روسیه یک سازمان آمریکایی را به اتهام مداخله سیاسی اخراج کرد

جهان > روسیه‌و قفقاز– گروه بین‌الملل:
روسیه دیروز اعلام کرد که به سازمان توسعه بین‌الملل آمریکا دستور داده است فعالیت‌های خود را به‌علت دخالت در امور سیاسی متوقف کند.

شماری از سازمان‌های غیردولتی روسیه برای فعالیت‌های خود متکی به بودجه این سازمان هستند و توقف فعالیت آنها می‌تواند به فعالیت این سازمان‌ها نیز لطمه وارد کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، تحلیلگران معتقدند که این اقدام بخشی از مقابله روسیه با مخالفان سیاسی داخلی پس از به قدرت رسیدن ولادیمیر پوتین است.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای تصریح کرد: این تصمیم به آن علت گرفته شد که فعالیت‌های مقامات این سازمان تناسبی با اهداف اعلام‌شده آن در زمینه توسعه و همکاری بشردوستانه نداشت. این بیانیه می‌افزاید منظور ما از این امر، تلاش برای تأثیر گذاشتن بر فرایندهای سیاسی ازجمله انتخابات در سطوح مختلف از طریق اعطای کمک بلاعوض است.

نیمی از بودجه این سازمان صرف اجرای برنامه‌های مربوط به دمکراسی و جامعه مدنی می‌شد. سازمان توسعه بین‌الملل آمریکا حدود دو دهه در روسیه فعال بوده و هر سال نزدیک به سه میلیارد دلار صرف فعالیت‌های خود کرده است. مقامات روسیه بر این اعتقادند که سازمان‌های غیردولتی با استفاده از منابع مالی خارجی به ایجاد ناآرامی سیاسی می‌پردازند.

ولادیمیر پوتین مدتی پیش گفته بود اعتراض‌ها به انتخاب مجدد وی برای مقام ریاست‌جمهوری توسط آن دسته از سازمان‌های غیردولتی سازمان یافته است که آمریکا بودجه آنها را تأمین می‌کند. پوتین سازمان‌هایی از این دست را با یهودا یکی از حواریون حضرت عیسی که به وی خیانت کرد، مقایسه کرده است.

یک مقام آمریکایی گفت واشنگتن زمانی از این تصمیم مسکو آگاه شد که حدود دو هفته پیش هیلاری کلینتون وزیر خارجه آن در اجلاس مجمع همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در ولادی‌وستوک شرکت کرد. ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ارتباط با این تحول گفت که چشم انتظار ادامه همکاری با سازمان‌های غیردولتی روسیه هستیم.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.