روزی که مهدوی‌کیا، موشک شد

به گزارش خبرآنلاین؛ سایت فیفا در سالروز این بازی به وقایع آن اشاره و به نقش مهدی مهدوی کیا در آن برد تاریخی پرداخته است. در زیر بخشی از مطلب سایت فیفا را می‌خوانید:

۱۳ سپتامبر ۱۹۹۷ و در استادیوم جین ژو دالیان تیم ملی چین در مرحله مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۷ میزبان ایران بود. این بازی نقطه ظهور و آغاز درخشش مهدوی کیا بود. چین با کاپیتانی فان زی هی و ستارگان جوانی مثل لی تای و سان جی های پیروزی در این بازی خانگی را برای خود کنار گذاشته بودند. اما ایران نیز ستارگانی مثل علی دایی، کریم باقری و خداداد عزیزی را داشت که کمتر از یک سال پیش در جام ملت های آسیا کره جنوبی را ۶-۲ خُرد کرده بودند. در سایه این ستاره ها، یک جوان ۱۹ ساله به نام مهدی مهدوی کیا ایستاده بود.

تیم میزبان لحظاتی پیش از پایان نیمه اول با گل فان زی هی از نقطه پنالتی پیش افتاد. چینی ها بلافاصله پس از آغاز نیمه دوم با گل لی مینگ اندوخته خود را دو برابر کردند. در حالی که چینی ها اندیشه یک برد راحت را در سر می پروراندند، ایران به بازی برگشت. فان زی هی روی دایی خطای پنالتی کرد و کریم باقری توپ را در قعر دروازه چولیانگ جای داد. به نظر می رسید میزبان با این گل دچار اضطراب و استرس شد.

 ایران فشار خود بر روی دروازه چین را بیشتر کرد. از این جا به بعد بود که مهدوی کیا ورود خود را اعلام کرد! مهدی از عمق حرکت کرد و یک پاس از هافبک های تیمش گرفت و پس از جا گذاشتن چند مدافع چین، توپ را به گوشه سمت راست بالای دروازه زد. در حالی که میزبان حیرت زده و ناامید از این گل بود، مهدوی کیای جوان مثل یک موشک حرکت کرد و از فاصله ۳۵ یاردی توپ را دور از دستان چولیانگ در دروازه چین جای داد تا برترین گل ماه آسیا این گونه به ثمر برسد. علی اصغر مدیرروستا نیز گل چهارم را به ثمر رساند تا ایران یک بازگشت تاریخی را در دالیان جشن بگیرد.

این بازی برای مهدی مهدوی کیا نقطه آغازی برای حضورش در عرصه بین المللی بود. مهدوی کیا از اینجا درخشش خود در عرصه ملی و باشگاهی را آغاز کرد و در سال ۲۰۰۳ بهترین بازیکن سال آسیا شد و با تیم ملی ایران در دو جام جهانی ۱۹۹۸ و ۲۰۰۶ حضور یافت”.

مهدی مهدوی کیا اولین بازی ملی خود را ۱۵ آذر ۱۳۷۵ و در جام ملت های آسیا مقابل عراق انجام داد و در سال ۱۳۸۸ با بازی مقابل کره جنوبی در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ به کار خود در تیم ملی پایان داد. مهدوی کیا طی ۱۳ سال حضور در تیم ملی در ۱۱۱ بازی به میدان رفت و ۱۳ گل نیز به ثمر رساند که گل دوم او در بازی مقابل چین به عنوان گل سال ۱۹۹۷ آسیا برگزیده شد.

۴۳ ۴۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.