روحانی: صنعت برق در کشور به خودکفایی ۹۰ درصدی رسیده است

رییس جمهوری گفت: حدود ۹۰ درصد از صنعت برق ما با خودکفایی پیش می‌رود و در این زمینه باید به خودکفایی مطلق برسیم.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی ظهر امروز (پنجشنبه – ۲۶ تیرماه) در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نیرو با بیان اینکه جاسک به زودی تبدیل به بندر تجاری مهم صادرات نفت ما می‌شود، اظهار کرد: از همه کارکنان وزارت نیرو و همه سرمایه‌گذاران و کارآفرینان خصوصی و عمومی دولتی که ما را در همه زمینه‌ها خودکفا می‌سازند تقدیر کنم. همه مردم ما توجه دارند اما وقتی در نعمت هستیم به آن توجهی نداریم و الان که برق و آب ما قطع نمی‌شود این نعمت را حس نمی‌کنیم اما کار عظیم و بزرگی که در این زمینه وزارت نیرو انجام داده قابل توجه است.

وی افزود: در ابتدای انقلاب ۷۴ درصد مردم ما در شهرها به آب آشامیدنی بهداشتی دسترسی داشتند و الان این به ۹۹/۹ درصد رسیده است. امروز از ۲۹ تصفیه خانه آب اول انقلاب به ۱۶۹ تصفیه خانه تا پایان سال می‌رسیم و در شش ماه اول سال بعد هم امیدواریم هشت تصفیه خانه افتتاح شود.

روحانی تاکید کرد: آنهایی که می گویند انقلاب اسلامی چه کرده است باید گفت که در مورد ساخت تصفیه خانه فاضلاب ما الان ۶۳برابر بیشتر از اول انقلاب تصفیه خانه داریم.

رییس جمهوری با بیان اینکه حدود ۲۶ میلیارد متر مکعب آب در اختیار استان‌های ساحلی بدون نمک‌زدایی قرار می‌گیرد، گفت: اگر خوزستان هم نیاز داشته باشد به این آب دسترسی پیدا می‌کند. اما همین استان‌های ساحلی به آب شیرین نیاز دارند که چهار میلیارد متر مکعب آب شور را وقتی نمک‌زدایی کنیم به یک‌سوم کاهش پیدا می‌کند و ما باید از آب دریای عمان، خلیج فارس و دریای خزر هم در این زمینه برای استانهای نزدیک به ساحل که به آب شیرین نیاز دارند، استفاده کنیم.

روحانی با تاکید بر اینکه ما باید نمک‌زدایی از آب‌ها را در چارچوب حفظ محیط‌زیست انجام دهیم، اظهار کرد: در این زمینه بخش خصوصی ما باید وارد شود و آب را شیرین کند. ما الان ۶۱ آب‌شیرین‌کن در کشور داریم که بخش عمده آن در استان هرمزگان قرار دارد. همچنین ۲۴ آب‌شیرین‌کن هم در حال احداث است و در مجموع از ۸۵ آب‌شیرین‌کن – که تا پایان سال به این رقم می‌رسیم – بخش بزرگی از آنها در دولت تدبیر و امید تاسیس شده است.

وی افزود: امروز با توجه به شیوع کرونا در کشور بسیار به آب و برق بیش از گذشته نیازمندیم و کمبود آن می‌تواند به قیمت جان انسانها تمام شود. ما در شرایط تحریم هستیم اما همه این‌ها که دارد احداث می‌شود، بخش اعظمش به دست هموطنان خودمان ساخته می‌شود.

روحانی تصریح کرد: حدود ۹۰ درصد از صنعت برق ما با خودکفایی پیش می‌رود و در این زمینه باید به خودکفایی مطلق برسیم. ما از ماسک گرفته تا سایر نیازمندیهای بهداشتی توسط متخصصان داخلی خودمان انجام می‌شود و ما را از خارج بی‌نیاز کرده است.

رییس جمهوری در پایان گفت: از اول انقلاب فیلم‌هایی از منطقه بشاگرد پخش می‌شد که چقدر شرایط‌شان سخت است و امروز در جمهوری اسلامی خوشحالیم که آب آشامیدنی به این منطقه می‌رسد و فاز اول این طرح اجرایی شده است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.