رودرو با مدیرعامل رکورددار مخابرات: برکنارنشدم ارتقا یافتم

رودرو با مدیرعامل رکورددار مخابرات: برکنارنشدم ارتقا یافتم

آبان ماه ۶۶ بود که رنگ مخابرات را به خود دید و از آن زمان در بخش های مختلف مخابرات استان آذربایجان غربی فعالیت می کرد: از معاون مالی و اداری تا مدیرعاملی مخابرات استان. اما در سال ۸۴ و با تصمیم محمد سلیمانی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وقت در کرسی مدیرعاملی مخابرات ایران قرار گرفت. صابر فیضی معتقد است که رکورددار مدیرعاملی مخابرات ایران است و انتظار داشته در زمان خصوصی سازی به کنار برود. او که فرآیند خصوصی سازی بزرگ ترین واگذاری شرکت های دولتی اصل ۴۴ قانون اساسی را در کارنامه خود دارد، دریافت پاداش صد میلیون تومانی را دلیل جابه جایی مدیریت مخابرات نمی داند و از تغییر ساختارها که مخابرات نیازمند آن است، می گوید. بخش نخست گفت وگوی «اعتماد» با صابر فیضی را می خوانید.

ورود شما به مخابرات به چه زمانی برمی گردد؟من از سال ۸۴ و همزمان با دولت نهم به عنوان مدیرعامل مخابرات ایران منصوب شدم و پیش از آن نیز مدیرعامل مخابرات آذربایجان شرقی بودم. در واقع خدمت خود را از مخابرات آذربایجان شرقی آغاز کردم که از سال ۶۵ می شود. آقای سلیمانی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وقت در سال ۸۴ مرا به این سمت انتخاب کرد.

در حال حاضر شایعه یی در فضای رسانه یی کشور منتشر شده مبنی بر تغییر شما از مدیرعاملی مخابرات و اینکه این موضوع در هیات مدیره مخابرات تصویب شده است. آیا این موضوع صحت دارد؟بحث اینکه خواهم بود یا نخواهم بود را هیات مدیره مخابرات تصمیم گیری می کند و نیز اینکه چه کسی بر صندلی مدیرعاملی مخابرات می نشیند. در حال حاضر ابلاغی در رابطه با این تغییرها صورت نگرفته است، اما ظاهرا گفته می شود مظفر پوررنجبر، مدیرعامل فعلی شرکت توسعه اعتماد مبین به عنوان مدیرعامل مخابرات انتخاب می شود. شرکت توسعه اعتماد مبین سهامدار عمده شرکت ما است و همانطور که گفتم، قرار شده ایشان انتخاب شود.

شما هم قرار است مدیرعامل شرکت توسعه اعتماد مبین شوید؟ما هم از مطبوعات این موضوع را شنیده ایم و هنوز ابلاغ رسمی صورت نگرفته است.

یعنی فردی از داخل سازمان، تغییر مدیریت ها را به شما اعلام نکرده است؟درست است: در حال حاضر فقط شایعه تغییر سمت در داخل سازمان مطرح است.

تغییر شما به پاداش ۱۰۰ میلیونی که هفته گذشته سر و صداهایی به پا کرد، مربوط نمی شود؟این دو موضوع هیچ ربطی به هم ندارند و تغییر مدیرعامل جزو بحث هایی است که از گذشته مطرح می شد. من در حال حاضر رکورددار مدیرعاملی مخابرات ایران هستم و در واقع شش سال و هفت ماه است که در این سمت قرار دارم. بعد واگذاری ها نباید این اتفاق می افتد، اما سهامداران گفتند که در این سمت باشید. اما عده یی به دلیل اینکه می دانستند این جابه جایی قرار است اتفاق بیفتد، این خبر را اعلام کردند تا بگویند ما هم نقش داشتیم.

