روسیه و آمریکا همچنان در مساله امنیت موشکی اروپا اختلاف دارند

به گزارش ایرنا، لاوروف روز جمعه در مصاحبه با نشریه روسی ˈحیات بین المللیˈ با اشاره به این اختلاف گفت: نباید این مساله جدی را دست کم گرفت.

وی افزود: بدیهی است که تصمیم مربوطه را آمریکا می گیرد و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هم بدون توجه به منافع روسیه از این تصمیم پیروی می کند.

وی، با بیان اینکه هدف اصلی مسکو در این مساله جلوگیری از تضعیف توانمندی تسلیحات بازدارنده راهبردی روسیه توسط سامانه پدافند موشکی آمریکا در اروپا می باشد، گفت: آنها

نباید موازنه موجود قوا را که ده ها سال برقرار شده است، نقض کنند.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: باید چارچوب های حقوقی برای همکاری در زمینه امنیت موشکی قاره اروپا را تعیین کرد و واشنگتن تضمین های حقوقی که سیستم پدافند موشکی آن کشور در منطقه اروپا علیه نیروی هسته ای روسیه هدف گیری نمی شود، به مسکو ارایه دهد.

لاوروف خاطرنشان کرد: این مساله و بسیاری از مسایل حل نشده دیگر با آمریکا را باید پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حل و فصل کنیم.

آمریکا به بهانه رهگیری موشک های مهاجم به اروپا در کشورهای لهستان و ترکیه و نیز آب های محدوده اروپا اجزای سامانه موشکی خود را مستقر می کند.

مساله استقرار سامانه موشکی آمریکا در اروپا موجب نگرانی و اعتراض مقام های روس و عامل اصلی اختلاف میان این دو کشور شده است.

سران روسیه بارها هشدار داده اند که در صورت استقرار سامانه موشکی آمریکا در کشور های اروپایی، به این اقدام پاسخ مناسب خواهند داد.

ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه به تازگی با دفاع از موضع سرسختانه کشورش در مذاکرات با آمریکا درباره مساله پدافند موشکی این کشور در اروپا، گفت: اظهارات

ˈمیت رامنیˈ نامزد ریاست جمهوری آمریکا علیه روسیه، صحت رویکرد مسکو در مذاکرات مربوط به سامانه موشکی آمریکا را به اثبات رساند.

پوتین خاطرنشان کرد: اظهارات رامنی باعث تقویت موقعیت روسیه در مذاکرات درباره این مساله بسیار مهم و حساس (سپر دفاع موشکی) شد.

نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به تازگی اعلام کرد که روسیه و نه ایران و کره شمالی دشمن شماره یک آمریکا می باشد.

وی با انتقاد از ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری دمکرات امریکا، به خاطر ابراز تمایلش برای ادامه مذاکره با روسیه در مساله پدافند موشکی گفت که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، با پوتین با سرسختی برخورد خواهد کرد.

ˈدمیتری مدودیفˈ نخست وزیر فعلی و رییس جمهوری وقت روسیه، ماه نوامبر سال گذشته و هنگام اعلام طرح های موشکی آمریکا در اروپا، نسبت به عواقب استقرار این سامانه موشکی به واشنگتن هشدار داده بود.

اروپام/۲۲۴۲**۵۱۸**۱۳۶۸**

انتهای پیام /*


www.irna.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.