روسیه و ترکیه بر گسترش همکاری های دوجانبه تاکید کردند

به گزارش ایرنا به نقل از اطلاعیه دفتر مطبوعاتی نخست وزیری روسیه، ‘عبدالله گل’ عصر سه شنبه در این گفت و گوی تلفنی ضمن تبریک انتصاب مدودیف به مقام نخست وزیری روسیه، برای تداوم همکاری های سازنده کشورش با فدراسیون روسیه ابراز امیدواری کرد.

رییس جمهوری ترکیه به تشریک مساعی موثر ترکیه و روسیه در مسایل مهم منطقه ای و جهانی اشاره و ابراز امیدواری کرد که گفت و گوهای سازنده در باره همه مسایل مورد علاقه دو کشور ادامه یابد.

مدودیف و گل همچنین وضعیت روابط دو کشور و دورنمای توسعه آن را مورد بررسی قرار دادند.

دو طرف از همکاری های سال های اخیر روسیه و ترکیه در عرصه های سیاسی، اقتصادی – بازرگانی و سایر زمینه ها و اجرای طرح های بزرگ مشترک میان دو کشور ابراز خرسندی کردند.

نخست وزیر روسیه خاطرنشان کرد که دولت روسیه همچنان به روابط دوجانبه با ترکیه توجه خاص خواهد داشت.

رییس جمهوری ترکیه نیز برای مدودیف در مقام نخست وزیر روسیه آرزوی موفقیت کرد.

‘دمیتری مدودیف’ روز هشتم ماه می از طرف ‘ولادیمیر پوتین’ رییس جمهوری روسیه به مقام نخست وزیر این کشور منصوب شد.

مناسبات ترکیه با روسیه در سالهای اخیر در حوزه های مهمی همچون انرژی هسته ای،نفت و گاز، تجارت و جهانگردی توسعه چشمگیری یافته و مقام های دو کشور از آن به عنوان مناسباتی با ماهیت راهبردی سخن می گویند.

با توجه به تغییر و تحولات در موازنه های قدرت در منطقه و جهان به ویژه در دهه اخیر، ترکیه و روسیه در رقابتی پنهانی همزمان با توسعه مناسبات و همکاریهای دو و چندجانبه تلاش کرده اند که بدون خدشه دار کردن مناسبات خوب اقتصادی خود حتی المقدور از بروز تنش در مناسبات پرهیز کرده و به منافع یکدیگر احترام بگذارند.

ترکیه و روسیه در این دوران مناسبات خود را بر اساس حفظ منافع مشترک در دریای سیاه و آسیای مرکزی به منظور مقابله با نفوذ کشورهای غربی به این مناطق متمرکز کرده اند.

کارشناسان بر این باورند، این سیاست در دوران جدید ریاست جمهوری ‘ولادیمیر پوتین’ همچنان ادامه خواهد یافت و روسیه با حفظ روابط توام با اختلاف با غرب مناسبات خود با ترکیه را به عنوان یکی از محورهای سیاست راهبردی خود برای ایجاد توازن با غرب و بر اساس اعتماد و احترام متقابل به کار خواهد گرفت.

اروپام/۲۲۴۲**۵۱۸ ** ۱۵۷۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۳۴۸۲۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.