روایت مجید جلالی از فساد پشت پرده فوتبال ایران

گردآوری توسط گروه ورزش ممتازنیوز

سرمربی تیم فوتبال تراکتورسازی معتقد است که فساد در فوتبال ایران کاملا مشهود است و تقریبا همه اهالی فوتبال، اشخاص فاسد را می‌شناسند. او همچنین از تاثیرگذاری این باند فساد در برکناری‌اش از سرمربیگری فولاد خوزستان سخن گفت.

مجید جلالی

 

خانه ورزش: مجید جلالی دربارهٔ مسائل رخ داده در رزهای اخیر در فوتبال ایران دربارهٔ وجود فساد در فوتبال ایران اظهار کرد: دو سال پیش در برنامه «۹۰» راجع به این فساد مفصل صحبت کردم و در انتهای برنامه گفتم که مقابله با این فساد از دست نهادهای فوتبال خارج است و آنها نمی‌توانند با شبکه فساد برخورد کنند.

وی ادامه داد: باید نهادهای بالاتر از فوتبال به ماجرا ورود کنند چون فساد بسیار بسیار است. همان وقت که آن حرف‌ها را در «۹۰» مطرح کردم مسائلی ایجاد شد و علنا به باشگاه فولاد زنگ زدند و گفتند که «جلالی با حرف‌هایش به ما اعلام جنگ کرده است، یا او را برکنار کنید یا از این پس ما علیه شما هستیم!» آنها همه کار کردند که به کارم لطمه بزنند اما من باز هم حرفم را زدم.

جلالی همچنین گفت: حرف‌های ما که ساکت هستیم و رنگی نیستیم شنیده نمی‌شود اما اگر آدم‌های رنگی حرف بزنند همه حساس می شوند، می‌دانم آنها چه کسانی بودند که به فولاد زنگ زدند، چون سال‌هاست که به کارم لطمه می‌زنند. همه می‌دانند که آنها چه کسانی می باشند.

سرمربی تیم فوتبال تراکتورسازی در ادامه گفت: بارها با نهادهای فوتبالی جلسه داشتم و حرف‌هایم را زدم اما باز هم می‌گویم که برخورد با فساد از توانایی نهادهای فوتبال خارج است چون دامنه و ریشه این شبکه در بسیار جاها و حتی در نهادهای فوتبالی هست.

جلالی اضافه کرد: اگر بخواهیم که فضای فوتبالمان درست شود باید از اینجا آغاز کنیم. تا وقتی فساد هست، فوتبال ما پیشرفت نمی‌کند. به من فیلم بازی یک بازیکن را نشان می‌دهند که در آن به نظر می‌رسد «پله» است اما وقتی از او تست می‌گیرم، می‌بینیم که حتی جوان‌های تیم خودم از او بهتر می باشند. متاسفانه دلال‌ها به راحتی این کار را می‌کنند و شما تصور کنید که باشگاه‌ها به این صورت چقدر ضرر کرده‌اند.

وی همچنین گفت: فکر می‌کنید چرا با وجود هزینه‌های فوتبال، انرژی و تمرکز در مسائل فنی چرا فوتبال ما پیشرفت نمی‌کند؟ اصلی‌ترین سببش همین موجود فساد است. باز هم تاکید می‌کنم که اگر فکر می‌کنید نهادهای فوتبال می‌توانند مشکل فساد را در فوتبال حل کنند، ساده‌انگاری کرده‌اید.

سرمربی تیم فوتبال تراکتورسازی همچنین دربارهٔ بحث «بازی جوانمردانه» اظهار کرد: «فیرپلی» یا بازی جوانمردانه بحثی است که از حدود سال ۱۹۸۰ در فیفا مطرح شد و سببش هم این بود که فیفا موارد متعددی از فشار و تبانی را در فوتبال شناسایی کرده بود. در نتیجه تصمیم گرفتند که سازوکاری تعریف کنند که براساس آن پارامترهای ناسالم را از فوتبال خارج کنند.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهید سالم رقابت کنید و روح ورزش را حفظ کنید، باید همه پارامترهای ناسالم را از آن خارج کنیم. در غیراینصورت ممکن است به موفقیت برسیم اما به روح ورزش احترام نگذاشته‌ایم.

جلالی در ادامه به بحث «پهلوانی و جوانمردی» در ورزش ایران اشاره کرد و گفت: چیزی که اکنون به عنوان فیرپلی مطرح است متعلق به ایران بوده است. اگر نگاهی به تاریخ بیندازیم و سرگذشت اشخاصی مثل پوریای ولی و پهلوان اکبر خراسانی را بخوانیم، خواهیم دید که ما از ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال قبل هم روح پهلوانی و بازی جوانمردانه را داشته‌ایم اما آنقدر بخش‌های فرهنگی به آن بی‌توجه بودند که نتوانستیم آن را به جوانانمان انتقال دهیم.

وی ادامه داد: اگر این موضوع را بیشتر اطلاع‌رسانی می‌کردیم، هم احترام ما در جوامع ورزشی دنیا افزایش می‌یافت و هم این موضوع در کشور ما نهادینه می‌شد و مسائلی را که امروز می‌بینیم دیگر وجود نداشت.

جلالی همچنین گفت: بازی جوانمردانه در ایران خوب تعریف نشده است. به جامعه آگاهی نداده‌ایم که مصادیق و شاخص‌های بازی جوانمردانه چیست. در یک برنامه تلویزیونی دیدم کارشناس داوری در توضیح صحنه‌ای که بازیکنی با شبیه‌سازی داور را فریب داده بود، گفت که آن بازیکن «خیلی حرفه‌ای» خود را زمین زد و داور را فریب داد! تا وقتی حرکت ریاکارانه و فریبکارانه، حرفه‌ای تلقی می‌شود، نشان از ناآگاهی ما دارد.

وی در پایان گفت: آگاهی دادن رسالت رسانه‌ها است. آنها باید بگویند که بازی جوانمردانه فقط توپ را به خارج زدن نیست. حتی اینکه داور وظیفه دارد از سلامت بازیکنان حراست کند و تنها در صورتی که داور متوجه آسیب بازیکنی نشود، سایرین باید بازی را متوقف کنند. گاهی از این موضوع سوءاستفاده می‌شود.

 

ایسنا

http://khanevarzesh.com | خانه ورزش
باز نشر: پایگاه اینترنتی خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.