روز «ارزی» مجلس و سوال بی​جواب «مابه تفاوت نرخ ارز به جیب چه کسی رفت؟»

نسرین وزیری: ماجرا از این قرار بود که در قانون بودجه بر فروش ارز به روز تاکید شده ولی نمایندگان معتقدند که بانک مرکزی با فروش ارز را به سه نرخ مختلف،  ریال آن را به پایین‌ترین قیمت فروخته شده به خزانه واریز کرده است. از این رو در طرح مذکور که دو فوریتش در جلسه یکشنبه تصویب شده بود، تاکید کرده بودند که دولت باید این مبلغ را به صورت تمام و کمال به خزانه واریز شود. کما اینکه در این طرح آمده است: «تمامی منابع حاصل از فروش ارز ناشی از صادرات نفت خام و معیانات گازی سهم دولت، بخشی از منابع عمومی دولت محسوب می​شود و دولت حق هزینه کردن از این منبع را برای موارد خاص مانند پرداخت یارانه نقدی ندارد. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است منابع مزبور را روزانه به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور واریز کند. عدم اجرای این حکم به منزله تصرف غیرقانونی در اموال عمومی و مستوجب تعقیب قضایی است».

غلامرضا تاج‌گردون نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه از طراحان این طرح بود که گفت: وزیر نفت و اقتصاد در مجلس صحبت از واریز ۲۷ میلیارد دلار از ۴۵ میلیارد دلار درآمد ناشی از فروش نفت به خزانه خبر داد. بنده نماینده نیز تصور می‌کنم وضع خیلی خوب است که این مبلغ به خزانه واریز شده بنابراین از آقایان می‌خواهم عددی را در مجلس نگویند که عارضه دارد. این طرح ناظر بر نوسانات نرخ ارز و ناگزیر بودن دولت به فروش ارز به نرخ آزاد و خرج کردن ریال آن است.

احمد توکلی نماینده تهران هم گفت که وزیر اقتصاد و دارایی در دوم شهریور سال جاری در حضور رهبر انقلاب گفته بود دولت می‌خواهد قیمت ارز را بالا ببرد و از طریق مابه‌التفاوت آن یارانه‌های نقدی را پرداخت کند. بر این اساس مجلس اظهار نگرانی کرد چرا که پرداخت یارانه‌ها از این طریق وجهه قانونی نداشت. وی با بیان اینکه پرداخت یارانه‌ها از مابه التفاوت قیمت ارز موجب گرفتاری اقتصادی می‌شود، خاطرنشان کرد: مردم انتظار ندارند به موجب دریافت یارانه‌ها شاهد تورم زیاد باشند چرا که اگر اینطور باشد مردم خواهند گفت یارانه‌ها را نمی‌خواهیم، تورم را کنترل کنید.

نوبت که به نماینده دولت رسید، رحیم ممبینی، معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور پشت تریبون رفت تا از موضع مخالف قوه مجریه سخن گفته و بیافزاید: انتظار ما از مجلس این است که به قوانینی که خود وضع می‌کند، احترام بگذارد. مجلس قوانینی را وضع می‌کند که بعد از تأیید شورای نگهبان به دولت ابلاغ می‌شود، درباره اصلاح این قوانین آن هم زمانی که مدت کمی از آن‌ می‌گذرد، واقعا نمی‌دانم چه باید بگویم البته قبول داریم که از اختیارات مجلس است.

سوال باهنر و سکوت ممبینی
او همچنان در حال گلایه از مجلسیان بود که محمدرضا باهنر از کرسی ریاست جلسه از او پرسید: دولت ارز را به چه نرخی فروخته و با چه نرخی به خزانه پرداخت کرده است؟ ممبینی به ادامه سخنان خود بی​هیچ اشاره​ای به سوال رئیس جلسه ادامه داد و باهنر بار دیگر سوالش را تکرارکرد و وقتی با بی توجهی وی مواجه شد، گفت: گویا نمی​خواهید به این سوال پاسخ دهید. معاون دولت هم با کمی سکوت گفت: سوال شما به بحث من ربطی ندارد.

