روزنامه هندی: شکست سخت واشنگتن در ترغیب هند به پیروی از سیاست آمریکا در مورد ایران

به گزارش ایرنا این روزنامه پرخواننده هندی در سرمقاله امروز خود در مورد دیدار کلینتون از دهلی نو، نوشت: دیدار وزیر خارجه آمریکا از هند زمانی صورت گرفت که این دو کشور دیدگاه های تقریبا متفاوتی در مورد مسائل گوناگون دارند.

به نوشته این نشریه، به نظر می رسد که اختلاف نظر بین دهلی نو و واشنگتن بر سر چندین موضوع مهم ، روند گسترش روابط هند و آمریکا، بعد از دو دهه نزدیکی بین آنها را ، کند می کند.

در سرمقاله روزنامه پایونیر آمده است: کسانی که نسبت به امکان تجدید روابط بین هند و آمریکا بدنبال دیدار کلینتون امیدوار بودند باید تا حدودی ناامید شده باشند چون هیچیک از طرفین اقدامات زیادی را به غیر از تکرار مواضع از قبل مشخص خود انجام نداده اند.

این روزنامه پرتیراژ در مورد وابستگی اقتصاد رو به رشد هند به واردات نفت خام از ایران تاکید کرد: همانگونه که انتظار می رفت کلینتون از هند خواست که وابستگی را به تهران کاهش دهد و دهلی نو هم در پاسخ ، تصریح کرد که ملاحظات فنی و مالی ، نحوه تصمیم گیری در این خصوص را تعیین خواهند کرد.

در سرمقاله روزنامه مذکور تاکید شد، واشنگتن می خواهد که دهلی نو واردات نفت خام از ایران را به منظور تضمین کاهش درآمدهای نفتی این کشور و نیز کند ساختن برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران کم کند، ولی هند تشنه انرژی نمی تواند کاملا از نفت ایران، حتی در صورت وجود منابع دیگر نفت خام از قبیل عربستان، چشم پوشی کند.

این روزنامه نوشت : دهلی نو، همانگونه که انتظار می رفت، آشکارا از تصمیم دولت باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در اعلام امکان اعمال تحریم هایی بر روی کشورهایی که واردات نفت خود را از ایران به میزان چشم گیری کاهش نمی دهند، انتقاد کرد.

به نوشته این روزنامه هرچند هند میزان واردات نفت خام خود را از ایران بدون سر و صدا تا حدودی کاهش داده است.

پایونیر در ادامه نوشت: از آنجایی که کلینتون، هند را از طریق پافشاری در مورد سرمایه گذاری مستقیم خارجی و واردات نفت خام از ایران ناراحت کرده بود؛ وی روز سه شنبه سعی کرد که توازنی را با انتقاد از پاکستان به خاطر ناتوانی این کشور در مجازات تروریست ها مخصوصا حفیظ سعید، مغز متفکر حملات تروریستی ۲۰۰۸ بمبئی، ایجاد کند.

‘ ولی این یک حیله قدیمی است که جذابیت خود را از دست داده است، درست همانگونه که دولت اوباما بخشی از محبوبیت خود را در میان مردم هند از دست داده است.’

این روزنامه در ادامه می افزاید: زمانی هند عاشق بیل کلینتون بود چون وی در دهه ۱۹۹۰ به عنوان رئیس جمهور آمریکا شتابی را به روابط دو جانبه بخشید و از جانشین وی جورج دبلیو بوش به خاطر هموار سازی زمینه برای انعقاد قرارداد هسته ای بین دو کشور در سال ۲۰۰۸ تمجید کرد.

به نوشته روزنامه پایونیر، حمایت دولت اوباما از تلاش هند در جهت کسب عضویت دائم شورای امنیت سازمان ملل می توانست تحول دلگرم کننده آتی باشد ولی آن کمتر از میزان مورد انتظار بوده است.

این روزنامه همچنین با اشاره به موضوع سرمایه گذاری های خارجی در بخش خرده فروشی هند و دیدار کلینتون با ‘ممتا بانرجی ‘ سروزیر ایالت بنگال غربی در کلکته به منظور گفت و گو با وی در مورد امکان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بخش خرده فروشی هند نوشت : خانم بانرجی قبلا طرح های دولت ائتلاف مترقی متحد را برای موافقت با سرمایه گذاری مستقیم خارجی در خرده فروشی هند خنثی کرده و گفته بود که این کار مشاغل کوچک را از بین خواهد برد.

این روزنامه می نویسد: به نظر می رسد که کلینتون در وادار کردن این سروزیر لجوج به تغییر دیدگاه خود در این خصوص شکست خورده است.

آساق ** ۲۱۶۴ ** ۵۸۹**۲۰۴۷**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۲۲۶۰۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.