شهرزاد میرقلی خانی متهم بود که در سال ۲۰۰۴ در اتریش به همراه همسر سابقش برای خرید دوربین های دید در شب تلاش کرده است. او در دادگاه در اتریش شرکت کرد و به ۵۲ روز حبس محکوم شد. میرقلی خانی به قید وثیقه آزاد می شود اما دادگاه اتریش از او می خواهد دوباره در سال ۲۰۰۵ برای رای نهایی به اتریش برود و زمانی که به اتریش رفت به ۵۲ روز زندان محکوم شد که ۲۸ روز از زندان را سپری می کند و بقیه را می خرد و پرونده بسته شد.اما دوباره بعد از مدتی، دادگاه آمریکا برای همین پرونده حکم ۵ سال حبس برای شهرزاد صادر می کند

رفتارهای آزاردهنده در زندان

سارا شورد گفته بود که دو ماه از دستگیری‌اش روزی یک ساعت با نامزدش در فضای باز می کنند. وقتی مادر شهرزاد، شرایط دخترش را برای شورد نقل می کند او با تعجب می گوید که  از وضعیت زندان‌های آمریکا خبری ندارد.

شهرزاد خود درباره وضعیت زندان آمریکا می گوید: شاید مسئولان زندان به‌ طور مستقیم و با دست شما را نزنند اما شیوه برخورد آنها، نحوه‌حبس و یا وقتی شما را وادار می‌کنند تا زمین را تمیز و کمدها را جابه‌جا کنید، همه صدمات جبران‌ناپذیری به جسم و روح انسان وارد کند.

مادر شهرزاد میرقلی خانی در روزهایی که دخترش در زندان آمریکا بود گفته بود که شهرزاد مرتب از آزار و اذیتی که به او می‎شود صحبت می کند به خصوص در ۱۸ ماه اول که در بازداشتگاه لاندردی در شهر میامی بود که با او رفتارهای بسیار آزار دهنده‌ای داشتند.

مثلا زمانی که در ایران جشن هسته ای برگزار می شد به دست و پای شهرزاد زنجیر بسته بودند و یک میله آهنی به عرض ۱۰ سانت به روی قفسه سینه اش بسته بودند و او را با این وضعیت داخل ون قرار می دادند و طی ۴۸ ساعت بدون استراحت از این زندان به زندانی دیگر منتقل می کردند.

زمانی که رای اولیه دادگاه صادر شده بود  خانواده شهرزاد تقاضای تجدید نظر می کنند. شهرزاد تعریف می کند  ساعت ۴ صبح بیدارش می کنند و به او می گویند باید به زندان جرجیای آتلانتا برود، بعد از آنکه شهرزاد به همراه ۶ نفر به مدت ۴ روز در زندان جرجیای آتلانتا سر می کنند، دوباره، یک روز ساعت ۴ صبح به زندان لاندردی بازگردانده می شوند و وقتی اعتراض می کند می گویند اشتباه شده است.

او در یک حادثه وقتی قصد داشت از تخت دوطبقه پایین بیاید از پشت به پایین پرت می شود و ستون فقراتش صدمه می بیند.

مقامات زندان های آمریکا بدون توجه به آسیب دیدگی وی، او را با همان حال و با زنجیر با اتوبوس ۱۱ ساعت تا میامی می‌برند و بعد از اینکه به زندان می رسد یک کمد فلزی سنگین به او تحویل دادند تا به سلولش ببرد.

شهرزاد خود در این باره می گوید: بعد از ۱۵ روز نامه‌نگاری بالاخره معاینه ام کردند و از ستون فقراتم عکس گرفتند و دیدند که ستون فقرات آسیب دیده و به همین خاطر مدتی روی ویلچر بودم.

پدر و مادر شهرزاد برای تامین غذای مناسب او، برایش پول می فرستادند. چیزی ماهیانه در حدود هزار دلار. اما بلقیس روشن مادر شهرزاد گفته بود در غذای او در زندان مخصوصا در زندان لاندردی سوسک بود یا اینکه داخل نودل (رشته) که برایش آورده بودند و در ازاء آن پول گرفته بودند پر کرم بود که شهرزاد حالش به هم خورد و کارش به درمانگاه کشید.

یکی از افرادی که آمریکایی الاصل بوده و به این فضا ها آشنا بوده می گفته که برای آزار او چنین کارهایی را انجام می دهند.

شهرزاد حالا آزاد شده است. بعد از ۵ سال که مقامات آمریکا نه به نامه نگاری های دختران دوقلوی او توجه کردند و نه زحمت شمردن هزاران امضا کمپین حمایت از شهرزاد میرقلی خانی به خود دادند. اما نصرت الله تاجیک سفیر سابق ایران در اردن، به همان اتهامی که شهرزاد ۳۱ ساله دستگیر شده بود، در انگلیس تحت نظارت است. با تمام مریضی احوالش.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.