روسیه استقرار پایگاه ناتو در خاک خود را تکذیب کرد

به گزارش ایرنا در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به تظاهرات عمومی و نیز گمانه زنی های رسانه ای درباره استقرار پایگاه ناتو در منطقه الیانوفسک تصریح شده است که این پایگاه صرفا جنبه فنی داشته و پرسنل نظامی ناتو در آن حضور نخواهند داشت.

شهرهای مختلف روسیه در هفته های گذشته شاهد تظاهرات مختلف مردمی در اعتراض به استقرار پایگاه ترانزیت محمولات ناتو به افغانستان و بالعکس در منطقه الیانوفسک این کشور بود و برنامه دولت برای اجرای این طرح واکنش تند احزاب سیاسی مخالف دولت را برانگیخت.

بیانیه وزارت خارجه روسیه حاکی است: بر این اساس هیچ پایگاه یا تاسیسات متعلق به ناتو در منطقه اولیانوفسک یا دیگر مناطق روسیه وجود ندارد و قرار نیست که در آینده نیز چنین اتفاقی بیافتد.

در این بیانیه آمده است: این مساله هرگز موضوع مذاکره میان روسیه با کشور دیگری نبوده است و هیچ توافقی در این خصوص صورت نگرفته است.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه افزوده شده است: فرودگاه منطقه اولیانوفسک و تاسیسات راه آهن مجاور آن پس از مطالعات انجام گرفته به عنوان یک مسیر مناسب برای نقل و انتقال ‘ترکیبی’ محموله های ناتو به افغانستان و بالعکس از طریق حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی انتخاب شده است.

در بیانیه تصریح شده است که ترانزیت محموله های ناتو به افغانستان و بالعکس از طریق فرودگاه و راه آهن منطقه اولیانوفسک به روال عادی و در قالب محموله های تجاری و توسط امکانات غیرنظامی انجام خواهد شد و تنها شرکت های تجاری روسی در نقل و انتقال آن دست خواهند داشت.

در بیانیه تشریح شده است: تمامی محموله های ترانزیتی ناتو از افغانستان در قالب قراردادهای تجاری رایج انجام خواهد شد و برای جلوگیری از هر گونه قاچاق احتمالی مواد مخدر ماموران گمرک روسیه بر این امر نظارت خواهند کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه بار دیگر بر ماهیت فنی پایگاه ترانزیتی ناتو در منطقه اولیانوفسک این کشور تاکید و از اقدام رسانه های جمعی و برخی نیروهای سیاسی مشخص در تحریف واقعیت های این موضوع و ارایه اطلاعات نادرست در راستای تامین منافع خود انتقاد شده است.

‘دمیتری مدودیف’ رییس جمهوری روسیه نیز روز پنجشنبه در گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم این کشور اعلام کرد که پایگاه ترانزیتی ناتو در منطقه اولیانوفسک صرفا جنبه فنی دارد و پرسنل نظامی ناتو در آن حضور نخواهند داشت.

اروپام/۵۱۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۸۴۴۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.