روش‌های عجیبِ جشن گرفتن برای سال جدید

new-year

new-year

هنوز ساعات زیادی از سال ۲۰۲۲ میلادی نگذشته است در زمان آغاز سال نو میلادی، اکثر مردم با بغل کردن هم، رقصیدن و بوسیدن یکدیگر فرارسیدن سال جدید خود را جشن می گیرند. اما آیا همه‏‌جای دنیا همینگونه است؟

به گزارش ممتازنیوز به نقل از Businessinsider ؛ همانطور که می دانید کشورهای نیم‏‌کرۀ غربی دنیا سال جدید را در زمستان شروع می کنند. اما کشورهای دیگری هم مثل ما سنت‌‏های مخصوص بخود را حفظ کرده‏‌اند. سال جدید چینی‏‌ها با یک ماه فاصله از سال مسیحیان شروع می‌شود. یهودی‏‌ها هم سال جدید را در پائیز جشن می‌گیرند. طریقۀ جشن گرفتن هم از کشور به کشور فرق می کند – هرچند اکثر آنها آتش‏بازی را به عنوان بخشی از روال عادی مراسم خود قبول کرده‌‏اند.

در اسپانیا برای شانس ۱۲ حبه انگور می خورند.

مردم اسپانیا با هر ضربۀ ساعت برای اعلام بامداد یک حبه انگور می‌خورند.  این مراسم به سال ۱۸۹۵ باز می گردد، وقتی که کشاورزان باهوش انگور فهمیدند که انگورها روی دستشان مانده و این مراسم را شروع کردند تا مشتری‌‏های بیشتری داشته باشند. اسپانیایی‏‌ها پس از این مراسم سال جدید را با یک شام خانوادگی شروع می‌کنند.

در بلژیک، بچه‏‌ها برای والدین خود نامۀ سال تحویل می‌نویسند.

در کشور بلژیک، بچه‏‌ها در روز سال تحویل برای پدر و مادر خود نامه‌های تبریک می‌نویسند. سپس این نامه‏‌ها را با نقاشی‏‌هایی از فرشته، گل و … تزئین کرده و آنها را بلند می‌خوانند.

در یونان، مردم پشت در خود پیاز آویزان می‌کنند.

آنها باور دارند که آویزان کردن پیاز (یا “کِریمیدا”) روی درب، در شب از سال تحویل، سمبلی است از تولد دوباره در سالی که در پیش است. فردای آن روز هم، والدین طبق سنت با پیاز به سر بچه‌‏های خود می‌زندد تا برای رفتن به کلیسا بیدار شوند. به علاوه، یونانی‏‌ها معمولا قبل از وارد شدن به خانۀ خود جلوی در یک انار را باز می‌کنند، که این هم سمبل دیگری از رشد و خوش‌شانسی است.

در دانمارک، مردم یک کیک خیلی بزرگ می‌خورند… و ظرف‌ها را پرت می‌کنند.

مردم در دنمارک یک غذای عصرانه را آماده می‌کنند که با یک دسر مخصوص که به نام کرانسِکاژ شناخته می‌شود به پایان می‌رسد، یک کیکِ مخروط-شکل که با پرچم و فشفشه تزئین شده است. علاوه بر این، اعتقاد دارند که پرت کردن ظرف به جلوی در کسی تضمین می‌کند که در سال جدید دوستان بسیاری خواهند داشت.

در ژاپن، باور دارند که خدایِ سال جدید بروی زمین می آید.

در این کشور، با شروع سال جدید، زنگ‌های معابد بودائی برای ۱۰۸ بار به صدا در می‌آیند تا از توشیگامی، خدای سال جدید، خوش‌امدگویی کنند. بعلاوه، ژاپنی‌ها، مثل ما، خانه‌های خود را تمیز می کنند و کارت تبریک‌هایی به نام نینگاجو را با آرزوی سالی خوش به آشنایان خود می‌فرستند.

در استونی، شب را با خوردن تا ۱۲ وعده غذایی سپری می کنند.

در استونی، مردم فکر می کنند که می‌بایست در شب از سال تحویل هفت، نه یا حتی دوازده وعده غذا بخورند. آنها باور دارند که با خوردن هر تعداد غذا، فرد به اندازۀ همان تعداد آدم در سال جدید قدرت خواهد داشت. البته، آنها تمام غذا را نمی‌خورند و بخشی از آن را برای ارواح و اجدادی می‌گذارند که در این روز به خانۀ آنها می‌آیند.

