روح جمعی را چه مقدار می شناسید؟

قطه اغاز فرایند تربیتی از بدو تولد و بنابر تحقیقات جدید روانشناسان قبل از انعقاد نطفه میباشد. مسئله ای که متاسفانه امروزه در جامعه مصرف زده و تنوع طلب ما به ان اهمیتی داده نمیشود.

به گزارش مجله شبانه ممتاز نیوز، روح الله باوند در آخرین یادداشت از وبلاگ عماد به بررسی روح جمعی و جمعی شناختی پرداخت و نوشت:

جمع واژه ای است در مقابل فرد. فردیت باعث برتر انگاشتن خود در مقابل جمع میگردد،سبب میشود تا فرد منافع شخصی خود را بر مصالح اکثریت جامعه تفوق دهد و در نتیجه جامعه ای که محمل رشد افراد و مکان ظهور بالندگی هاست به میدان نبردی برای افزایش میزان برتری  خود و به زعم افراد،جبران حقوق پایمال شده و عقب افتادگی هایی که اغلب ریشه در نوع نگاه به مسائل و برتر انگاشتن خود در برابر خیل کثیر توده جامعه دارد گردد.

اما هر فرایندی اغازی دارد. نقطه اغاز فرایند تربیتی از بدو تولد و بنابر تحقیقات جدید روانشناسان قبل از انعقاد نطفه میباشد. مسئله ای که متاسفانه امروزه در جامعه مصرف زده و تنوع طلب ما به ان اهمیتی داده نمیشود. با یک مشاهده ساده در جامعه امروزی به خوبی میبینیم ،اغلب افراد و بالاخص خانم هایی که جهت تفریح به خیابان می ایند به دلیل سطحی نگری، با این مسائل  و بیان انها زیاد موافق نیستند. ذکر این نکته ضروریست که نگارنده با اصل این مطلب (تفریح)مخالف نیستم و بالعکس در صورت رعایت چهارچوب ها و الزامات ان، بسیار سازنده میدانم که قطعا یکی از الزامات ان همراهی با خانواده میباشد.

در کشور لبنان ، بین تمام مردم یک سنت پسندیده رواج دارد و ان هم قدم زدن در یک ساعت به خصوص در هر روز در خیابان و یا سواحل مدیترانه همراه با خانواده است که از امام جماعت مسجد گرفته تا مردم عادی بر این رویه استوارند، انچه این مسئله را مورد پسند مینماید شکل این برنامه و کیفیت ان است. و ان روح جمعی اخلاق مدار میباشد. انچه سبب تقدس روح جمعی میگردد ، اخلاق است. شاه کلیدی که هر قفل بسته ای را به بهترین شکل می گشاید. انچه در دین مبین اسلام بسیار به ان اهمیت داده شده و ارزش و جایگاه ویژه ای دارد. قطعا برای تثبیت این روح جمعی در گروه بزرگ جامعه  ابتدا باید از اولین و کوچکترین گروه اغاز کرد. گروه خانواده.

جهت جلوگیری از اطاله کلام با بیان مصادیق منظور را مطرح میکنم.

یکی از بهترین تجمع ها در خانواده کنار سفره غذا شکل میگیرد مسئله ای که متاسفانه در جامعه رو به تمدن امروزی به مرور زمان در حال کمرنگ شدن است و هریک از فرزندان میز کار و اتاق شخصی خود را بر سفره مجتمع افراد خانواده ترجیح میدهند

دیگر محل اجتماع خانواده، پای صفحه تلویزیون و تماشای برنامه ها میباشد، و باز هم در جامعه امروزی هر کدام از فرزندان یا تماشای فیلم های (دی وی دی) را ترجیح میدهند یا برای تماشای برنامه های تلویزیون اتاق شخصی و لپ تاپ را ارجح میدانند

دیگر محل اجتماع حیاط خانه و صرف یک استکان چای روی تخت کنار حوض پر از ماهی ست که امکان ان در زندگی های اپارتمانی کمتر شدست. و سوار بر یک خودرو به جای خودروی شخصی و مثال های گوناگون دیگر.

انچه این مسئله را تشدید میکند غفلت از معنویت است

و فردی که از این مسائل غافل بوده و از این اموزش ها بهره ای نبرده قطعا در محیط دانشگاه حرمت استاد و محل تحصیل را حفظ نمیکند ، استادی که در کنار حرمت پدر و مادر نامش ذکر میگردد

در محیط اداره حرمت وقت و هزینه را حفظ نمیکند و با بیت المال و صیانت از ان غریبه است

در محیط اجتماعی از حق الناس اگاهی ندارد وقطعا به نظام مند بودن و ارتباط پیوسته بین تمام پدیده ها و رویدادهای عالم اگاهی ندارد و در نتیجه حرمت خانواده و پدر و مادر را حفظ نخواهد کرد و این دور ادامه پیدا میکندتا انجاکه دست همراهی خداوند از جماعت برداشته میشود.

به امید روزی که روح جمعی اخلاق مدار بین مردم این دیار تقویت گردد. انشاالله


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.