روحانیت ممتازترین نقش را در اعتلاء معنویت جنگ ایفا کرد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری ظهر چهارشنبه در کنگره بزرگداشت ۳۸ شهید روحانی و طلبه اردبیل اضافه کرد: نقش روحانیت در طول هشت سال دفاع مقدس قابل انکار نیست.

وی با بیان اینکه روحانیون بیش از ۱۰۰ نقش ارزنده در جبهه ها بر عهده داشتند یادآور شد: مدیریت کلان دفاع مقدس از سوی حضرت امام خمینی (ره) یکی از این عوامل است که منحصر به فرد بود.

ذوالنوری با بیان اینکه روحانیت در طول تاریخ برای اعتلا فرهنگ دینی و ملی تلاش کرده اند، تصریح کرد: دفاع مقدس یکی از عرصه های تاثیرگذار روحانیت در تاریخ ایران اسلامی است.

وی یادآور شد: در هشت سال دفاع مقدس تمام دنیا برای ضدیت با اسلام، انقلاب و آرمانهای آزادیخواهی آن وارد عرصه شده بودند که با رهبری امام خمینی و مجاهدت و ایثارگری رزمندگان با شکست روبرو شدند.

دبیر کنگره شهدای روحانی کشور جمهوری اسلامی را کانون الهام بخش بیداری در مقابل سکولاریسم و افکار استکبار گرانه غرب دانست و متذکر شد: در این جنگ هشت ساله عوامل فیزیکی و تجهیزات نظامی عامل پیروزی نبود و این عوامل را باید در جای دیگری بررسی کرد.

به گفته وی معنویت، ایمان، اعتقادات، باورهای دینی، خدامحوری، شهادت طلبی، روحیه حماسی و ایثارگری که بر گرفته از نقش روحانیون بود، عامل بقاء و دوام پیروزها است.

ذوالنوری فرماندهی تاکتیکی و عملیاتی جنگ را از دیگر محورهای نقش روحانیون در جنگ عنوان کرد و مسئولیت، نقش تبلیغی و فرهنگی، حضور در عملیاتهای رزمی و محور رزمی و تبلیغی را از دیگر نقشهای روحانیون در هشت سال دفاع مقدس عنوان کرد.

وی با اشاره به نقش تخصصی روحانیون در جنگ ادامه داد: علاوه بر ایجاد شور و حال معنوی در جبهه ها، روحانیون در نقشهای تخصصی از جمله پزشک، غواص، تخریب چی، تیربارچی، آرپی چی زن، خلبان و… حضور تاثیرگذاری داشتند.

ذوالنوری همچنین با اشاره به شناسایی چهار هزار و ۵۰۰ شهید روحانی و طلبه در سطح کشور بیان داشت: برگزاری کنگره شهدای روحانی باعث شد که شهدای روحانی گمنام شناسایی و از دو هزار ۷۶۵ شهید روحانی در پایان جنگ به این تعداد افزایش یابند.

در این مراسم نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل نیز شهدای روحانی را سند هویت و نشانه های راه رستگاری عنوان کرد و افزود: شهدای روحانی هویت ذاتی و کارکرد اصلی روحانیت را با خون خود تفسیر کردند و نشان دادند که روحانیت همیشه در صحنه پیشتاز است.

حجت الاسلام سیدحسن عاملی تاکید کرد: در طول تاریخ کشور اسلامی روحانیت همچون دژهای استوار و سنگربانان هوشیار با سلاح و صلاح از عزت، استقلال و کیان این مرز و بوم در برابر تجاوز پاسداری کرده و با خون خود حماسه آفریده اند.

وی با اشاره به پیام عظیم خون شهدا عنوان کرد: همین خونها امروز موجی از بیداری اسلامی را آفریده و هم اکنون در موج سوم خود به انقلاب کرامت شکستگان جهان بدل شده و نوید بخش ظهور منجی عالم بشریت است.

کنگره بزرگداشت ۳۸ شهید روحانی و طلبه استان امروز همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در سالن ثارالله اردبیل و با حضور مسئولان لشکری و کشوری برگزار شد.
………………….
عکس: وحید مقدم


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.