در فنلاند، مردم با آب کردن قوطی آیندۀ یکدیگر را پیش‌گویی می‌کنند.

یک مراسم سال تحویل در فنلاند، پیشگویی موفقیت افراد در سال جدید با ذوب کردن قوطی در یک ظرف کوچک روی اجاق و سپس بلافاصله انداختن آن درون یک سطل از آب سرد می‌شود. سپس فلز ذوب شده را زیر نور شمع بررسی می‌کنند تا ببینند در سال جدید چه در انتظار فرد است. این مراسم مولیب‌دومانسی نامیده می شود.

در ایرلند، زنان با گذاشتن گیاه زیر بالش خود بدنبال شوهر می‌روند.

زنان مجرد در ایرلند امید دارند که با قرار دادن گیاه داروش زیر بالش خود در شب سال نو، در پیدا کردن شوهر در سال جدید شانس بیشتری داشته باشند. همچنین، طبق خرافات ایرلندی، باید حواستان به کسی باشد که بعد از ۳۱‌ام وارد خانه شما می‌شود – اگر که او یک مرد بلندقامت، سبزه و خوش‌چهره باشد، در سال جدید شانس خوهید داشت و اگر که یک زن مو قرمز باشد، مشکلات بسیاری برایتان بوجود خواهد آمد.

در آلمان، پیراشکی می خورند و تلویزیون می بینند.

مردم آلمان به نشانۀ شانس خوب دونات‌های پر از مربا و شیرینی‌های خوک شکل می خورند. همچنین مردم در کل کشور عاشق این هستند که به تماشای یک برنامه تلویزیونی انگلیسی متعلق به سال ۱۹۲۰ بشینند که هر ساله به صورت سیاه و سفید پخش می شود.

در مقدونیه، مردم شب سال تحویل را دو بار جشن می گیرند.

مردم مقدونیه، شب سال نو را دو بار، یکی در ۳۱ دسامبر و یک بار دیگر در ۱۴ ژانویه جشن می گیرند. در ۳۱‌ام آتش‌بازی‌ها اتفاق می‌افتد و در ۱۴‌ام ژانویه هم بچه‌ها از طرف فامیل‌های خود کادو دریافت می‌کنند.

در آرژانتین، مردم برای خوش‌شانسی در سال جدید لوبیا می‌خورند.

مردم آرژانتین باور دارند که خوردن لوبیا قبل از اینکه ساعت نیمه‌شب را اعلام کند به این معنی است که آنها در سال پیش رو در کار خود موفق خواهند بود. بعضی همچنین باور دارند که با حمل کردن یک چمدان در خانه، در سال جدید بیشتر به مسافرت خواهند رفت.

در جمهوری چک، آتش‌بازی آسمان را روشن می‌کند.

مردم پراگ و توریست‌ها می توانند بعد از نیمه شب از روی پل چارلز یک نمایش آتش‌بازی بی‌نظیر را تماشا کنند. در این کشور مردم مهمانی می‌گیرند و دور هم جمع می‌شوند، و البته در میدان‌های شهر گرد هم می‌آیند و این روز را جشن می‌گیرند.

روش هشانا، سال جدید یهودیان، روز داوری است.

روش هاشانا سال تحویل یهودیان است و به عنوان روز داوری شناخته می‌شود، زمانی که خدا سرنوشت هر انسان را برای سال جدید در کتاب زندگی یا کتاب مرگ می‌نویسد. این عید دو روز در اوایل پائیز را به خود اختصاص داده و معمولا در طی آن یهودیان همراه خانواده و دوستان خود دور یک سفرۀ بزرگ جمع می‌شوند.

در اکوادور، مردم در نیمه‌شب مترسک دشمنان خود را می‌سوزانند.

در اکوادور، هزاران عروسک بزرگ که نماد بدشانسی‌های سال گذشته هستند در خیابان سوزانده می‌شوند. این مترسک‌ها را با روزنامه و چوب درست می‌کنند و در نیمه‌شب، همه بیرون خانه‌های خود جمع می شوند تا آنها را با هم بسوزانند.

مطالب مرتبط:

  1. ۷ قدم برای خوشحالتر بودن!
  2. مدل جدید چکمه زنانه
  3. ۱۳ دلیل برای یاد گرفتن انگلیسی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.