روزه داران وعده های دارویی خود را خودسرانه حذف نکنند

سه شنبه ۳ مرداد – ۰۶:۳۱:۱۱ ق.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

رییس اورژانس کشور؛

بزرگنمایی:  

خبرگزای آریا- روزه دارانی که به علت بیماری مجبور به مصرف دارو هستند باید با پزشک معالج خود مشورت کنند و در زمان روزه داری هیچ گاه وعده های دارویی را خودسرانه حذف نکنند تا اختلالی در روند درمان پیش نیاید.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا، رییس‌ مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور، با بیان این مطلب اظهار داشت: تصمیم گیری برای این که فردی که بیماری خاصی دارد آیا می تواند روزه بگیرد یا نه ، بر عهده پزشک است و پزشک باید ضمن آگاهی کامل از وضعیت کنونی بیمار و اطلاعات علمی در مورد بیماری و ارتباط آن با نخوردن غذا و آب برای مدتی، تصمیم خاصی اتخاذ کند.
دکتر غلامرضا معصومی افزود:‌ مصرف بسیاری از داروها را می توان پس از مشورت با پزشک به زمان سحری یا افطار موکول کرد و اثر بخشی بسیاری از داروها، ارتباط مستقیمی با مصرف به موقع آنها در زمان معین دارد و بهتر است روزه دارانی که مبتلا به بیماری های مزمن مانند فشار خون، چربی خون، دیابت، بیماری قلبی و عروقی و بیماری کلیوی هستند، حتما با پزشک معالج درباره رژیم غذایی و دارویی خود مشورت کنند.
وی تصریح کرد: روزه داران باید توجه کنند که قطع ناگهانی برخی داروها بسیار خطرناک است و ضرورت دارد بیماران درباره قطع داروهای خود و نحوه استفاده آنها در ماه مبارک رمضان با پزشک و یا داروساز خود مشورت کنند.
دکتر معصومی خاطرنشان کرد: با توجه به طولانی بودن زمان روزه‌ داری در فصل تابستان که حدود ۱۴تا ۱۵ ساعت طول می کشد، مصرف غذای مقوی و نوشیدن مایعات در وعده غذایی سحری می ‌تواند انرژی مورد نیاز برای فعالیت روزانه ی روزه‌ داران را تأمین کرده و عوارض ناشی از کمبود مواد غذایی و مایعات را در بدن کاهش دهد.
رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور گفت: عوارض دیگر مصرف نکردن سحری مانند سردردها، دردهای عضلانی، بی حالی مفرط ناشی از افت قند خون، کاهش یادگیری ، بی حوصلگی و خستگی است، بنابراین حتما به روزه داران توصیه می‌ شود که برای خوردن سحری بیدار شوند.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۲۳۱۶۳۲۵۳۵۱۵


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.