روایتی متفاوت از سرنگونی جنگنده ترکیه توسط سوری ها

 فرود یک فروند میگ۲۱ سوریه‌ای در اردن و پناهنده شدن خلبان آن بمب خبری بود که در رسانه‌های منطقه و جهان صدا کرد و در این میان سوال این بود سوریه‌ای که ارتش را تا این درجه مراقبت کرده و حفاظت، چگونه اجازه داده تا یک جنگنده ارتش این کشور به همراه خلبان آن به اردن فرار کند، آیا نمی‌توانست با آن مقابله کند. در حالی که سوریه روزهای ناآرامی را می‌گذراند از سوی طرف‌های غربی و عربی تلاش‌های ویژه‌ای برای فراری دادن افسران و نظامیان این کشور صورت گرفته است که در بسیاری از موارد سازمان اطلاعات ارتش ترکیه آن را مدیریت کرده است.

در این زمینه هم بر اساس آنچه رسانه‌های سوریه منتشر کرده‌اند، این عملیات مدیریت شده بوده و حکایت از آن دارد که پناهنده شدن جنگنده می‌گ ۲۱ سوری به خلبانی سرهنگ حسن مرعی الحماده ۵۶ ساله، با آگاهی کامل سازمان اطلاعات سوریه صورت گرفته و هماهنگی کاملی میان همه طرف‌های درگیر در سوریه وجود داشته است.نکته دیگری که مطرح است چرا وزارت دفاع سوریه اول گفت که ارتباطش با این جنگنده قطع شده ولی وقتی خبر پناهنده شدن این جنگنده منتشر شد، در بیانیه‌ای با صراحت مرعی الحماده را خائن به وطن و فراری دانست و این مساله را قبول کرد؟ حال چرا وزارت دفاع سوریه یک روز بعد هم بیانیه‌ای صادر کرد و گفت که به دو جسم نا‌شناس شلیک کرده که یکی سرنگون و دیگری به موفق به فرود اضطراری شده است؟

به گزارش ایران‌آباد پایگاه خبری دام‌پرس سوریه که گزارشی در مورد این عملیات پیچیده منتشر کرده نوشته است:

با رصد اطلاعاتی و عملیاتی صورت گرفته توسط نیروهای امنیتی در استان دمشق و حومه آن، گروهی از افسران و نیروهای اطلاعاتی اردنی و ترکیه‌ای شناسایی شدند که در حال ارتباط گیری با برخی از افسران ارشد به خصوص خلبانان این کشور می‌باشند. در این زمینه آن‌ها از چند ماه پیش موفق به ارتباط با خلبان مرعی الحماده شده و از وی می‌خواهند ضمن فرار از ارتش با جنگنده خود، به اردن رفته و در قبال دریافت مبلغ هنگفتی، زندگی در یکی از کشورهای اروپایی را انتخاب کند.

در همین راستا تمام تحرکات، تلفن‌ها و رفت و آمدهای این خلبان رصد شده و مشخص می‌گردد سازمان اطلاعات اردن وظیفه هماهنگی این برنامه را بر عهده دارد و آن‌ها در تماس مستقیم با ترک‌ها هستند. نیروهای اطلاعاتی سوریه علاوه بر مرعی الحماده، مرتبطین با وی به خصوص دامادش را نیز تحت نظر داشته‌اند و او بوده که از وی می‌خواهد با جنگنده خود فرار کند.

در بررسی پرونده این سرهنگ خلبان مشخص می‌شود که وی قرار است روز ۲۱ ژوئن، پروازی تمرینی و روتینی با جنگنده می‌گ ۲۱ داشته باشد و دو روز پیش از این نیز خانواده وی با عبور از مرزی زمینی وارد اردن شده و در یک هتل پنج ستاره اسکان داده می‌شوند، اما دولت سوریه متعرض خروج وی از کشور نمی‌شود تا برنامه به شکل عادی خود پیش برود.

جنگنده می‌گ ۲۱ که اولین پرواز خود را در سال ۱۹۵۹ انجام داده، همچنان در خدمت ارتش سوریه است و این کشور با همکاری روس‌ها توانسته آن‌ها را بهینه‌سازی کرده و برای پروازهای آموزشی به کار گیرد. در این پرواز‌ها این جنگنده‌ها بدون هیچ سلاحی پرواز کرده و تنها وظیفه آموزشی دارد.

روز ۲۱ ژوئن بالاخره پرواز موعود انجام می‌شود و مرعی الحماده با جنگنده خود وارد حریم هوایی اردن می‌شود، بدون اینکه هشداری به آن داده شود و یا رادار این کشور از وی سوال کند، چرا که در فرودگاه ملک حسین، علاوه بر عوامل سازمان‌های اطلاعاتی ترکیه، اردن و اسرائیل دوربین‌های شبکه خبری الجزیره، العربیه و بی. بی. سی عربی هم حضور داشته‌اند تا از چند مسیر و جهت از ورود این جنگده فیلم گرفته و سپس با مونتاژ آن، از این فرود به عنوان فرار دستجمعی چند خلبان سوریه‌ای پس از بمباران نیروهای نظامی یاد کنند.

اما ماجرا از این هم پیچیده‌تر بود، همه می‌دانند که جنگنده می‌گ۲۱ در برابر بسیاری از هواپیمای امروزی حرفی برای گفتن ندارد و پناهنده شدن این هواپیما هم مساله مهمی محسوب نمی‌شود؛ ولی این جنگنده یک وسیله با ارزش داشت تا حادثه مهمی را شکل دهد و آن نیز سیستن تشخیص دوست از دشمن بود.

