روسیه بر به رسمیت شناختن بی قید و شرط حق هسته ای ایران تاکید کرد

۱۴فروردین۱۳،

روسیه می گوید به رسمیت شناختن بی قید و شرط حق ایران در استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای به منزله کلید حل و فصل مناقشه غرب با جمهوری اسلامی بر سر برنامه انرژی هسته ای این کشور است.

به گزارش شبکه تلویزیونی پرس تی وی به نقل از خبرگزاری شینهوا روز چهارشنبه (۱۴ فروردین) به نقل از ایگور مورگولف، معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد به عقیده مسکو ، حل و فصل مساله هسته‌ای ایران در بلندمدت باید بر اساس به رسمیت شناخته شدن «بی قید و شرط حق این کشور در توسعه برنامه هسته‌ای غیرنظامی خود» صورت گیرد.

مورگولف افزود روسیه با انگلیس، چین، فرانسه، امریکا و آلمان که اعضای گروه ۵+۱ می باشند در این زمینه «هماهنگی نزدیکی» دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که پیشنهادهای تازه میانجی‌گران این گروه به ایران در نشست ۲ روزه‌ای که اواخر فوریه در آلماتی قزاقستان برگزار شد بتواند پایه و اساس «پیشرفت منسجم و یکپارچه» در مذاکرات هسته‌ای را فراهم کند.

این مقام روسی همچنین بر مواضع مشترک روسیه و چین که با اعمال تحریم‌های یک‌جانبه غرب و فشار سیاسی علیه جمهوری اسلامی مخالفند نیز تاکید کرد.

مورگولف افزود مسکو و پکن هر دو بر این عقیده‌اند که اتخاذ چنین تدابیر غیر سازنده‌ای فقط تلاش‌های دیپلماتیک برای حل و فصل بن بست موجود را تضعیف می‌کند و خود به ایجاد یک بن بست منجر می‌شود.

ایران و گروه ۵+۱ تاکنون چند دور مذاکره برگزار کرده‌اند که تمرکز اصلی این مذاکرات بر برنامه انرژی هسته‌ای جمهوری اسلامی معطوف بوده است.

قرار است دور بعدی این مذاکرات طبق برنامه ۵ و ۶ آوریل در آلماتی قزاقستان برگزار شود.


– برگزیده
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.