روسیه برای پوشکین بزرگداشت گرفت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از PNA، جشن‌های بزرگداشت این نویسنده معروف سبک رمانتیسیسم همزمان با دویست و سیزدهمین سالروز تولدش در خیابان بولشو بولدینو مسکو که به خانه او (زادگاهش) منتهی است، با حضور جمع زیادی از ادبا و شعرای روسیه و نیز مردم این کشور برپا شد.

۶ ژوئن (زادروز پوشکین) در روسیه به نام روز شعر نامگذاری شده است.

دولت روسیه از سال ۱۹۷۶ جشن‌های بزرگداشتی را برای زنده نگاه داشتن نام و یاد الکساندر پوشکین برگزار می‌کند و در آنها فعالیت‌های ادبی و هنری اجرا می‌شود.

این در حالی است که هر ساله در روسیه در سالمرگ پوشکین (۱۰ فوریه) هم برنامه‌های متعددی برای پوشکین و بر سر مزار او در سن پترزبورگ برگزار می‌شود که یکی از آنها، سکوت تعداد زیادی از مردم مقابل موزه پوشکین در شهر مسکو است.

الکساندر سرگیوویچ پوشکین از مشهورترین شاعران و نویسندگان روسی سبک رومانتیسیسم است که در ششم ژوئن ۱۷۹۹ در شهر مسکو متولد شد و در ۱۰ فوریه ۱۸۳۷ در سن پترزبورگ درگذشت. پدر پوشکین از خانواده‌های اصیل روسی بود و مادرش نوه یک برده اتیوپیایی و پسرخوانده تزار پترکبیر بود که بعدها به مقام‌های بالایی دست یافته بود.

پوشکین – که بسیاری وی را بنیان‌گذار ادبیات روسی مدرن به حساب می‌آورند – نخستین اشعارش را در ۱۵ ‌سالگی منتشر کرد. بعد از اتمام مدرسه، به خاطر سخنرانیهای انتقادی‌اش در حمایت از اصلاحات اجتماعی مجبور به ترک پایتخت شد و پس از مدتی راهی مولداوی شد.

روسلان و لودمیلا، زندانی قفقاز، کولی‌ها، پولتاوا، سوارکار برنزی، دوبروفسکی، گاوریلیادا، بوریس گودونوف، داستان مرغ طلایی، تاریخچه شورش پوکاچف، دختر سروان، شوالیه خسیس، داستان ماهی‌گیر و ماهیک، تابوت ساز، غلام پست، ضربه آتشین، دام سیاه و دختران سیاه از جمله آثار پوشکین به شمار می‌روند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.