روحانی ۲ مهر در مقر سازمان ملل سخنرانی می‌کند؛ جزئیات سفر به نیویورک

ایران > دولت– ممتازنیوز:
رئیس جمهور کشورمان در روز یکشنبه برای شرکت در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تهران را به مقصد نیویورک ترک خواهد کرد و در روز سه‌شنبه (دوم مهر ماه) در مراسم افتتاحیه آن حضور پیدا خواهد کرد.

ایسنا نوشت: حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در سفر به نیویورک علاوه بر دیدارها و برنامه‌های جانبی سه سخنرانی ضروری نیز خواهد داشت.

روحانی در اواخر روز سه‌شنبه به وقت نیویورک ( بامداد روز چهارشنبه سوم مهر ماه به وقت تهران) در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در جمع سران کشورهای عضو این مجمع به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت.

حسن روحانی همچنین در اجلاس خلع سلاح اتمی که در روز چهارم مهر ماه برگزار خواهد شد، به عنوان رئیس جنبش غیر متعهدها سخنرانی می‌کند.

طبق آنچه که اعلام شده وی در جمع وزرای خارجه‌ی عضو جنبش غیر متعهدها نیز به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت.

رئیس جمهور در جر یان این سفر به دیپلماسی رسانه‌یی نیز توجه داشته و چندین مصاحبه با رسانه‌های معتبر بین‌المللی و آمریکایی خواهد داشت.

دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا نیز از جمله برنامه‌های ضروری رئیس‌جمهور در جریان این سفر است.

رئیس جمهور روز چهارشنبه در مصاحبه با شبکه ی ان بی سی آمریکا در مورد سفر خود به نیویورک و شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفت: ما می‌خواهیم مواضعمان را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد راجع به سیاست‌های خارجی، مسائل بین‌المللی ازجمله مسائل هسته‌یی و مسائل منطقه‌یی به صراحت بیان کنیم و انتظار ما این است که دنیا صدای ما را به خوبی بشنود.

رئیس جمهور همچنین در این مصاحبه‌ با تاکید بر این که ایران هرگز به دنبال ساخت بمب اتمی نیست، گفت: از اختیار تام برای حل پروند‌ه ی هسته‌یی ایران برخوردار است.

رئیس‌جمهور در این گفت و گو در مورد رد و بدل شدن نامه بین او و رئیس‌جمهور آمریکا نیز توضیحاتی ارائه کرد و یادآورشد: از نقطه نظر من لحن نامه‌ی اوباما مثبت و سازنده بود.

روحانی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر دیدار احتمالی او با باراک اوباما در نیویورک، گفت: دیدار با اوباما در دستور کار من نیست، اما هر چیزی در دنیای سیاست امکان‌پذیر است البته بسته به شرایطی که به وجود می‌آید.

رئیس جمهور در ادامه دیپلماسی رسانه‌یی خود پیش از سفر به نیویورک طی یادداشتی در روزنامه‌ی واشنگتن پست اعلام کرد: که ایران همکاری سازنده با جامعه‌ی بین‌المللی را دنبال می‌کند.

در پی سخنان رئیس جمهور، کاخ سفید نیز روز قبل اعلام کرد: که اگر ایران در سیگنال‌هایی که در ارتباط با موضوع هسته‌یی داده جدی باشد، احتمال دارد باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با حسن روحانی رئیس جمهور ایران هفته‌ی آینده در نیویورک دیدار کند.

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: تغییر در لحن بیان ایران و غرب ایجاد شده و غرب از زمانی که روحانی بر سر کار آمده، اعلام کرده چنین دیداری محتمل است امابرای این دیدار برنامه‌ریزی نشده است.

علاوه بر مباحثی که در مورد احتمال دیدار حسن روحانی و باراک اوباما در حاشیه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح شده و امیدواری‌هایی که در این زمینه وجود دارد و رئیس جمهور در حاشیه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل متحد و تعدادی از روسای جمهور کشورهای شرکت کننده در این اجلاس دیدار و گفت و گو خواهد کرد، از جمله این که رئیس جمهور فرانسه اعلام کرده که در حاشیه‌ی نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با همتای ایرانی خود دیدار خواهد کرد.

این نخستین دیدار میان روسای جمهور دو کشور ایران و فرانسه از سال ۲۰۰۵ تا کنون است.

رئیس جمهور همچنین در جریان این سفر با بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد نیز به احتمال بسیار دیدار خواهد کرد.

از نکات قابل توجه در جر یان این سفر سخنرانی باراک اوباما با حسن روحانی در ۶۸ امین مجمع عمومی سازمان ملل در یک روز است،

چنانکه اوباما در صبح روز سه‌شنبه ۲۴ سپتامبر به وقت نیویورک سخنرانی خواهد کرد و حسن روحانی در بعدازظهر روز سه‌شنبه سخنرانی خواهند کرد.

شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد ۹ صبح روز سه‌شنبه ۲۴ سپتامبر به وقت نیویورک آغاز خواهد شد.

در حاشیه سفر هیات ایرانی به نیویورک جهت شرکت در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه‌ی کشورمان نیز با تعدادی از همتایان خود از کشورهای مختلف دیدار خواهد کرد که از جمله‌ی آن می‌توان به دیدار با وزرای خارجه‌ی یونان، هلند، استرالیا، ایتالیا، انگلیس، سوئیس، ژاپن، ترکیه، عمان، اسلواکی، کرواسی، گرجستان و بلغارستان اشاره کرد.

محمدجواد ظریف همچنین در روز دوشنبه با کاترین اشتون دیدار خواهد کرد.

پیش از این رئیس جمهور اعلام کرده بود که شاید نخستین مذاکرات هسته‌یی در نیویورک انجام شود.

بسیاری از تحلیلگران داخلی و بین‌المللی به اهمیت نخستین سفر ر وحانی به نیویورک اشاره کرده و معتقدند که این سفر ممکن است تاثیرات بسیاری در بهبود روابط ایران با غرب و همچنین حل موضوع هسته‌یی ایران و پیشبرد مذاکرات در این زمینه داشته باشد.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.