روزنامه لبنانی ازطرح انگلیس برای سلب حق بازگشت آوارگان فلسطینی خبرداد

به گزارش ایرنا از بیروت، روزنامه ‘الاخبار’ چاپ لبنان در شماره روز پنجشنبه خود، نوشت: هدف برخی مقامات آمریکایی و انگلیسی که در روزهای اخیر به لبنان آمده اند، آماده ساختن فضای موجود برای به سرانجام رساندن وضعیت آوارگان فلسطینی ساکن در این کشور است تا امکان بازگشت آنان به موطن اصلی شان از بین برود.

سفارت انگلستان در لبنان نیز در خصوص سفر اخیر ‘الیستر بیرت’ وزیر مشاور در امور خاورمیانه و شمال آفریقای این کشور به لبنان، در بیانیه ای اعلام کرد: بیرت هفته گذشته به منظور رسیدگی به موضوع فلسطینیان ساکن در لبنان به این کشور سفر کرده بود.

به نوشته این روزنامه، بیرت در سفری که اوایل سال جاری میلادی نیز به بیروت داشت، حامل پیامی دولت انگلیس به ‘نجیب میقاتی’ نخست وزیر لبنان بود که در این پیام مهم ترین خواست دولت انگلستان زمینه چینی برای تعیین وضعیت نهایی آوارگان فلسطینی عنوان شده بود.

تعیین وضعیت فلسطینیان ساکن لبنان که به طرح ‘وطن جایگزین’ معروف است، یکی از خواست های اساسی مقامات رژیم صهیونیستی است که آمریکا و انگلستان به منظور عملی شدن آن در تلاش هستند تا حق بازگشت این آوارگان به سرزمینشان، از آنها گرفته شود.

بیرت در دیدار خود با میقاتی از وی خواسته بود ‘نماینده ای مشخص سازد تا مقامات انگلیسی بتوانند بدون هیچ مانعی و به شکل مستقیم با وی در تماس باشند’.

به اعتقاد لندن، این طرح تغییر بنیادینی در وضعیت اجتماعی، سیاسی و حقوقی فلسطینیان در لبنان ایجاد می کند و خواست غرب را به منظور حل و فصل نهایی این موضوع به شکلی که حق بازگشت را از آنها سلب کند، تامین می کند.

به نوشته الاخبار، خواست انگلستان و آمریکا این است که در خصوص مساله فلسطینیان ساکن لبنان، فقط با نخست وزیر لبنان گفت و گو کند تا این مساله از جنجال های داخلی میان گروه ها و طوایف مختلف لبنان و همچنین مسایل منطقه ای دور باشد.

خاور**۱۰۳۰**۱۵۴۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۷۹۶۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.