روحانی و وزیرانش ضروریان مجلس؛ ثبت نام ۱۸ مخالف و ۱۴۸ موافق کابینه برای نطق

ایران > قانونگذاری– ممتازنیوز:
بررسی برنامه و صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت یازدهم با حضور رئیس جمهور و وزیران پیشنهادی وی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با حضور رئیس جمهور و وزیران پیشنهادی آغاز شد.

به گزارش مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از امروز دوشنبه برنامه و صلاحیت وزیران پیشنهادی کابینه یازدهم را با حضور رئیس جمهور و وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار می دهند.

در آغاز جلسه امروز مجلس برای موافقان و مخالفانی که برای صحبت دربارهٔ برنامه دولت و کلیات کابینه ثبت نام کرده اند، قرعه کشی شد.

این قرعه کشی با حضور محمد رضا تابش، ضرغام صادقی، حمید رسایی، احمد توکلی، احمدرضا دستغیب و محمدی از طیف های مختلف حاضر در مجلس انجام شد.

در نهایت ضرغام صادقی عضو هیات رئیسه مجلس اعلام کرد که از ۱۸ نفری که به عنوان مخالف با برنامه دولت و کلیت کابینه ثبت نام کرده اند اسامی دهقان، حکیمی، بزرگواری، رسایی و قدوسی از قرعه کشی خارج شد.

طبق اعلام ضرغام صادقی از ۱۴۸ نفری که برای موافقان با کلیات کابینه ثبت نام کرده اند اسامی شوهانی، جعفری، جعفرزاده، فولادگر و منصوری آرانی خارج شده است.

همچنین طبق اعلام هیئت رئیسه فولادگر جای خود را به احمد توکلی نماینده تهران برای اعلام موافقت با کلیات کابینه داد .

به گزارش مهر، وزیران پیشنهادی از دقایق نخستیه آغاز جلسه علنی در صحن مجلس حضور یافتند.

۸:۳۵ روحانی رئیس جمهور به همراه ابوترابی فرد و باهنر نواب رئیس وارد صحن مجلس شد.

به گزارش مهر، وزیران پیشنهادی دولت یازدهم تا آخرین دقایق روز قبل در جلسات مختلف با نمایندگان مجلس در حال رایزنی و ارائه برنامه های خود به منظور قانع کردن نمایندگان بودند.

همچنین فراکسیون رهروان ولایت نیز صبح امروز پیش ار آغاز جلسه علنی مجلس با حضور اعضای این فراکسیون آخرین بحث ها و تبادل نظر را در خصوص وزیران پیشنهادی مطرح کردند.

طبق ماده ۲۰۶ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی قبل از تشکیل نخستین جلسه بررسی برنامه های دولت و اخذ رای اعتماد هیات وزیران، نمایندگان مخالف و موافق برنامه، خط مشی و اصول کلی و ترکیب هیات وزیران و نیز نمایندگان مخالف و موافق هر یک از وزیران به تفکیک برنامه و هر وزیر در برگه های جداگانه یا دستگاه الکترونیک ثبت نام می کنند.

هر یک از نمایندگان حق دارند تمام یا قسمتی از وقت خود را در اختیار نماینده دیگر قرار دهد. در آغاز بحث در مورد هیات وزیران، رئیس جمهور برنامه دولت را تشریح و ضمن معرفی وزیران از ترکیب هیات وزیران دفاع خواهد کرد.

پس از آن مجلس، بررسی برنامه دولت و ترکیب هیات وزیران را با اظهارات پنج نفر از نمایندگان مخالف و پنج نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق و هر کدام برای ۱۵ دقیقه انجام خواهد داد.

رئیس جمهور یا کسانی که او تعیین خواهد کرد به سوالات و اظهارات مخالفان پاسخ می دهند. مجموع مدت نطق نخستیه رئیس جمهور و دفاعیات اخیر دو و نیم ساعت خواهد بود.

در پی اظهارات و دفاعیات رئیس جمهور، مجلس شور در مورد برنامه ها و صلاحیت هر کی از وزیران را به صورت جداگانه آغاز خواهد کرد. در مورد هر وزیر دو نفر ازنمایندگان مخالف و دو نفر از نمایندگان موافق با حفظ ترتیب یک نفر مخالف و موافق هر کدام برای مدت ۱۵ دقیقه فرصت خواهند داشت.

پس از آن وزیر و در صورت صلاحدید رئیس جمهور به مدت سی دقیقه برای دفاع از برنامه و صلاحیت وزیر مطروحه وقت خواهند داشت.

بحث و بررسی برای تک تک وزیران به ترتیب حروف الفبای وزارتخانه به همین شیوه انجام می گیرد. بر این اساس به ترتیب صلاحیت وزیران پیشنهادی وزارتخانه های آموزش و پرورش ، ارتباطات و فن آوری اطلاعات ، اطلاعات ، اقتصاد ، امور خارجه، بهداشت درمان و آموزش پزشکی ، تعاون کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، دادگستری ، دفاع، راه و شهر سازی ، صنعت معدن تجارت ، علوم تحقیقات و فناوری ، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کشور ، نفت ، نیرو و وزرش و امور جوانان بررسی می گردد . 

رئیس جمهور می تواند با استفاده از وقت وزیران در پایان به طور یک جا از آنان دفاع کند. پس از آن رای گیری به عمل می آید و شمارش و اعلام نتیجه آراء پس از رای گیری برای همه وزیران صورت خواهد گرفت.

سوالات کتبی نمایندگان در طول مدتی که برنامه دولت مطرح است از طریق رئیس مجلس به رئیس جمهور یا وزیر مربوط داده خواهد شد.

طبق تبصره ۲ این ماده چنانچه مجلس به یک یا چند وزیر رای اعتماد نداد و یا وزارتخانه ای به هر سبب وزیر نداشته باشد رئیس جمهور موظف است با رعایت اصل ۱۳۵ قانون اساسی حداکثر قبل از سه ماه فرد یا اشخاص دیگری را برای اخذ رای به مجلس معرفی کند.

به گزارش مهر، مجلس از امروز به مدت ۳ روز در دو نوبت صبح و بعد از ظهر بررسی کابینه را در دستور کار خود قرار داده است.

 


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.