روسیه نگران تحکیم پایگاه داعش در افغانستان و نفوذ به آسیای میانه

دبیر شورای امنیت روسیه، وضعیت حضور نیروهای وابسته به داعش در افغانستان را “مخرب” دانست و تاکید کرد حدود ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ شبه‌نظامی وابسته به داعش هم‌اکنون در افغانستان حضور دارند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، نیکولای پتروشف، دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه اظهار کرد: داعش در حال متمرکز شدن بر تقویت حضورش در شمال شرق افغانستان است؛ جایی که بیش از ۲۰۰۰ شبه‌نظامی در آن حضور دارند تا با طالبان مبارزه کنند و پایگاهی برای هجوم به آسیای میانه از طریق تاجیکستان و ترکمنستان ایجاد کنند.

به گزارش خبرگزاری تاس، وی افزود، هدف نهایی این شبه‌نظامیان ایجاد “خراسان بزرگ” برای به هم پیوند دادن مناطقی از افغانستان و کشورهای آسیای میانه است. او در ادامه گفت: طبق اطلاعات ما، اولویت اهداف داعش می‌تواند تاسیساتی مرتبط با زیرساخت‌های حیاتی، نهادهای امنیتی و ماموریت‌های دیپلماتیک و همچنین غیرنظامیان خارجی باشد.

به گفته این مقام روس، طبق تخمین‌های صورت گرفته، حدود ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ شبه‌نظامی وابسته به داعش هم‌اکنون در افغانستان هستند. پتروشف افزود: به‌رغم عملیات موفقی که اخیرا از سوی نیروهای دولتی صورت گرفت و طی آن بیش از ۶۰۰ شبه‌نظامی کشته و دستگیر شدند، شمار کلی نیروهای داعش در افغانستان همچنان بین ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ تن است.

او در ادامه اظهار کرد، پایگاه تروریست‌های داعش در ولایت‌های شرقی افغانستان واقع شده است و “شمار تروریست‌های این منطقه از ۱۵۰۰ تن می‌گذرد و در حال افزایش است که یکی از دلایل آن تروریست‌هایی هستند که از سوریه و عراق و مهم‌تر از همه از پاکستان وارد این کشور می‌شوند.”

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.