روسیه و سوریه بر ضرورت آغاز گفت و گوهای ملی میان طرف های سوری تاکید کردند

به گزارش ایرنا به نقل از اطلاعیه وزارت امور خارجه روسیه، بوگدانف و حداد روز دوشنبه در این دیدار در باره دورنمای حل و فصل سیاسی بحران سوریه از طریق گفت و گوهای ملی گسترده میان طرف های سوری بر اساس طرح عنان و توافقات ژنو گفت و گو کردند.

طرفین در این دیدار همچنین در باره آخرین اوضاع کشور سوریه تبادل نظر کردند.

در همین حال وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه ای تهدید شورشیان سوریه برای حمله به فرودگاه های غیرنظامی دمشق و حلب را محکوم کرد.

بیانیه می گوید: مسکو از بیانیه تشکل نظامی ضددولتی سوری موسوم به ‘ارتش آزاد سوریه’ مبنی بر اینکه فرودگاه های بین المللی دمشق و حلب اهداف نظامی محسوب می شود و هواپیماهای غیرنظامی در آنها سرنگون خواهد شد، به شدت نگران است.

وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرده است: این گونه تهدیدها غیرقابل قبول است و نقض آشکار قوانین بین المللی و در وهله اول کنوانسیون سال ۱۹۴۴ شیکاگو در باره ‘هواپیمایی غیرنظامی بین المللی’ محسوب می شود. از نظر اخلاقی و حقوقی این به معنای نزدیک شدن گروه های شورشی سوریه به خط قرمز است که با عبور از آن هیچ فرقی با تروریست های القاعده نخواهند داشت.

روسیه در این بیانیه از سکوت کشورهای غربی و حامیان مخالفان دولت سوریه در برابر تهدید مخالفان دولت این کشور به حمله به فرودگاه های شهرهای دمشق و حلب انتقاد کرده و گفته است: کشورهای حامی مخالفان آشتی ناپذیر سوریه که آنها را به خودداری از گفت و گو با دولت تشویق می کنند، ترجیح می دهند که این تهدید را نادیده بگیرند.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه خاطرنشان شده است: در صورت عملی شدن این تهدید گروه ‘ارتش آزاد سوریه’، عواقب آن برعهده مجریان این حمله و نیز حامیان آنها خواهد بود.

بیانیه می گوید: باید بطور قاطعانه بر تشکل نظامی ‘ارتش ازاد سوریه’ فشار آورد تا این گونه تهدیدها را تکرار نکرده و از انجام آن خودداری کنند. روسیه از کانالهای دیپلماتیک با کشورهای دارای نفوذ بر مخالفان تندرو دولت سوریه تماس برقرار کرده است.

اروپام/۲۲۴۲**۵۱۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۳۰۷۳۵۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.