پس از فرود می‌گ ۲۱ سیستم رمزگذاری شده دوست از دشمن آن برداشته شده و توسط یک جنگنده اسرائیلی بلافاصله به ترکیه منتقل می‌شود تا بر روی دو فروند فانتوم این کشور که توسط اسرائیلی‌ها بهینه‌سازی شده بود، نصب شود.

این دو فانتوم توسط بمب‌های سنگین لود شده و با این امید که اکنون سیستم دوست از دشمن سوریه‌ای را بر بدنه خود دارد، توسط رادار سوریه شناسایی نمی‌شود. بنابراین در ساعت معین و به منظور ورود به حریم هوایی سوریه و هدف قرار دادن رادار‌ها و برخی مراکز تجمع ارتش این کشور به پرواز در می‌آیند.

این دو جنگنده ترک که بر خلاف ادعاهای وزیر امور خارجه این کشور توسط خلبانان زبده به پرواز درآمده بودند، به چندین تن بمب مسلح بوده و به صورت مقطعی و آرام آرام به حریم هوایی سوریه نزدیک می‌شوند.

در این سوی میدان نیز سوری‌ها با اطلاع کامل از ماجرا، به کلیه پایگاه‌های شکاری خود دستور می‌دهند تا هیچ نوع پرنده‌ای را به پرواز در نیاورده و فرماندهی پدافند این کشور نیز دستور می‌گیرد که هر جسم پرنده‌ای که شناسایی شد و در برد موشک‌ها قرار گرفت بلافاصله هدف قرار بگیرد.

خلبانان ترک که بر اساس نقشه مسیر پروازی آن‌ها که توسط ارتش سوریه منتشر شده، دیگر مطمئن شده بودند رادارهای سوریه آن‌ها را دوست تشخیص داده، وارد خود را منطقه‌ای که باید بمباران کنند، نزدیک کرده ولی ناگهان در یک کیلومتری ساحل دو فروند موشک به سرعت روانه به سمت آن‌ها به پرواز در می‌آیند، ارتفاع بسیار کم و سرعت زیاد این دو جنگنده هم باعث نشد تا آن‌ها از این دام فرار کنند.

یکی از فانتوم‌ها بلافاصله سرنگون شد و فانتوم دیگر که مورد اصابت قرار گرفته بود، با ریختن بمب‌های خود به دریا راهی نزدیک‌ترین پایگاه هوایی ترکیه شده و بر زمین می‌نشیند

در این میان بر اساس دستور سازمان‌های اطلاعاتی ترک، عربی و غربی گروه‌های تروریستی منتظر ساعت صفر بودند تا در منطقه لاذقیه و ادلب حمله گسترده‌ای را شکل داده و در سوی دیگر، رسانه‌های عربی تصاویر می‌گ ۲۱ بر زمین نشسته را پخش کنند و بگویند که دو خلبان سوری پس از بمباران مواضع ارتش فرار کرده‌‌اند، اما با سرنگونی جت جنگی ترک، دستور دیگری صادر می‌شود که اگر می‌توانند جان خود را نجات بدهند که در این عقب‌نشینی در طول سه روز گذشته صد‌ها تن از آن‌ها به هلاکت رسیدند.

نکته جالب ماجرا اکنون در اینجا قرار دارد که اردنی‌ها بیش از ترک‌ها دچار سردرگمی شده‌اند، که این موضوع هم دلایل خاص خودش را دارد. دلیل اول به شناسایی اعضای سازمان اطلاعات اردن در سوریه باز می‌گردد. اردنی‌ها بلافاصله پس از شنیدن خبر سرنگونی هواپیمای ترک متوجه می‌شوند که عوامل آن‌ها در سوریه لو رفته و باید فوراً آن‌ها را تخلیه کنند ولی اطلاعات سوریه از آن‌ها سریع‌تر بوده و تقریباً همه آن‌ها را دستگیر می‌کند که چند مامور اطلاعاتی ترک هم در این میان دستگیر می‌شوند.

موضوع دوم به درخواست سوریه از اردن برای برگرداندن هواپیما باز می‌گردد، اردنی‌ها که تا حال حاضر در منطقه خاکستری بازی می‌کردند اکنون باید وارد بازی روشن شده و نسبت به اقدامات خود پاسخگو باشند، در همین راستا وزارت خارجه این کشور در برابر این درخواست سوری‌ها می‌گوید که وزارت دفاع تصمیم می‌گیرد، اردنی‌ها به شدت نگران پس دادن هواپیما هستند چرا که سیستم تشخیص دوست از دشمن آن برداشته شده است.

دام پرس در انت‌ها گزارش داده که این شکست اطلاعاتی چنان سنگین بوده که همچنان باور آن برای طرف‌های مشارکت کننده در آن غیر قابل باور است، شاید مهم‌ترین موضوع در این میان قدرت و سیطره سازمان اطلاعات سوریه باشد و اینکه آن‌ها در جریان ریز امور هستند و ممکن است دام‌های بیشتری برای آن‌ها گسترده باشند.

به گزارش العالم،در همین راستا باید گفت که انتشار اخباری مبنی بر پناهنده شدن چند خلبان سوری توسط رسانه‌هایی مانند العربیه و الجزیره نیز کاملاً دروغ از آب درآمد چرا که وزیر اطلاع‌رسانی اردن اعلام کرد هیچ خلبانی وارد این کشور نشده است، شاید هم وارد شده‌اند و اردنی‌ها از ترس واکنش کشور همسایه خود ناچار شده‌اند آن‌ها را بازگرداند و این هم زهر چشم دیگری باشد که سوری‌ها از طرف‌های خود گرفته باشند
۴۹۴۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.