اظهارات وی که تمام شد نادر قاضی​پور نماینده مردم ارومیه در تذکری با اتراض به اینکه به سوال باهنر پاسخی داده نشده است، گفت: دستگاه‌های مربوطه بگویند که مابه التفاوت فروش ارز به جیب چه کسی رفته است. مسئولین دولت باید توضیح دهند که پول بیت‌المال و مابه‌التفاوت فروش ارز به جیب چه کسانی رفته است؟

محمدرضا باهنر در پاسخ به تذکر قاضی‌پور گفت: ما سؤالاتمان را از نماینده دولت می‌پرسیم اما ممکن است نماینده دولت اطلاعات کافی را نداشته باشد.

بهروز نعمتی نماینده اسدآباد هم در تذکر دیگری با اشاره به اینکه مسئولان بانک مرکزی می‌گویند که ارز را با قیمت ۱۲۲۶ تومان می‌فروشند، ادامه داد: بانک مرکزی این مبالغ را به بانک‌های عامل می‌فروشد اما به یکباره همه مردم می‌بینند که ۳۰ هزار میلیارد از بانک‌های ما پول خارج می‌شود. یعنی مابه‌التفاوت نرخ ارز عملا با دستور بانک مرکزی و توافق بانک‌های عامل توسط دولت صورت می‌گیرد.

به گفته وی، قیمت واقعی ارز را خود دولت تغییر می‌دهد و بانک‌های عاملی که امروز به عنوان عمل‌کننده و فروشنده کار می‌کنند دستورات بانک مرکزی و دولت را اجرا می‌کنند. او درخواست کرد از بانک‌ها تفحص شود که دلارهای به قیمت ۱۲۲۶ تومان فروخته شده به آنها را به چه قیمتی فروخته‌اند؟

باهنر هم در تایید سخنان او گفت: سال گذشته در پایان سال بانک مرکزی مبالغی را از بانک‌های دولتی و خصوصی تحت عنوان مابه‌التفاوت نرخ ارز برداشت کرد که به نظر ما این اقدامی غیرقانونی بود. برخی از بانک‌ها پول‌هایشان را پس گرفتند و برخی از پول‌ها هم پس گرفته نشد و در نهایت موضوع به مقامات قضایی کشیده شد؛ من از آقای ممبینی سؤال کردم اینکه دولت قرار بوده ارز را به نرخ شناور بفروشد آیا این کار را کرده است یا نه، وی پاسخی نداشت که به من بدهد و من گفتم که اطلاع دارم که ارز به قیمت ۱۲۲۶ تومان فروخته شده که ما روی این اقدام هم اعتراض داریم.

پس از اعتراض یکی از نماینده​های حامی دولت به اینکه چرا با این تذکرات، دولت متهم می​شود، باهنر اظهار داشت:  البته اینکه همین طوری بخواهیم دولت را متهم کنیم که ارز را به قیمت دیگری فروخته خوب نیست و باید حتما تحقیق و تفحص کنیم؛ تعدادی از نمایندگان در این رابطه سؤال داشتند که سؤال را به کمیسیون مربوطه ارجاع دادیم و قرار بود که بررسی‌های لازم انجام شود. بهتر است ما پشت تریبون همین طوری افراد را متهم نکنیم ولی در عین حال حق داریم که تحقیق و تفحص، بازرسی و سؤال مطرح کنیم.

نهایتا نمایندگان، کلیات این طرح دو فوریتی را که دو فوریت آن در جلسه روز یکشنبه مجلس به تصویب رسیده بود، با ۱۵۳ رای موافق، ۴۳ رای مخالف و ۱۵ رای ممتنع از ۲۲۷ نماینده حاضر به تصویب رساندند. جزئیات این طرح در جلسات هفته آتی مجلس، تصویب خواهد شد.

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.