این معما را نمی توان حل کرد. چطور در یک روز مبحث پاداش شما مطرح می شود و پس از آن سخنگوی مخابرات از احتمال تصمیم هیات مدیره برای جابه جایی مدیرعامل مخابرات خبر می دهد؟این گونه نیست، در تاریخ هشتم فروردین ماه امسال اعضای هیات مدیره مخابرات تغییر کرد که از پنج نفر، سه نفر عوض شدند. آقای غفاریان فوت کرد و آقای بقایی آمد. آقای صدوقی از طرف دولت بود که جابه جا شد و آقای عمیدیان آمد. آقای یوسف پور از سهام عدالت بود که آقای روح اللهی آمد. پس با این روند، بحث تغییر مدیرعامل طبیعی بود. در واقع هر زمان هیات مدیره تغییر کند، رییس هیات مدیره، نایب رییس هیات مدیره و مدیرعامل را نیز تغییر می دهند و این مساله طبیعی است.

در واقع با تغییر هیات مدیره شما انتظار تغییر مدیرعامل را هم داشتید؟  بحث جابه جایی مدیرعامل به گذشته برمی گردد و از سوی سهامدار عمده که همان شرکت توسعه اعتماد مبین است، بحث هایی مطرح شده بود. بار دیگر می گویم، من انتظار داشتم زمان خصوصی سازی و سال ۸۸ این اتفاق بیفتد. اما باز خواسته شد که من در این سمت مشغول به فعالیت باشم و هر زمانی هم که بخواهند، تغییر می دهند. سهامداران تصمیم می گیرد که در مخابرات چه اتفاقی بیفتد.

علت این جابه جایی را چه می دانید، به عاملی خارج از مدیریت مخابرات ربط ندارد؟دلیل خاصی ندارد و همواره در کارهای اجرایی این اتفاق می افتد. این موضوع ربطی به امسال و به سال ۸۹ ندارد. برای تغییر مدیرعامل هیچ گاه دو روزه تصمیم گیری نمی شود و سیاست ها به گذشته برمی گردد.

علت پرداخت پاداش ۱۰۰ میلیونی به شما چه بوده است؟در پایان هر سال تمام مجامع و هیات مدیره ها تصمیم می گیرند برای افرادی که در مجموعه فعالیت داشتند، پاداش پرداخت کنند. البته پاداش تنها به مدیرعامل پرداخت نمی شود: برای تمام افرادی که درگیر مجموعه هستند، در نظر می گیرند. آنهایی که درگیر کارهای اجرایی بودند، طبق قانون تجارت باید پاداش دریافت کنند.

هم سطح پاداش شما هم در مخابرات کسی بوده که پاداش دریافت کرده باشد؟بله، حتی بیشتر هم پاداش دریافت کردند. اما باز هم تاکید می کنم که تغییر بنده به دلیل این مباحث نیست. در مخابرات به طور معمول هر دو سال یک بار این اتفاق می افتد.

چرا در این شش سال و هفت ماه این اتفاق نیفتاده بود؟به این دلیل که در شش سال گذشته سازمان را تغییر می دادیم ولی اکنون باید یک تغییر اساسی در مخابرات اتفاق بیفتد و بحث تغییر ساختار است. در بحث تغییر ساختار هم باید طراح تغییر ساختار حضور داشته باشد که شرکت توسعه اعتماد مبین است. بر همین اساس، قرار است تغییراتی در سیستم اتفاق بیفتد.

اگر به عنوان مدیرعامل شرکت توسعه اعتماد مبین انتخاب شوید، چه سیاست گذاری هایی را در این شرکت دنبال خواهید کرد؟تصمیماتی که در هیات مدیره و کمیته های اجرایی تصمیم گیری می شود، در راستای تغییر و مدیریت بهتر شرکت های زیرمجموعه خواهد بود.

لینک ثابت || اضافه شده توسط آرش کریم بیگی|| نسخه قابل چاپ || بازگشت به صفحه اصلی || آرش کریم بیگی

اخبار ICT در ایستنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.