روسیه لیست خود را در پاسخ به لیست مگنیتسکی منتشر کرد

۲۳فروردین۱۳،

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای که امروز (شنبه) در وب پایگاه اینترنتی خود قرار داده، گفته است: در واکنش به انتشار یافتن لیست مقامات روس که بر اساس قانون مگنیتسکی شامل تحریم‌های مالی و ویزا از سوی آمریکا شده‌اند، روسیه هم لیست خود را از مقامات آمریکایی ممنوع الورود به روسیه منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری نووستی، در این بیانیه آمده است: بر خلاف لیست تدوین شده خودسرانه آمریکایی‌ها، ما می‌خواستیم اطلاعات ویژه‌ای را در ارتباط با این حقیقت ارائه دهیم که لیست ما در وهله اول شامل کسانی است که در شکنجه و بازداشت نامحدود زندانیان در اردوگاه گوانتانامو دست داشته‌اند و همچنین کسانی که در ربودن شهروندان روسی و تهدید جان و سلامتی آنها دخالت داشتند.

هم‌چنین در این بیانیه است: این “جنگ لیست‌ها” تصمیم ما نبوده است. اما با این حال ما حق نداریم که چنین باج‌گیری آشکاری را نادیده بگیریم. وقت آن رسیده است که سیاستمداران آمریکایی دریابند که ایجاد رابطه با کشوری چون روسیه بر مبنی نگرش نظارت و دیکتاتوری آشکار بی‌فایده است.

همچون لیست آمریکایی، لیست روسیه نیز شامل ۱۸ اسم می‌شود که حق ورود به روسیه را ندارند.

چهار نفر از آنها به خاطر داشتن ارتباط با بازداشتگاه بدنام گوانتانامو در کوبا در این لیست آمده‌اند که اتهامات متعددی از جمله بدرفتاری و شکنجه زندانیان و گروه‌های حقوق بشر به آنها وارد است و بقیه مقامات آمریکایی در این لیست اغلب به عنوان دادستان و ماموران خاص شرح داده شده‌اند و متهم به نقض حقوق روس‌ها در خارج از این کشور می باشند.

لیست آمریکا که شامل مقام‌های روسی بوده که در نقض حقوق بشر دست داشته‌اند روز جمعه انتشار یافت. روس‌هایی که نام آنها در این لیست آمده است قادر نخواهند بود به خاک آمریکا وارد شوند و دارایی‌های آنها در آمریکا بلوکه خواهد شد.

۱۶ تن از مقامات ذکر شده در لیست آمریکا اشخاصی می باشند که دولت آمریکا و فعالان حقوق بشر روسیه آنها را متهم به دخالت در مرگ وکیل مالیاتی روس، سرگئی مگنیتسکی در سال ۲۰۰۹ کرده‌اند که پس از آن قانون آمریکا به اسم آن نام گرفت.

این شامل بازپرسان و مقامات در وزارت کشور روسیه، دفتر دادستان کل، کمیته تحقیقاتی و همچنین قضات، مقامات مالیاتی و مقامات زندان‌ها در روسیه می‌شود که به برنامه‌ریزی درخصوص کلاهبرداری مالیاتی ۲۳۰ میلیون دلاری که توسط این وکیل آشکار شد، متهم شده‌اند. مگنیتسکی در سال ۲۰۰۹ در وضعیتی مشکوک در بازداشتگاهی در مسکو درگذشت.

قانون مگنیتسکی آمریکا به منظور مجازات مقاماتی بود که ظاهرا با مرگ مگنیتسکی مرتبط بودند و در ۱۴ دسامبر توسط باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا ابلاغ شد.

اما دامنه این قانون بعدها گسترده‌تر شد و تمام طیف مشکوکین به نقض حقوق بشر را در بر گرفت.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.